SUETA LA O CAFEA

0
Publicat:
Ultima actualizare:

"Imi place la Andreea Marin faptul ca vorbeste moldoveneste cu apropiatii" - spune producatorul de televiziune Dana Mladin Desi nu a implinit inca 30 de ani, are in spate peste 20 de ani de munca

"Imi place la Andreea Marin faptul ca vorbeste moldoveneste cu apropiatii"
- spune producatorul de televiziune Dana Mladin
Desi nu a implinit inca 30 de ani, are in spate peste 20 de ani de munca in televiziune. A fost pe rand vedeta, reporter, redactor, realizator si producator: Dana Mladin.
- Cu ce se mananca functia asta: producator de televiziune?
- Se cunoaste confuzia multora, uneori chiar a celor care lucreaza in domeniu, asupra granitei unde incepe si unde se termina munca efectiva a producatorului. Din pacate, in Romania, intelesul notiunii de producator difera de la o televiziune la alta. Pe vremea copilariei si adolescentei mele, cand lucram in TVR, exista termenul de "realizator". Aceasta era cea mai importanta functie. Realizatorul era omul care crea si raspundea de un program, era capul limpede, dar si cel care stia sa le faca pe toate, de la munca de sef de productie, pana la scenariu, idei de scenografie etc. Apoi, lucrurile au inceput sa se schimbe, odata cu aparitia celorlalte televiziuni si odata cu imprumuturile de la tarile mai dezvoltate. La aceasta ora, capata tot mai mult teren nomenclatorul adus si impus incet-incet de Valeriu Lazarov: director de program, producator executiv, producatori etc.
- Explica-ne diferenta dintre ele!
- Directorul de program este creatorul, cel care raspunde de continutul unei emisiuni, care inventeaza, dar si pune in practica. Este cel caruia "i se taie capul" daca o emisiune nu iese bine. Urmeaza producatorul executiv, cel care se ocupa de tot necesarul cerut de directorul de program, cel care are in mana toate contractele, actele, banii din bugetul unei emisiuni. Consider ca acest sistem este sanatos si eficient, atata timp cat directorul de program nu umbla cu hartoage, nu alearga dupa semnaturi, nu semneaza contracte, ci se concentreaza asupra continutului emisiunii, are grija de calitatea programului.
- Si producatorul?
- In unele televiziuni, directorul de program se numeste producator. In altele, producatorul se ocupa si de bani si de continut. Sunt si cazuri unde directorul de program e cel care face aceste lucuri. Cate bordeie, atatea obiceie... Eu cred insa in sistemul implementat de Valeriu Lazarov. Lucrand cu profesionisti din afara, va pot spune doua lucruri: ei vad ca noi suntem porniti sa facem de toate, chiar daca nu e treaba noastra. Si ne cearta, explicandu-ne ca fiecare trebuie sa aiba responsabilitatea feliei sale. Si, al doilea lucru care ne diferentiaza de ei este, evident, diferenta mare de salarii.
- Cand si cum ai devenit producator de televiziune cu "drepturi depline"?
- Am lucrat de la varsta de 3 ani in televiziune. Mai intai, in fata camerelor de luat vederi. Dar, abia dupa ce am terminat liceul si am inceput facultatea pot spune ca am inceput sa lucrez ca om de televiziune: mai intai ca reporter, apoi ca redactor, dupa ce am obtinut diploma de jurnalist la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, apoi ca realizator/producator. In 1999, am fost numita, pentru o perioada de trei ani, director de program al celei mai mari productii romanesti de televiziune, "Surprize Surprize". Am continuat sa fiu director de program al altor emisiuni de divertisment. Drumul nu e usor. Trebuie sa muncesti enorm si sa iti placa. Faci o multime de sacrificii, dar si satisfactiile sunt enorme.
- Ai mers la "Scoala Vedetelor" sau la o scoala adevarata?
- Si, si. Am urmat o facultate de profil, dar cele mai multe cunostinte le-am capatat muncind si furand de la altii. Cand eram studenta, deja lucram in televiziune si stiam multe lucruri pe care nu le inveti din carti. Am avut profesori buni, care mi-au impartasit din experienta lor: Nicolae Modreanu, Titus Munteanu, Valeriu Lazarov. In plus, am o metoda "sadica" de a invata cum sa fac bine televiziune: ma uit la emisiuni proaste si invat cum sa nu fac la fel.
- Unde se afla, in acest moment, divertismentul?
- Divertismentul e din ce in ce mai dorit de publicul roman. Dovada stau audientele mari. De altfel, ati observat, probabil, ca si emisiuni sportive, talk-show-uri etc., introduc elemente de divertisment, pentru a "agata" publicul. Din pacate, se fac prea multe compromisuri pentru a avea audienta. Lupta pentru audienta duce de multe ori la scaderea calitatii productiilor. Incet-incet, lumea se va satura de kitch.
- Nici emisiunile voastre nu intra in categoria "programelor culturale"...
- Fiecare emisiune are publicul ei. Am observat ca exista un public care spune ca nu se uita la emisiunile la care te referi si, cu toate acestea, daca ii intrebi, stiu foarte multe despre ce se intampla in ele.
- Cine e mai important, producatorul sau prezentatorul, in caz de succes?
- Amandoi, in egala masura. Sunt dependenti unul de celalalt. Eu am simtit asta pe propria-mi piele, ca prezentator la "Scoala vedetelor" mai ales, dar si ca producator la "Surprize, Surprize...". Prezentatorul trebuie sa aiba incredere in producator, dar si invers. Sa se inteleaga din priviri, prin semne, sa isi anticipeze reactiile. Eu am avut noroc, din punctul asta de vedere. Am vorbit aceeasi limba cu prezentatorii. in acest fel, situatiile de criza sunt rezolvate usor. Telespectatorul nu trebuie sa simta presiunea din spatele emisiunii.
- In ce proiect esti acum implicata?
- Sunt directorul de program al emisiunii "Sot si Sotie". Sesiunea se termina pe 28, 29 iunie, cu cele doua finale, in urma carora vom vedea cine va fi ales sotul/sotia Anului.
- Emisiunile "plangarete" fac inca cel mai mare rating in Romania...
- Cred ca exista niste chei ale succesului, care difera de la o tara la alta. Cu siguranta, in Romania, este inca la moda latura sociala, ca sa-i zic asa. Cred ca trebuie sa ai in primul rand un format bun, generos, care sa contina si emotie, si distractie, si umor, si muzica, si o miza. Apoi, sa ai o echipa buna de realizatori si un prezentator carismatic. Pe langa toate acestea, alegerea inteleapta a orei si zilei de difuzare, precum si o promovare inteligenta a programului sunt decisive. Desi publicul roman e imprevizibil. Iti face surprize atunci cand te astepti cel mai putin.
- Apropo de surprize! De ce crezi ca nu a avut succes Big Brother 2?
- Nu am vazut aproape nimic din Big Brother 2. Dar atat cat am urmarit, mi-am dat seama de schimbarea macazului: alegerea unor concurenti dezinvolti, fara inhibitii. Cu siguranta, pe asta s-a mizat, insa romanul nu si-a dorit sa vada doar cum fac unii sex. Am remarcat, de asemenea, evolutia frumoasa a Andreei, ca prezentatoare. Cred ca a fost o scoala buna pentru ea.
- Cine "produce" marii producatori de televiziune?
- Televiziunea Romana a dat majoritatea producatorilor buni, de la care au invatat generatii. Culmea e ca niciodata, cred, nu s-au numit producatori, ci realizatori sau regizori. Tinerii vin si ei din urma. Numai ca, daca intrebati directorii de televiziuni, va vor numara pe degetele de la o mana producatorii buni din Romania. Asta nu e prea bine.
- Ca telespectator, care e emisiunea ta preferata?
- Mi-e mai usor sa va spun ca producator. Acum cativa ani, visam sa fac "Surprize, Surprize...". Am facut. Apoi am visat sa fac "Paparazzi". Am facut. Acum ma uit la francezi, la italieni si visez sa fac alte programe. Imi plac emisiunile mari, complexe.
- La ce te uiti, totusi, la televizor? Esti nevoita s-o faci.
- Nu prea am timp sa ma uit la televizor. Cat sunt la birou si nu ma uit la casete cu emisiuni, dam pe programe muzicale, sa le avem ca fond, si mai comentam pe marginea unor aparitii bizare... Acasa nu ma uit la televizor decat noaptea. Dimineata imi place sa ma trezesc in liniste. Ma uit la Seinfeld. Desi l-am vazut, il revad cu drag. Ma mai uit la Discovery si National Geographic, la Stiri, la un film bun, si la emisiunile care sunt in reluare pe la 2-3 noaptea.
- Ai putea sa traiesti fara televizor?
- Culmea e ca exact azi mi-am pus problema asta. Cu siguranta, da, as putea. Am fost in vacanta in locuri fara televizor si chiar mi-a fost bine. Mai degraba fara telefon si fara dulciuri n-as putea trai. Nu sunt atat de dependenta de televizor. Eu fac parte din generatia care nu s-a nascut cu ochii in televizor.
- Ce iti place la Andreea Marin si la Teo, cele mai de succes prezentatoare de la noi?
- La Andreea Marin, carisma, perseverenta, puterea de munca, stilul, faptul ca vorbeste moldoveneste cu apropiatii, si talentul cu care trece dintr-un registru lacrimogen intr-unul vesel, pe parcursul unei emisiuni. La Teo, de asemenea carisma, dezinvoltura, naturaletea si talentul de a lua peste picior invitatii, fara ca acestia sa-si dea seama. Desi total diferite, consider ca amandoua sunt vedete de televiziune autentice.
- Pe tine te consideri un producator de televiziune autentic?
- Ha, ha! Sa-ti raspund cu modestie sau fara?
- Raspunde sincer.
- Eu cred ca da, sunt. Satisfactia mea a fost cand m-am regasit printre aceia buni, numarati pe degetele de la o mana. Oricum, confirmarea trebuie sa vina de la altii, nu cand te uiti in oglinda si iti spui singur asta.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite