România pe podium

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Românii s-au prins într-o veritabilă Daciadă a obţinerii de atestate pentru produsele tradiţionale
Românii s-au prins într-o veritabilă Daciadă a obţinerii de atestate pentru produsele tradiţionale

De ani de zile, România ocupă poziţii codaşe în aproape toate clasamentele europene. Există însă şi câteva „oaze“ în care ţara noastră prinde, dacă nu locul întâi, măcar o poziţie pe podium.

Presa este plină de topuri în care România, deseori umăr la umăr cu Bulgaria, se pulsează pe ultimele poziţii faţă de celelalte ţări europene. Dar există domenii în care ţara noastră să fie în frunte? „Adevărul" a găsit câteva dintre ele.

România se poate mândri cu locuri fruntaşe în câteva domenii: popularitatea proiectelor cofinanţate de Uniunea Europeană (UE), investiţii, produse tradiţionale, agricultură, dar şi numărul de şcoli de modelling. Tot pe podium se situează şi în clasamentele referitoare la accesibilitatea turiştilor de a vizita Capitala şi la climatul de afaceri.

48 de kilometri aşteptaţi de europeni

Deşi România este mereu taxată pentru că nu absoarbe suficiente fonduri europene, ţara noastră ocupă locul 1 într-un top al popularităţii proiectelor finanţate de UE. În perioada 11-31 noiembrie 2011, cetăţenii Uniunii Europene au avut posibilitatea să voteze proiectul preferat cofinanţat de UE, iar România s-a situat pe primul loc cu proiectul „Adaptarea strategică a căii ferate pentru conectarea Europei". Acesta se referă la calea ferată dublă de 48 de kilometri dintre oraşul Câmpina şi staţiunea Predeal, linie vitală de legătură între ţările est-europene, fiind singura conexiune dintre sud-estul Europei şi centrul Europei. Cei mai mulţi dintre respondenţi (17%) au votat proiectul românesc.

Podiumul a fost completat de Spania (15%) şi de Letonia (12%). Un alt lucru bun prin care se evidenţiază România este performanţa înregistrată în domeniul exporturilor. Astfel, în 2010, România deţinea primul loc în UE la revenirea exporturilor după perioada de criză. Ritmul de creştere este cu atât mai important cu cât doar şapte ţări din cele 27 ale UE au reuşit să atingă nivelul anului 2008, când nu începuse recesiunea. Conform datelor făcute publice, creşterea cu 23% a exporturilor din 2011 ne-a plasat pe locul şase în UE.

România poate fi un model de urmat şi în ceea ce priveşte investiţiile publice finalizate şi în curs de realizare. Ţara noastră ocupă primul loc în UE cu cea mai mare pondere a investiţiilor publice în PIB în anul 2010 (5,8% din PIB), conform datelor publicate de Eurostat în luna noiembrie 2011. Prin prisma faptului că alocările bugetare pentru investiţii publice au crescut de la 33,8 miliarde de lei în anul 2010 la 36,1 miliarde de lei în 2011, respectiv 38,1 miliarde de lei în 2012, ţara noastră are toate şansele să-şi menţină poziţia fruntaşă în clasament.

Agricultură şi construcţii

De asemenea, România deţine şi cea mai mare suprafaţă agricolă din UE: 32% - 0,6 hectare pe locuitor -, fiind urmată de Spania (0,5 hectare), Franţa (0,43 hectare) şi Polonia (0,4 hectare). În plus, ţara noastră este pe primul loc în Europa la teren arabil deţinut de străini. Aspectul pozitiv din acest context este că străinii sunt foarte interesaţi să investească în agricultura românească.

Această situaţie este cu atât mai impresionantă cu cât legislaţia este foarte dificilă. În acest moment, pot cumpăra suprafeţe agricole doar firmele cu acţionariat străin care sunt considerate persoane juridice române sau străinii care au domiciliul în ţară. Suprafaţa agricolă deţinută de străini la sfârşitul lui 2011 reprezenta 8,5% din suprafaţa arabilă a României.

Un alt exemplu prin care România se remarcă este ritmul de creştere a activităţii în construcţii. Ţara noastră a ocupat în luna decembrie a anului 2010 primul loc în topul ritmului de creştere din UE. Astfel, activitatea a fost mai mare cu 17,6% faţă de luna precedentă. Acest lucru este cu atât mai bun cu cât munca în construcţii a scăzut cu 3,1% în aceeaşi lună în Uniunea Europeană, iar în zona euro cu 1,8%.

Produse tradiţionale

Un alt domeniu în care s-ar putea spune că excelăm este numărul de produse certificate ca fiind tradiţionale. Producătorii români au primit atestate pentru mai mult de 4.000 de produse tradiţionale. „Recordul" este cu atât mai impresionant cu cât în întreaga Uniune Europeană sunt de patru ori mai puţine astfel de produse.

Ca orice lucru bun, nici acesta nu rămâne nepedepsit. Câţiva specialişti în domeniu susţin că sunt prea multe, lucru care le va pune la îndoială autenticitatea. „Este o inflaţie de atestate de produse tradiţionale şi credem că asta se datorează legislaţiei mult prea laxe, care va afecta produsele autentice. Dosarele de atestare se dau la direcţiile agricole judeţene şi nu ştie stânga ce face dreapta. De exemplu, în judeţul Bacău se dă atestat pentru slănină, iar la Iaşi alt atestat pentru aceeaşi slănină. Asistăm la o înflorire a cifrelor şi din cauza faptului că nu se face un control al metodelor de fabricaţie", a comentat Mihai Vişan, director executiv al Asociaţiei Române a Cărnii.

Locul 3 la afaceri şi turism

Ultimul studiu „The Globe Shopper Index" plasează capitala României printre cele mai accesibile oraşe europene pentru turişti, fiind devansată doar de Sofia şi de Bratislava. Clasamentul „Globe Shopper City", întocmit an de an de către The Economist Intelligence Unit (EIU) - o companie internaţională de cercetare şi consultanţă -, analizează 33 de oraşe europene în funcţie de 38 de criterii, de la calitatea serviciilor, diversitatea zonelor de shopping, oferta de hoteluri şi restaurante până la transportul public sau climă.

Pentru a stabili gradul de accesibilitate al unui oraş în privinţa cumpărăturilor, de bază sunt, însă, preţurile medii pentru o masă la restaurant, un hamburger, o cameră de hotel de patru stele, o pereche de blugi sau pentru un aparat de fotografiat.Tot locul trei îi revine României şi în ceea ce priveşte climatul de afaceri pentru 2012, potrivit unui studiu realizat de Eurochambers - Asociaţia Europeană a Camerelor de Comerţ şi Industrie din statele Uniunii Europene. Clasamentul plasează Bulgaria pe prima poziţie, aceasta fiind percepută ca oferind cel mai bun climat de afaceri din Uniunea Europeană. Înaintea României se află Suedia, iar Belgia, Malta şi Marea Britanie se situează după ţara noastră.

8,5% din suprafaţa arabilă a României este deţinută de străini, cifră ce ne plasează pe primul loc în UE.

Şcoli de modelling?

Un caz mai aparte la care România ocupă primul loc este numărul de şcoli de modelling. Potrivit unui studiu realizat de Professional Sociologists Association, în ţara noastră există 1.500 de astfel de şcoli, de zece ori mai multe decât în ţări dezvoltate precum Germania sau Franţa, unde sunt în jur de 100. Cu toate acestea, România nu se poate mândri cu modele de talie internaţională, ceea ce spune destule fie despre calitatea, fie despre adevăratele scopuri ale acestor şcoli.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite