Reforma radicala contra pasi marunti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cota unica, mult mai mica decat orice valoare de impozitare care se practica in prezent versus reducere graduala a fiscalitatii. Reforma radicala a sistemului de impozitare contra unor pasi marunti,

Cota unica, mult mai mica decat orice valoare de impozitare care se practica in prezent versus reducere graduala a fiscalitatii. Reforma radicala a sistemului de impozitare contra unor pasi marunti, mai degraba sovaielnici. Aceasta este oferta electorala in planul impozitarii pe care o propun cele doua forte reprezentative pe scena politica - Alianta D.A. PNL- PD si Uniunea Nationala PSD + PUR. Desi aceasta este si singura deosebire majora in oferta economica a celor doua Aliante, aplicarea unuia sau a celuilalt sistem de impozitare poate impune ritmul reformei in urmatorii patru ani. Oferta PSD + PUR pentru mediul de afaceri este de reducere a impozitului pe profit de la 25%, cat este in prezent, la 19% incepand cu 1 ianuarie 2005 si la 16% din 2008. De asemenea, impozitarea salariatilor se va reduce, contributiile totale pe salarii urmand sa scada de la 49,5%, cat este in prezent, la 47,5% in 2005, 45,5% in 2006 si 44,5% in 2007. In ce priveste impozitul pe salarii, se mentine actualul sistem de impozitare in trepte, numai ca vor fi modificate cotele de impozitare. Astfel, cota minima, care se aplica celor mai mici salarii, se va reduce de la 18% la 14% in 2005 si la 10% in 2008, iar cota maxima, care se aplica celor mai mari salarii, va fi diminuata de la 40% la 38% in 2005 si la 36% in 2008. De cealalta parte, oferta Aliantei D.A. pare de-a dreptul revolutionara, dar presupune si asumarea unui grad destul de mare de risc. Daca ar castiga alegerile, Alianta ar aplica un impozit pe profit de 16% chiar din 2005, ceea ce inseamna o reducere de aproape 10 puncte procentuale fata de cota actuala de 25%. Tot cu 16% vor fi impozitati si salariatii, indiferent de veniturile pe care le obtin, ceea ce inseamna o reducere de la 2% pentru cei cu venituri mici pana la 24% pentru cei cu venituri mari. Aplicarea cotei unice de catre Alianta nu va duce la anularea facilitatilor acordate de-a lungul timpului de PSD. Respectiv, deducerile de baza si deducerile suplimentare pentru persoanele aflate in intretinere vor fi mentinute, pentru ca persoanele care obtin venituri mici sa nu plateasca impozite mai mari decat inainte. In ce priveste contributiile totale pe salarii, Alianta D.A. propune o diminuare substantiala a acestora, inca din primul an de guvernare, de la 49,5% la 39%. In cei patru ani cat a fost la putere, PSD a aplicat aceeasi politica de reducere cu pasi marunti a fiscalitatii, rezultatele acesteia fiind cunoscute. Pe de o parte, economia a avut o anumita stabilitate, previzibila, iar la notele date de organismele internationale si de agentiile de rating s-a mai adaugat cate un plus. De cealalta parte, imbunatatiri semnificative nu s-au simtit nici in viata oamenilor, nici in cea a firmelor. In continuare, saracia ramane o problema, si numarul celor care sunt dependenti de ajutorul de la stat pentru a-si duce viata la un nivel minim de trai este din ce in ce mai mare. Polarizarea societatii este tot mai evidenta, formarea clasei de mijloc fiind probabil considerata o misiune mult prea dificila pana la intrarea in UE. Munca la negru infloreste, alimentata atat de impozitele la stat uneori imposibil de platit de o firma mica sau mijlocie care vrea sa supravietuiasca, dar si de toleranta organismelor de control in cazul firmelor mari. Ce ar insemna, de cealalta parte, aplicarea cotei unice de impozitare si reducerile majore pe care le propune Alianta D.A. la toate categoriile de impozite? In primul rand ar insemna, intr-o prima faza, mai multi bani in buzunarele romanilor si in conturile firmelor si mai putini bani la buget. Vorbind despre buget, este greu de anticipat cum se va face fata unor reduceri semnificative la incasari si nici reprezentantii Aliantei nu dau amanunte in aceasta privinta. Daca ne uitam numai la faptul ca actuala guvernare s-a recunoscut obligata sa creasca accizele de la 1 martie 2005 pentru a putea face fata reducerii de la 1 ianuarie 2005 a impozitului pe profit de la 25% la 19% si vedem ca o reducere generalizata si substantiala a impozitelor ar fi o problema serioasa in primele luni de la aplicare. Spun in primele luni pentru ca, pe termen mediu, aplicarea acestui sistem ar putea determina o reforma reala in economia romaneasca. S-ar putea reduce semnificativ munca la negru si o parte din economia subterana ar putea fi scoasa la iveala. Asta si daca organismele de control si-ar face datoria. Ar exista si o motivatie reala pentru ca romanii sa incerce sa castige mai mult. De asemenea, la nivelul firmelor ar ramane mai multi bani care, avand in vedere si constrangerile integrarii, s-ar putea duce in investitii, iar pe termen lung cresterea economiei si a exporturilor ar putea avea un fundament sanatos, ceea ce pana acum nu s-a obtinut sub nici o guvernare. La acest capitol, Alianta ar trebui sa gaseasca si unele modalitati pentru a se asigura ca acesti bani vor merge in mare parte in investitii. Pentru ca exista un mare pericol - acela ca banii in plus sa mearga spre consum, atat la nivelul firmelor, cat si al populatiei. Si cum in Romania ultimilor ani apetitul de consum a fost mai mult pentru produse de import, am putea anticipa o crestere a acestora, care s-ar suprapune peste un deficit comercial deja ingrijorator. In ultima instanta, votul pentru un sistem sau altul de impozitare va fi dat inclusiv de dorinta romanilor de a munci si castiga cinstit.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite