Romania - tara podurilor expirate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Peste jumatate din podurile de cale ferata si rutiere din Romania sunt mai vechi de 50 de ani, in conditiile in care durata normala de exploatare a unui pod este de pana la 40 de ani. Specialisti in

Peste jumatate din podurile de cale ferata si rutiere din Romania sunt mai vechi de 50 de ani, in conditiile in care durata normala de exploatare a unui pod este de pana la 40 de ani. Specialisti in domeniul proiectarii si expertizarii podurilor se mira ca unele au picat de-abia acum si spun ca repararea acestora a fost privita cu dezinteres ani de zile. Situatia a devenit atat de critica incat ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, refuza sa precizeze care sunt cele 100 de poduri monitorizate in permanenta pentru a fi depistate orice semne de prabusire a acestora. "Ministrul nu vrea sa spuna acest lucru deoarece ii este teama ca se va crea o isterie colectiva", au declarat surse din minister. De frica sa nu ajunga cu garniturile tractate in albia raurilor, mai multi mecanici de locomotiva au refuzat in ultimii ani traversarea podurilor subrede. Fost ministru al Transporturilor, Traian Basescu cunoaste prea bine situatia. "2.600 de poduri de cale ferata au perioada de reparatie capitala expirata, iar 406 poduri sunt iesite din normele de siguranta in momentul de fata. Resursele financiare nu ne permit consolidarea acestora, iar restrictiile de viteza si de tonaj ale trenurilor raman singurele mijloace prin care putem evita catastrofele feroviare", recunostea in fata Parlamentului actualul presedinte al Romaniei, Traian Basescu, pe vremea cand era simplu ministru al Transporturilor. Unele regionale de drumuri nationale, cum ar fi Oltenia, nu au mai primit nici un ban de ani de zile pentru repararea podurilor. Daca pana in 1990 exista obligatia expertizarii unui pod mare la fiecare doi ani si obligatoriu inaintea oricarei interventii asupra lui, in prezent verificarea mai are loc doar daca acesta urmeaza sa fie supus unor lucrari. Cele mai vechi poduri feroviare se afla in Banat si Ardeal, pe unele dintre acestea viteza trenurilor fiind limitata la cel mult 30 km/ora, pentru a evita accidentele, adauga surse din cadrul CFR SA.
Podurile - pazite de muncitori
Pana in 2002, Jandarmeria asigura paza oricaror poduri sau tunele considerate de importanta nationala. In urma acumularii unor datorii mari de catre CFR SA, Jandarmeria si-a retras personalul de paza. Pentru a respecta totusi prevederile legale, societatea de cale ferata a apelat la propriii muncitori pentru a asigura securitatea acestora. Conducerile societatilor CFR si CNADNR nici nu se gandesc la realizarea unor noi lucrari de arta si ar fi multumite sa aiba bani pentru efectuarea lucrarilor de reparatii capitale ale infrastructurii administrate. Valoarea lucrarilor restante de reparatii se cifreaza la aproximativ 8.000 miliarde de lei, in cazul CFR SA, si tot la mai multe mii de miliarde de lei si in cazul CNADNR. Cele doua companii au alocate in acest an, pentru repararea podurilor pe care le administreaza, aproximativ 423 miliarde de lei, ori, spre exemplu, numai constructia podului de la Maracineni va costa statul 360 miliarde de lei. Inundatiile din acest an au cauzat distrugerea sau avarierea a aproape 1.000 de poduri sau podete din intreaga tara, din care unele de importanta nationala.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite