Rectorii desfiinţează raportul "Băsescu"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Învăţământul românesc nu este nici atât de slab şi nici atât de sumbru pe cât a fost taxat în raportul prezidenţial, afirmă şefii universităţilor Cele mai multe date existente

Învăţământul românesc nu este nici atât de slab şi nici atât de sumbru pe cât a fost taxat în raportul prezidenţial, afirmă şefii universităţilor

Cele mai multe date existente în documentul prezentat de preşedintele Băsescu se regăsesc în proiectul de lege a învăţământului, elaborat încă de anul trecut, de fosta conducere a Ministerului Educaţiei. Aşa susţine prof. univ. dr. Ion Gheorghe Roşca, rectorul Academiei de Studii Economice din Bucureşti. El acuză de furt grupul care a redactat raportul "pentru că, atunci când au lucrat la el, erau salariaţi ai MECT, şi când au plecat, au plecat cu tot cu raport şi l-au vândut şi la preşedinţie". Rectorul ASE este susţinut şi de către colegii săi de la Alba Iulia şi Constanţa.

Prima parte a raportului Miclea este pe cât de catastrofală, pe atât de neadevărată, consideră profesorul Gheorghe Roşca. "Dacă iei un elev de clasa a IV-a din România şi îl duci într-o şcoală din SUA, acolo îl bagă direct în clasa a VI-a sau a VII-a! Acelaşi lucru se întâmplă cu un student de la noi, dacă îl muţi într-o universitate din Vest! Şi atunci de unde ideea că învăţământul românesc este sub cel european sau american?", se întreabă, retoric, rectorul de la ASE.

Nu în ultimul rând, profesorul Roşca atrage atenţia asupra unei situaţii care ar putea fi considerată la limita legii. "Raportul este furat! Şi Miclea este principalul vinovat! Jumătate din membrii actualei Comisii prezidenţiale au lucrat în MECT până când PD s-a retras de la guvernare. Şi au plecat din minister cu tot cu datele strânse sau elaborate în perioada în care erau salariaţi guvernamentali. Practic, ei au vândut acum la preşedinţie o lucrare pentru care deja fuseseră salarizaţi de MECT", constată rectorul ASE Bucureşti.

Doctoratele pe bandă rulantă, opera acuzatorilor

"Şcolile doctorale despre care preşedintele Băsescu afirma că produc doctorate pe bandă rulantă au fost promovate chiar de fostul ministru al educaţiei, Mircea Miclea", spune şi rectorul Universităţii "1 Decembrie 1918" din Alba Iulia, prof. univ dr. ing. Ioan Achim Moise. Faptul că nu au fost numite instituţiile de învăţământ ce fac ruşine sistemului este o altă cauză de nemulţumire a rectorului Moise. "Atunci când generalizezi, este foarte greu să fii credibil! La noi, vă pot spune foarte sigur că nu ies doctorate pe bandă rulantă. Nu neg că ar exista universităţi în care există această practică. Dar, dacă nu sunt arătate cu degetul, toţi ne simţim împroşcaţi cu noroi", consideră înaltul oficial universitar din Alba Iulia.

Referindu-se la învăţământul preuniversitar, profesorul Moise arată că aici se potriveşte de minune proverbul "Hoţul strigă: <> ". "Tot sub oblăduirea miniştrilor au apărut programele supraîncărcate din învăţământul gimnazial şi liceal. Unde s-a mai pomenit ca tinerii şi copiii să stea la şcoală şase-şapte ore, zilnic? Doar se ştie că randamentul lor intelectual este aproape nul după ora 13.00. Gândul le stă atunci la joacă, la desene animate...", explică rectorul universităţii din Alba Iulia.

"Nu sunt atât de pesimist"

Nici pe malul mării, situaţia învăţământului românesc nu pare aşa de "albastră".

"Într-adevăr, dacă pornim de la situaţia constatată de Comisia prezidenţială, învăţământul românesc pare neperformant. Dar eu nu aş fi atât de pesimist pe cât este şi raportul", spune şi prof. univ. dr. Victor Ciupină, rectorul universităţii "Ovidius" din Constanţa. El consideră totuşi că schimbarea învăţământului trebuie să se producă, "mai ales că dinamica educaţională este de fapt dinamica întregii societăţi".

Un pact frumos, dar imposibil

Comisia de la Cotroceni a propus realizarea unui memorandum pentru un pact naţional, pentru educaţie şi cercetare. Acesta ar însemna "un angajament al tuturor forţelor responsabile, din cadrul societăţii politice şi civile, care consideră că viitorul României, competitivitatea şi prosperitatea ei depind, într-o economie a cunoaşterii, mai mult decât oricând, de schimbarea structurală a sistemului de educaţie".

"Se doreşte un pact imposibil! De ce? Pentru că guvernul este politic. Iar proiectul de lege din care s-a citat în acest raport ar trebui să fie asumat de actuala echipă din MECT, care este de la PNL. Dar, proiectul de act normativ fiind opera PD, se întâlnesc prea multe orgolii. Or, noi nu prea avem sinceritatea depăşirii orgoliilor", consideră rectorul ASE, Gheorghe Roşca.

Tot el are şi o soluţie. "Dacă acest pact ar fi fost unul exterior politicii - fiind iniţiat de cadrele didactice, de ONG-urile de pe Educaţie, de sindicate şi de alte asociaţii profesionale din mediul educaţional, ar mai fi avut o şansă. Atunci, programul schimbării în educaţie ar fi putut fi impus oricărui ministru de resort, indiferent de culoarea lui politică", explică profesorul Roşca.

Nici rectorul universităţii din Alba Iulia nu este mai optimist. "Calitatea acestui raport este curajul de a fi fost prezentat publicului, el conţinând şi destule lucruri adevărate. Dar dacă problemele din raport sunt puse la modul politicianist, sunt slabe şanse de a fi rezolvate. În plus, nici conjunctura nu este cea mai favorabilă: ne aflăm în an preelectoral şi în mijlocul unor mari tensiuni politice, care nu vor ajuta deloc la rezolvarea problemelor semnalate", consideră prof. Ioan Moise Achim.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite