România, cea mai mare variaţie a costurilor financiare din Europa

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Diferenţa dintre cele mai ieftine şi cele mai scumpe servicii bancare ne plasează pe poziţia a doua în lume, după SUA Clienţii persoane fizice ai instituţiilor de credit au la

Diferenţa dintre cele mai ieftine şi cele mai scumpe servicii bancare ne plasează pe poziţia a doua în lume, după SUA

Clienţii persoane fizice ai instituţiilor de credit au la dispoziţie o gamă variată de preţuri pentru serviciile bancare. În rândul primelor nouă bănci comerciale, cea mai scumpă ofertă are costuri cu peste 60% mai mari decât cea mai ieftină.

Sistemul bancar din ţara noastră oferă, la nivel internaţional, printre cele mai variate game de preţuri. Un studiu realizat de firma de consultanţă Capgemini, ING Bank şi Asociaţia Europeană de Management şi Marketing Financiar arată faptul că, în România, discrepanţele între costurile percepute de băncile comerciale sunt pe locul doi în rândul ţărilor analizate, după Statele Unite ale Americii.

Astfel, diferenţa între cele mai ieftine şi cele mai scumpe servicii bancare este de 61%, în timp ce în SUA, nivelul este de 92%. Mai mult, discrepanţa între preţuri din ţara noastră este cea mai mare din Europa.

Astfel, raportul Capgemini arată că, în timp ce diferenţa medie între cele mai ieftine şi cele mai scumpe servicii bancare este de 36,8% în statele de zona euro şi de 48,8% în celelalte ţări europene, numai Croaţia mai depăşeşte acest nivel, indicatorul fiind de 55%.

Structură echilibrată a veniturilor bancare

Motivul acestei variaţii mari între tarifele practicate de băncile comerciale româneşti ţine de faptul că, în ţara noastră, dobânzile la credite sunt printre cele mai ridicate din Europa. Spre exemplu, cele mai recente date publicate de Banca Naţională arată faptul că, în luna februarie, dobânda anuală efectivă pentru creditele de consum a fost de circa 19%, iar cea aferentă împrumuturilor pentru locuinţe a fost de peste 10%.

Spre deosebire, în state precum Polonia sau Ungaria, dobânzile la creditele pentru consum sunt de circa 13%, respectiv de aproape 6% la împrumuturile pentru locuinţe. Raportul Capgemini analizează preţul serviciilor bancare de bază. Iar spre deosebire de discrepanţa între costuri, instituţiile de credit din ţara noastră au o structură echilibrată a veniturilor.

Astfel, diversele plăţi sau activitatea de gestionare a conturilor generează fiecare câte o treime din veniturile aferente serviciilor bancare de bază. Spre deosebire, în statele cu economii dezvoltate, instituţiile de credit obţin venituri preponderent din anumite activităţi. În Marea Britanie, costurile pentru plăţi reprezintă aproape jumătate din venituri, iar în Norvegia - peste 80%.

Raportul Capgemini subliniază faptul că structura veniturilor realizate de băncile româneşti se va modifica în anii următori. "Serviciile de internet banking nu sunt foarte răspândite, dar cresc într-un ritm accelerat.

Viitoarele abordări ale costurilor ar putea orienta clienţii către canalele automate de distribuţie pentru operaţiunile curente, sucursalele bancare fiind rezervate pentru servicii mai complexe", arată raportul. O astfel de evoluţie ar aduce sistemul bancar românesc mai aproape de cele din statele dezvoltate.

Primele nouă bănci incluse în raport

Raportul Capgemini care analizează serviciile de retail banking este la a patra ediţie, fiind pentru prima oară când România este inclusă. Băncile care au fost analizate sunt HVB Bank România, Bancpost, CEC, Alpha Bank, Banca Transilvania, ING Bank, Raiffeisen Bank, BRD- Groupe SG, Banca Comercială Română. Cele nouă instituţii de credit au avut, la finalul anului trecut, o cotă de 77% din activele totale ale sistemului bancar. La nivel internaţional, raportul centralizează date din 25 de ţări şi 180 de bănci comerciale.

Studierea ofertei unei bănci comerciale poate economisi mai mult de jumătate din costul perceput pentru operaţiile de bază

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite