"Românii nu sunt educaţi să poarte centura de siguranţă"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

România este pe ultimul loc în Europa în privinţa şoferilor care poartă centura de siguranţă.- Ce măsuri a luat Direcţia Poliţiei Rutiere pentru creşterea numărului celor care poartă

România este pe ultimul loc în Europa în privinţa şoferilor care poartă centura de siguranţă.
- Ce măsuri a luat Direcţia Poliţiei Rutiere pentru creşterea numărului celor care poartă centura de siguranţă?
- În momentul de faţă avem în desfăşurare o campanie naţională denumită "Stop Accidentelor! Prioritate Vieţii". Scopul este reducerea cu 5 la sută a deceselor ca urmare a accidentelor grave de circulaţie. Luna februarie a fost dedicată acţiunilor pe linia reducerii accidentelor provocate de pietoni, în martie ne-am concentrat în privinţa conducătorilor auto care circulă cu viteză excesivă, iar aprilie este luna centurilor de siguranţă. Bineînţeles că nu ne vom opri aici, acţiunile pe toate cele trei direcţii fiind o preocupare permanentă.
- Credeţi că veţi avea mai mult succes decretând aprilie luna centurii de siguranţă?
- Există două linii de acţiune. Vom avea o campanie de influenţare pozitivă, prin care conducătorilor auto li se va explica de ce este bine să poarte centura şi o campanie coercitivă în care ne vom concentra pe aplicarea sancţiunilor. Avem şi un clip care va fi promovat pe posturile de televiziune şi la radio.
- De ce şoferii români nu poartă centura?
- În primul rând, li se pare că centura este foarte incomodă. În al doilea rând, pentru că nu avem o educaţie în acest sens. Românii nu sunt convinşi încă de faptul că centura le poate salva viaţa. Vreau să vă spun că impactul frontal la o viteză de 40 km/h produce o deceleraţie asemănătoare cu o cădere de la etajul 5. Deşi viteza pare mică, impactul este foarte puternic şi centura de siguranţă poate limita în mare măsură efectele.

şoferii îşi riscă viaţa cu nonşalanţă
În lume, România se află pe locul 17 în privinţa ponderii conducătorilor auto de a folosi centura de siguranţă, cu un procent de 18 la sută, mult mai mic faţă de Germania, ocupanta primului loc cu 96 la sută, dar şi faţă de Portugalia şi Grecia aflate pe locurile 15 şi 17 cu 46%. Deşi în toate ţările Uniunii Europene cifrele sunt în creştere faţă de anul trecut, la noi se înregistrează o scădere de trei procente, arată un studiu IMAS, realizat la cererea Asociaţiei pentru Promovarea Siguranţei Auto. Ponderea celor care poartă centura de siguranţă este mai mare în Cluj 37%, Constanţa 28 la sută, Arad şi Timişoara 23 la sută, scăzând până la 7 la sută în Iaşi şi 6 la sută în Galaţi. Capitala se află la jumătatea clasamentului cu 16 la sută. Acest lucru se întâmplă cu toate că, de mai mulţi ani, folosirea centurii de siguranţă este obligatorie conform legii.Analiza pe localităţi relevă că, în Transilvania, ponderea celor care poartă centura este mai mare decât media, în timp ce în Moldova se înregistrează valori mai scăzute. "La nivel global, pierderile anuale cauzate de accidente reprezintă în termeni economici peste 600 miliarde de dolari. Numai în Europa s-au înregistrat anul trecut peste 45.000 de morţi, 1,7 milioane răniţi grav şi costuri totale de 180 miliarde euro. Cum studiile demonstrează că utilizarea centurii de siguranţă diminuează riscul producerii de răniri grave în caz de accident cu până la 50%, ne-am gândit să realizăm acest studiu şi în acesta an şi să continuăm campania de informare asupra acestor aspecte", ne-a declarat Virgil Mihailovici, preşedintele Asociaţiei pentru Promovarea Siguranţei Auto.

În primele două luni ale acestui an, Poliţia Rutieră a dat 103.000 amenzi pentru neutilizarea centurii de siguranţă, faţă de 85.000 în 2005. În această lună, controalele vor fi intensificate în cadrul campaniei naţionale "Centura de Siguranţă".Odată cu aderarea României la UE, şi conducătorii de autobuze şi camioane vor fi obligaţi să poarte centura de siguranţă. La sfârşitul lunii mai va intra în vigoare reglementarea Comisiei Europene privind obligativitatea purtării centurii de siguranţă de către toţi şoferii autovehiculelor care circulă pe drumurile publice. În România, centura de siguranţă este obligatorie atât pentru şoferi, cât şi pentru pasagerii autoturismelor echipate cu acest mecanism. Conform noului Cod Rutier, nerespectarea acestei prevederi este sancţionată cu 2-3 puncte amendă.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite