Românii cred că taxa auto nu protejează mediul
0Potrivit unui sondaj realizat recent, 44% din persoanele chestionate cred că taxa de primă înmatriculare ar trebui eliminată Taxa auto ar trebui să fie eliminată, iar dacă nu, ar trebui
Potrivit unui sondaj realizat recent, 44% din persoanele chestionate cred că taxa de primă înmatriculare ar trebui eliminată
Taxa auto ar trebui să fie eliminată, iar dacă nu, ar trebui să fie de maximum 100 de euro, în cazul unui autoturism în valoare de 10.000-40.000 de euro. Mediul ar trebui, totodată, protejat prin creşterea amenzilor şi implementarea unor tehnologii moderne, şi nu prin creşterea taxelor la importul de maşini poluante. Aceste concluzii au reieşit în urma unui sondaj naţional, realizat în această lună de către Gallup Organization Romania, pentru Agenţia de Strategii Guvernamentale.
Potrivit sondajului citat, 79% din repondenţi cunosc şi apreciază programul de casare a maşinilor vechi, în schimbul unei prime de 3.000 de lei pentru achiziţionarea unui nou autoturism.
În aceeaşi proporţie, este cunoscută şi taxa de primă înmatriculare, dar numai 55% din românii chestionaţi aflaseră şi de modificările recent operate de guvern. Un procent de 27% din repondenţi consideră însă aceste schimbări foarte proaste sau mai degrabă proaste.
Guvernul ar trebui să ia alte măsuri pentru protejarea mediului
Potrivit sondajului realizat recent, 31% din repondenţi apreciază modificările decise de guvern în cazul taxei auto, iar 18% nu le consideră nici bune, nici proaste.
Un procent de 63% din persoanele care au răspuns chestionarului nici nu intenţionează însă să cumpere în următorul an un autoturism. Astfel, în timp ce 42-44% din repondenţi cred că taxa auto ar trebui eliminată în cazul unei maşini de 10.000 - 40.000 de euro, 35-40% din ei cred că taxa trebuie diminuată la maximum 100 de euro. Românii consideră, totodată, că guvernul ar trebui să ia alte măsuri pentru protejarea mediului, şi nu să majoreze taxele la importul de maşini.
Poluatorii ar trebui amendaţi mai aspru
În timp ce 31% din repondenţi cred că autorităţile ar trebui să crească amenzile pentru poluatori, 27% consideră că firmele care folosesc maşini şi tehnologii nepoluante ar trebui încurajate. O altă măsură identificată de 18% din repondenţi se referă la creşterea puterii de control a autorităţilor locale asupra poluatorilor. Creşterea taxelor la importul de maşini şi tehnologii poluante este considerată o măsură de reducere a poluării de doar 7% din persoanele intervievate.
Taxa de primă înmatriculare a fost introdusă de guvern la începutul acestui an şi se calculează în funcţie de capacitatea motorului, de standardele de emisii şi de vechimea autovehiculului.
Comisia Europeană a anunţat că va iniţia procedura legală împotriva României în cazul taxei pentru prima înmatriculare, considerând că măsura nu respectă normele europene, în pofida discuţiilor intensive purtate cu autorităţile române.
Reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor s-au întâlnit, marţi, la Bruxelles, cu experţi ai CE, pentru a prezenta propunerile României cu privire la taxa specială auto. Premierul Călin Popescu Tăriceanu a declarat, în mai multe rânduri, că România nu va renunţa la taxa de primă înmatriculare, care nu ar reprezenta doar o măsură pentru protecţia mediului, ci şi pentru păstrarea a zeci de mii de locuri de muncă din industria auto.
Autorităţile vor prezenta săptămâna viitoare noile propuneri Comisiei Europene
Autorităţile române vor transmite lunea viitoare Comisiei Europene şi Parlamentului României o informare privind modificările legislative legate de taxa de primă înmatriculare, care vor fi făcute publice, a declarat, ieri, ministrul Varujan Vosganian. "Am convenit cu reprezentanţii Comisiei Europene să facem publice aceste cifre după ce vor fi prezentate în Parlament şi la Comisia Europeană", a spus Vosganian. El a apreciat că ministerul a dat o turnură pozitivă discuţiilor privind taxa de primă înmatriculare, în pofida reţinerilor unor analişti.