Revelatii cu benzina la pret redus

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sambata trecuta, comunitatea soferilor a fost chemata sa protesteze fata de scumpirea benzinei, insa inititiva nu s-a lasat transpusa din spatiul virtual in cel comercial. Dovada ca nu societatea

Sambata trecuta, comunitatea soferilor a fost chemata sa protesteze fata de scumpirea benzinei, insa inititiva nu s-a lasat transpusa din spatiul virtual in cel comercial. Dovada ca nu societatea civila influenteaza pretul carburantilor. Nici mecanismele de extractie si rafinare a titeiului, cu costurile lor cu tot, nu par sa-i convinga pe furnizori ca pretul corect al benzinei trebuie sa fie dat de cheltuieli si taxe, la care se adauga o marja rezonabila de profit. Dar a venit ziua de marti, in care insusi presedintele Basescu i-a primit pe petrolisti, ca acestia sa ii explice unde-i legatura dintre titeiul din sonde si benzina din pompe. Au avut, cu totii, o revelatie in care se facea ca pierderile si furturile de pe conducte pot fi eliminate, accizele la motorina si benzina pot fi egalizate, piata neagra poate fi eradicata si, in general, Romania are resurse de combustibili cu costuri scazute de extractie. Concluzia imediata a fost aceea ca pretul benzinei se poate reduce semnificativ, una dintre propunerile inaintate fiind de 8-9%. S-ar mai desprinde o concluzie - de fapt, o intrebare: acea contrabanda, acele pierderi si furturi care umfla costul carburantilor nu puteau fi indepartate decat dupa o intalnire cu presedintele? Si daca litrul de benzina se poate ieftini cu aproape 3.000 de lei/litru, dupa ce a trecut prin scumpiri si scaderi de pret modice, de maximum 700 lei, care este pretul ei real? La raspunsurile pentru aceste intrebari, daca s-or fi enuntat, presa n-a avut acces. S-a anuntat, in schimb, cu toata forta mediatica disponibila, ca benzinariile particulare vor fi supuse unor controale severe, si ca nici rafinariile nu vor scapa din clenciul inspectorilor fiscali. Lovitura de teatru data ieri de reprezentantii companiilor petroliere aminteste inca o data, daca mai era nevoie, ca pretul carburantilor nu scade sau creste in baza unor calcule economice. Asa cum lovitura de imagine data de presedinte (si) cu aceasta ocazie arata ca in politica nu obiectul negocierii e important - in speta, pretul benzinei - ci reusita compromisului. Ambele tabere, petrolisti si presedinte, au dat lovitura, fiecare in felul ei, asa ca impacarea pe care au afisat-o la iesirea din salonul negocierilor pare plauzibila. Dar, atunci, ce mai ramane din argumentele principalului actor de pe piata, care invocase, nu demult, raportul favorabil de tara ce ne-a fost pus pe tava anul trecut tocmai datorita liberalizarii pietei de carburanti? Ce mai ramane din "mediul concurential" despre care cu totii vorbesc cu atata evlavie? Lectia pe care ar trebui s-o invete si politicienii, si oamenii petrolului, din tot acest tavalug al compromisurilor, este ceea ce expertii simpozioanelor numesc Transparenta. Cand se face reclama la creditele bancare, e obligatorie afisarea dobanzii reale; cand se va face reclama la masini, preturile acestora vor trebui sa fie cele complete, nu in formula CIP, fara taxe. De ce nu s-ar introduce si obligativitatea ca orice tranzactie sau calcul de preturi la carburanti sa se faca la vedere?!

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite