RomTelecom se foloseste de zeci de miliarde luate fara dobanda de la firmele romanesti
0* "Creditul" este de fapt un avans pe care RomTelecom il ruleaza dupa bunul plac. Avansul se actualizeaza luandu-se in calcul media facturilor din ultimele trei luni. In cazul in care nu plateste factura telefonica, abonatul este deconectat, fara a i se retine banii din avansul platit * Patronii nu-si pot recupera avansul platit decat daca dau faliment!
Pentru orice firma, un credit de cateva zeci de miliarde, bani pe care ii poate rula fara a plati nici un fel de dobanda, pare a fi mai degraba mana cereasca, decat o situatie care se incadreaza in regulile unei economii de piata. Si totusi, asa ceva se intampla, iar fericitul beneficiar al unei asemenea situatii este RomTelecom. Aproximativ 800.000 de firme, cate sunt inregistrate la Registrul Comertului, crediteaza de nevoie societatea de telefonie cu sume cuprinse intre cateva sute de mii si cateva zeci de milioane de lei. Si asta nu pentru ca le-ar da banii afara din casa, ci pentru ca, la fiecare post telefonic instalat de catre RomTelecom, prin contract, firmele respective sunt obligate sa plateasca un avans cu titlu de garantie. Potrivit Departamentului de Relatii cu Clientii al RomTelecom, in fiecare luna se opreste abonatilor - persoane juridice - o suma reprezentand media facturilor platite in ultimele trei luni. Suma se poate majora lunar in cazul in care valoarea convorbirilor unei firme creste, aceasta majorare regasindu-se la ultima pozitie din factura telefonica "Reconstituire avans". Avansul se poate micsora in cazul in care valoarea convorbirilor inregistrate in ultimele trei luni scade fata de perioada anterioara. De exemplu, o firma isi instaleaza un post telefonic, valoarea convorbirilor din prima luna ridicandu-se la 5 milioane lei. In cazul in care in cea de-a doua luna valoarea creste la 6 milioane lei, iar in cea de-a treia luna ajunge la 7 milioane lei, firma in cauza trebuie sa plateasca un avans de 6 milioane lei, bani pe care RomTelecom ii poate rula, fara a plati nici o dobanda societatii care plateste avansul. Or, avand in vedere numarul de firme care au instalate posturi telefonice si valoarea acestor convorbiri, ne putem usor imagina ce avansuri sunt platite catre RomTelecom. Culmea este ca, desi acest avans este retinut ca un fel de garantie, in cazul in care firma care il plateste nu-si achita convorbirile telefonice intr-o luna, dupa somatiile de rigoare si penalitatile care i se adauga la nota de plata, abonatul este deconectat. "Contravaloarea facturii neachitate nu se retine din suma constituita drept avans. Acei bani (n.r.- avansul) sunt rulati de catre RomTelecom, nu sunt folositi pentru plata facturii", ne-a declarat V.M., reprezentant al Departamentului cu Clientii. Atunci pentru ce se mai retine avansul respectiv? Doar pentru a fi rulat de catre RomTelecom? Mai mult decat atat, firma care plateste acest avans (conform contractului incheiat cu RomTelecom) nu-si poate recupera banii decat in anumite conditii. "Avansul platit se restituie doar in situatii speciale, cum ar fi desfiintarea firmei si, implicit, a postului (posturilor) telefonice ale acesteia", ne-a precizat reprezentantul Departamentului relatii cu clientii al RomTelecom. Intrebat care este baza legala a unei asemenea creditari fara dobanda, functionarul companiei ne-a raspuns, fara prea multa convingere: "niste decizii ale ANRC", invitandu-ne sa ne adresam Biroului Juridic al RomTelecom. Am incercat sa aflam care este pozitia oficialilor companiei fata de aceasta situatie, insa ni s-a promis ca vom primi un raspuns abia in cursul acestei zile (desi oficialii biroului de presa cunosc faptul ca Adevarul este cotidian).