"Romania a intrat pe piata concurentei reale"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

- afirma ministrul Dan Ioan Popescu

- Negocierile cu Uniunea Europeana la capitolul "Energie" s-au incheiat, in ciuda tuturor celor care priveau cu scepticism eforturile si promisiunile MEC. Ce importanta are acest eveniment pentru Romania?
- As putea spune ca demararea procesului de privatizare a unitatilor la distributia de gaze naturale si la energia electrica a fost inceputul unui sir de victorii care ne apropie de obiectivul final - integrarea europeana. Startul s-a dat cu patru ani in urma si nu ne-a fost usor sa repunem pe picioare companiile din domeniul industrial, sa le modernizam si sa le retehnologizam pentru a le aduce la standardul de functionare la care se afla ele acum. De restructurarea sectorului industrial depinde, chiar daca unora li s-ar parea exagerat, renasterea Romaniei. De aceea, am constientizat, pe de o parte, responsabilitatea uriasa, de talie nationala, care ne revenea, in elaborarea si implementarea strategiei de reindustrializare. Perioadele de tranzitie pentru constituirea stocului minim de petrol, capacitatea de inmagazinare a gazelor naturale sau procesul de remodernizare a procesului de producere a energiei electrice au fost activitati pe care Ministerul Economiei si Comertului a trebuit sa le urmareasca cu multa atentie pentru a nu aparea sincope. Prin privatizarea Petrom si a societatilor de distributie a energiei electrice si a gazelor naturale, pot sa afirm, fara a gresi catusi de putin, ca Romania a intrat pe piata concurentei reale. Se pot trasa cateva linii strategice clare ale restructurarii sectorului industrial, aflate sub imperiul a doua principii de fier, unul al disciplinei financiare si altul al rigorii respectarii legii, fara de care nu este posibila intemeierea unei piete energetice competitive, dupa model european. Sunt un om care isi respecta cuvantul dat. Mi-am luat un angajament fata de Uniunea Europeana si nu va exista vreun punct din foaia de parcurs care sa nu fie bifat la sfarsitul mandatului meu. Privatizarea, toata lumea stie, are avantaje si dezavantaje. De multe ori, avem tendinta de a privi partea goala a paharului si sa spunem ca privatizarea inseamna scumpirea tarifelor la utilitati, inseamna sporirea insecuritatii locului de munca s.a.m.d. E adevarat si nu vreau sa amagesc pe nimeni. Dar, cum spune un proverb, cine nu risca, nu castiga. Orice lucru valoros implica si costuri. Trebuie insa sa ne gandim la faptul ca aceste schimbari sunt necesare si vitale pentru Romania si, daca nu le facem acum, ne va fi cu atat mai greu mai tarziu. E un proces firesc pe care fiecare tara est-europeana l-a traversat. Dar va asigur ca in 2007 piata energiei romanesti va fi complet liberalizata. Iar in acel moment fiecare dintre noi va avea posibilitatea de a-si alege furnizorul care ii aduce cele mai multe avantaje si ii ofera cele mai multe facilitati din punctul lui de vedere. Fara concurenta, nu exista competitivitate. Si fara competitivitate nu putem vorbi despre performanta.
- Unii spun ca preturile la care ati vandut Petrom si o parte din grupul Electrica (Electrica Banat si Dobrogea), precum si cel la care intentionati sa vindeti cele doua Distrigaz-uri sunt mici, comparativ cu cele din tarile central si est-europene.
- Primul comentariu pe care vreau sa-l fac este ca aceste aprecieri sunt exclusiv politice, fara nici o baza tehnica. Apoi, exista o predilectie a romanului sa faca mereu comparatii cu vecinul sau si sa i se para ca intotdeauna ce are celalalt e mai bun decat are el. E adevarat ca Bulgaria a reusit in domeniul utilitatilor energetice o privatizare rapida. Dar daca privim pretul raportat la client, cel care da de fapt criteriul corect al profitabilitatii, constatam ca pretul platit pentru cele trei companii bulgare de distributie a energiei electrice a fost de 231, 278 si 193, iar in Romania el a fost de 220-230 euro/client. Deci, preturi perfect compatibile. Consultantii financiari au estimat ca s-au respectat toti parametrii de performanta si valoarea tranzactiei s-a situat in limitele specifice inregistrate pe piata central-europeana.
- Ministerul Economiei si Comertului se pregateste sa privatizeze, in aceasta vara, cat nu s-a privatizat, valoric vorbind, in tot mandatul. Presa, pe de o parte, lauda, iar, pe de alta parte, critica aceasta privatizare. Cum comentati?
- Dupa cum am mai spus, privatizarile din acest an sunt doar o etapa a unui proces indelungat. Le-am avut in vedere inca din momentul in care am preluat mandatul. Sigur ca unii pot spune ca s-au facut prea tarziu, iar altii ca, dimpotriva, le-am facut cu spatele la zid. Eu sustin ca le-am facut normal, atunci cand a venit momentul.
In ceea ce priveste amploarea privatizarii, aici lucrurile sunt poate mai greu de inteles pentru ca procesul de integrare europeana al Romaniei vine in contradictie cu niste stereotipuri mentale care s-au dezvoltat timp de multe decenii, stereotipuri care se refera la rolul statului, implicarea acestuia in economie, controlul resurselor s.a. Sigur ca sunt state ca Franta care nu au renuntat la pachetul majoritar de actiuni al companiilor din domeniul energetic. Sa fim realisti. Noi nu dispunem de forta economica si de know-how atat de puternic. Daca statul roman ar detine un control absolut prin intermediul uneia dintre societatile sale, ar incepe tot felul de presiuni pentru acordarea preferentiala a unor contracte sau a unor scutiri de la plata datoriilor. Toate acestea nu ar face decat sa aduca, pe termen lung, pierderi economiei nationale. Or, asa cum arata un studiu facut in randul oamenilor de afaceri cu privire la tendintele de evolutie ale activitatii economice, se estimeaza o crestere constanta a activitatii economice in domeniul industrial si o tendinta de crestere a competitivitatii produselor industriale romanesti, atat pe piata Uniunii Europene, cat si pe celelalte piete externe. Dupa 1989, lipsa de eficienta a colosilor industriali a devenit treptat o certitudine. De aceea, acest proces de reindustrializare pe baza sectorului privat trebuie sustinut cu toata taria.
- Si totusi, de ce se vorbeste despre o lipsa de transparenta a acestor privatizari?
- Si mie imi pare rau ca trebuie sa reiau ceea ce am mai spus. Acuzatiile de lipsa de transparenta sunt lipsite de temei. Practic, in afara unor detalii contractuale care sunt confidentiale in toate tranzactiile din lume, privatizarile societatilor din domeniul energetic au fost prezentate cat se poate de transparent, nu numai prin anuntarea, in fiecare etapa, a companiilor care au depus scrisori de intentie, a criteriilor de eligibilitate si a negocierilor propriu-zise, ci si prin nenumarate materiale care au aparut in presa, referitoare la situatia respectivelor societati. Exista o pasiune a unora de a cauta nod in papura, iar lipsa de transparenta este o acuzatia care poate fi lansata fara sa aduci argumente. Intr-un fel, este o prezumtie de vinovatie pe care nu o sanctioneaza nimeni. La asemenea acuzatii nu putem sa raspundem decat fiind in continuare deschisi si raspunzand la toate intrebarile pe care ni le pun jurnalistii.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite