România riscă prin implicarea în Nabucco

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Transgaz va împrumuta suma de 400 de milioane de euro, cu garanţia statului. Transgaz va risca 60 de milioane de euro în 2010 pentru finanţarea proiectului Nabucco, înainte de aprobarea finală a execuţiei.

Capitalul social al Companiei Nabucco Gas Pipeline International Gmbh (NIC) este constituit prin participarea cu o cotă egală de 16,67% a fiecăreia dintre cele şase companii asociate (Botas-Turcia, Bulgarian Energy Holding-Bulgaria, Transgaz-România, MOL-Ungaria, OMV Gas-Austria şi RWE-Germania).

Stadiul avansat al proiectului a generat interesul instituţiilor financiare, capabile să asigure finanţarea construirii conductei. Pentru scenariul de bază, care preve o capacitate de 25,5 miliarde de metri cubi pe an, valoarea totală a investiţiei în perioada 2011-2014 este estimată la aproximativ opt miliarde de euro.

Din această sumă, doar 30% vor fi fondurile proprii, restul de 70% urmând a fi împrumutaţi de la bănci, adică 5,6 miliarde de euro. Fiecare dintre cele şase companii asociate pentru perioada construirii vor contribui din fondurile proprii cu câte 417 milioane de euro, corespunzător cotei de 30% din valoarea totală a investiţiei.

Transgaz nu poate accesa credite

„Transgaz nu îndeplineşte condiţiile pentru a obţine credit de la băncile comerciale“, a declarat Adela Comăniţă, şef birou pregătire şi implementare proiecte Transgaz. Creditorii impun două condiţii principale pentru acordarea creditelor: ratingul acordat companiilor asociate să fie situat în categoria „investment grade“ şi valoarea raportului dintre investiţia totală şi profitul înainte de plata taxelor şi dobânzilor (EBITDA) să nu depăşească 3,5.

„În luna octombrie 2008, agenţia de rating Standard&Poor’s a coborât ratingul corporativ acordat Transgaz la BB+, plasând-o în categoria cu risc investiţional ridicat, «sub-investment grade», iar valoarea indicatorului «multiplu EBITDA» este 13,23, depăşind cu mult limita maximă, ceea ce anulează capacitatea de autofinanţare a investiţiei“, a declarat Adela Comăniţă.

În concluzie Transgaz nu îndeplineşte nici o condiţie dintre cele cerute de bănci, ceea ce o obligă să prezinte garanţii guvernamentale pentru a accesa un credit comercial.

Contribuţia Transgaz, aferentă unei cote de participare de 16,67%, este aproximativ 1,35 de miliarde de euro, din care aproape un miliard reprezintă valoarea garanţiilor pe care urmează să le obţină Transgaz pentru împrumuturile contractate de către NIC pe perioada construirii conductei şi peste 400 de milioane de euro, contribuţia Transgaz cu capital propriu.

Sumele foarte mari pe care trebuie să le achite Transgaz ridică inclusiv probleme de ordin legislativ. Actualele prevederi legale nu permit acordarea de garanţii guvernamentale în favoarea Transgaz, pentru creditele contractate de către NIC, persoană juridică nerezidentă.

Nabucco poate implica şi pierderi financiare

Structura foarte complexă de finanţare a Proiectului Nabucco necesită clarificarea legislativă a acestor garanţii guvernamentale, care trebuie să acopere 80% din valoarea contribuţiei de capital propriu al Transgaz, respectiv 334 de milioane de euro.

Obligaţiile Transgaz de finanţare a proiectului până la începerea lucrărilor de construire, perioada 2009-2010, se ridică la aproape 60 de milioane de euro. Cea mai mare parte din această sume se datorează co-finanţării grantului acordat de UE prin Programul European de Redresare Energetică (EERP), în valoare de 200 de milioane de euro, la care partenerii în NIC trebuie să asigure la rândul lor o finanţare cel puţin egală.

Consecinţa accesării grantului european implică riscul creşterii semnificative a gradului de expunere la risc al Transgaz, deoarece fondurile de 60 de milioane de euro vor fi cheltuite înaintea luării unei decizii finale privind realizarea efectivă a investiţiei. Cu alte cuvinte, stoparea sau chiar amânarea execuţiei conductei va conduce la pierderi importante ale transportatorului naţional de gaze.

Pentru a deveni viabil, Nabucco trebuie să funcţioneze înainte de conducta planificată de Gazprom în colaborare cu compania italiană ENI, South Stream, care vizează aceleaşi surse de aprovizionare ca şi proiectul european. South Stream va subtraversa Marea Neagră până în Bulgaria pentru a ajunge în Austria în acelaşi punct terminus ca Nabucco.

Proiectul se află în prezent în întârziere, fiind gândit pe baza unor acorduri bilaterale dintre Gazprom şi guvernele statelor pe care le traversează. Însă odată depăşită perioada premergătoare construirii, South Stream poate să avanseze rapid, dispunând de surse de gaze, precum şi de clienţi. În plus obţinerea finanţării nu va pune probleme la fel de complexe, fiind vorba de o singură companie care va exploata conducta.

image

Transgaz îşi creşte gradul de expunere la risc, înaintea deciziei finale de investiţie.

image


Adela Comăniţă
pregătire şi implementare proiecte Transgaz

Finanţarea proiectului Nabucco

Finanţarea este asigurată din mai multe surse, structurată astfel:

70% (5,6 miliarde de euro) împrumuturi bancare, din care defalcat:

- Banca Europeană de Investiţii (BEI), un miliard de euro;
- Agenţia de Creditare a Exporturilor, trei miliarde de euro;
- Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), 450 de milioane de euro.
- Bănci comerciale, un miliard de euro.

30% (2,5 miliarde de euro) reprezintă aporturi proprii de capital ale companiilor asociate în Nabucco Gase Pipeline Int.

image
Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite