România, cimitir auto

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Autorităţile române încearcă să justifice noul mod de calcul prin care se plăteşte mai mult pentru maşinile noi şi mai puţin pentru cele vechi Ministrul mediului, Attila Korodi, a

Autorităţile române încearcă să justifice noul mod de calcul prin care se plăteşte mai mult pentru maşinile noi şi mai puţin pentru cele vechi

Ministrul mediului, Attila Korodi, a susţinut ieri că taxa pentru poluarea auto nu a fost inventată de Guvernul României, fiind aplicată şi în alte state membre ale Uniunii Europene, precum Danemarca, Olanda şi Grecia. El a avut o justificare penibilă în momentul în care a trebuit să explice de ce se plăteşte mai puţin pentru un autoturism mai vechi decât pentru altul nou, evident mai puţin poluant.

Attila Korodi susţine că noul algoritm de calcul se bazează pe principiul conform căruia gradul de poluare este stabilit corespunzător perioadei de utilizare a autoturismelor. Ministrul a explicat astfel că o maşină nouă are o durată de viaţă, dar şi de poluare de până la 20 de ani, în timp ce un autovehicul vechi va mai polua doar câţiva ani. Acest exemplu este contrazis însă, în realitate, prin existenţa a zeci de mii de maşini în circulaţie cu o vechime de 30 de ani sau chiar mai mare.

Conform modificărilor care vor intra în vigoare de la 1 iulie, valoarea taxei de primă înmatriculare va creşte de două-trei ori la maşinile noi Euro 4 şi va scădea de zece ori la maşinile vechi Euro 1. Încasările vor fi transferate de la bugetul de stat la Fondul de Mediu, pentru a fi utilizate la derularea unor proiecte de protejare a mediului şi de reducere a poluării.

Diferenţa, înapoi

Procedura prin care persoanele care au achitat taxa auto vor putea recupera suma rezultată din diferenţa dintre cuantumul vechi al taxei şi cel nou va fi reglementată în normele de aplicare a actului normativ prin care s-a stabilit noua formă a taxei.

"Din punct de vedere administrativ, statul român nu va introduce niciun fel de norme suplimentare pentru a împiedica accesul cetăţenilor la recuperarea unei părţi din taxă, pentru că se discută despre diferenţa de taxă, nu despre întregul cuantum", a declarat duminică şeful Departamentului pentru Afaceri Europene (DAE), Adrian Ciocănea. În această situaţie se află însă un număr mic de posesori auto. Şeful DAE a precizat că persoanele care vor achiziţiona automobile până la 1 iulie vor plăti taxa de primă înmatriculare în funcţie de vechea grilă, aflată în vigoare.

Contestaţie la Comisia Europeană

La sfârşitul săptămânii trecute, europarlamentarul PES Victor Boştinaru a solicitat Comisiei Europene, în cadrul reuniunii Comisiei de petiţii a Parlamentului European, o decizie care să pună capăt perceperii taxei de primă înmatriculare. "Solicit o decizie strictă din partea Comisiei Europene, care să stopeze imediat perceperea taxei de primă înmatriculare - taxă ilegală pentru că nu este în conformitate cu legislaţia europeană - şi să oblige guvernul la despăgubirea celor care au plătit până în prezent această taxă", a declarat Boştinaru.

Noua formulă de calcul a supărat şi Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) din România. "Modalitatea de stabilire a vechii taxe era mai bună, dar cuantumul acesteia ar mai fi trebuit discutat. Această taxă mică la maşinile vechi nu face altceva decât să aducă automobile poluante în ţară", a declarat pentru NewsIn Ernest Popovici, preşedintele APIA.

Rablele acestea vor provoca bucurie la început, dar în timp vor deveni o povară
Liviu Ion,
director de comunicare Automobile Dacia

Dacia, împotriva taxei

"Rablele acestea vor provoca bucurie la început, dar în timp vor deveni o povară. Dacă ne gândim că numai în Bucureşti sunt peste 1,2 milioane de maşini, mai apar şi 500.000 de rable, unde le mai pui? În plus, în timp nu ar mai fi rentabil să le repari, şi atunci cine va colecta aceste maşini? Trebuie să protejăm mediul, să protejăm România să devină o pubelă", a declarat, pentru Mediafax, Liviu Ion, director de comunicare la Automobile Dacia.

Totodată, industria auto naţională ar avea de suferit, reprezentantul Dacia afirmând că, în România, s-ar putea repeta situaţia din Polonia, unde ponderea livrărilor de autoturisme naţionale a scăzut semnificativ. "E normal să apărăm şi industria auto locală, la fel cum se întâmplă şi în Statele Unite ale Americii, Germania sau Franţa", a mai spus Ion. El a adăugat că nu se poate face o estimare a numărului de maşini foarte vechi care ar putea intra pe piaţa românească, dar că acesta s-ar putea ridica la ordinul zecilor sau chiar sutelor de mii.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite