A dat bursa din SUA pe afacerea din România

0
Publicat:
Ultima actualizare:
A dat bursa din SUA pe afacerea din România
A dat bursa din SUA pe afacerea din România

După terminarea facultăţii, în 1992, Dragoş Bonea, preşedintele Delta Distribution, a văzut o oportunitate pe piaţa de amenajări interioare. Pentru a depăşi criza, la începutul anului, managerul a repoziţionat compania, înregistrând o creştere de 20% pe segmentul de lux.

A pornit afacerea în 1996 cu trei mii de dolari şi doi asociaţi, când aproape nimeni nu-i dădea vreo şansă. În prezent, Delta Distribution este printre cei mai mari importatori de gresie şi faianţă din România. Anul trecut, firma condusă de Dragoş Bonea avea o cifră de afaceri de 40 de milioane de euro şi o cotă de piaţă de 12%.

Şi-a înfiinţat propria companie din motive pragmatice. Între 1992 şi 1994, după absolvirea facultăţii, a lucrat într-un institut de cercetare şi câştiga doar 50 de dolari pe lună. „Am avut de ales între o bursă de studii în Germania sau SUA sau să rămân aici, unde veniturile erau extrem de mici. Totuşi, am văzut că în România erau destule oportunităţi de afaceri, aşa că am decis să merg în direcţia aceasta“, povesteşte managerul Delta Distribution.

A muncit pe brânci

A hotărât să dezvolte compania în domeniul importurilor de plăci ceramice, după ce a observat că este foarte dificil să obţii astfel de materiale. „Trebuia să ai relaţii la magazin ca să poţi cumpăra. Oamenii stăteau la coadă când venea marfa de la Cesarom sau Mondial. Am mers în Germania şi am văzut diferenţa“, povesteşte Bonea.

Deşi în 1997, Delta Distribution înregistra o cifră de afaceri de 600.000 de dolari, pentru cei trei asociaţi nu era uşor să dezvolte compania, adesea fiind nevoiţi să se prezinte drept angajaţi. „Trebuia să facem acest lucru când mergeam la clienţi, pentru că dacă ne-am fi prezentat drept acţionari am fi dat senzaţia unei firme mici şi neserioase. În primele luni am fost agent de vânzari, de livrări şi am încărcat şi maşinile distribuitorilor“, declară managerul.

A refuzat oferta Saint Gobain

În 2005, când cei doi asociaţi şi-au retras participaţiile, fondul de investiţii polonez Weston Holdings a cumpărat 45% din companie. În anul 2007, Delta Distribution primea o ofertă de preluare din partea gigantului francez Saint Gobain, însă Bonea a refuzat oferta. Din octombrie anul trecut, când a observat primele scăderi ale cererii, managerul Delta Distribution a hotărât să repoziţioneze compania pe segmentul de lux.

Produsele din această gamă asigură 35% din cifra de afaceri a companiei şi au înregistrat în acest an o creştere de 20%. Decizia a fost luată pentru că firma era percepută ca fiind una de lux, dar şi pentru că produsele din gama economic sunt distribuite tot mai mult de magazinele de bricolaje. Un alt element care a contat a fost instabilitatea clienţilor acestei game, care renunţă la amenajarea casei în condiţii de criză.

Situaţia economică precară a făcut ca în 2008 profitul companiei să fie aproape zero, faţă de cei aproape 800.000 de euro din 2007. „În acest an piaţa a scăzut cu aproximativ 20-30%. Pentru a înregistra profit depinde de ce se va întâmpla în semestrul doi. Cred că piaţa îşi va reveni abia în cea de-a doua jumătate a anului viitor“, consideră Dragoş Bonea.

Planuri de viitor

Anul trecut, Dragoş Bonea anunţa o invesţitie de nouă milioane de euro pentru deschiderea a trei magazine de mari dimensiuni la Bucureşti, Iaşi şi Bacău. Banii urmau să fie recuperaţi în cel mult zece ani. Managerul spune că sunt şi proiecte pe care nu le-a materializat. „Din 2004 vreau să deschid o şcoală pentru faianţari, dar nu am avut timp. Vreau ca astfel să facem diferenţa dintre impostorii din piaţă şi cei care cunosc meseria“, afirmă Dragoş Bonea.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite