Reclamă pentru faliment, la Iaşi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Regia de transport din Iaşi cheltuieşte mii de euro pe publicitate şi sponsorizări, deşi e în pragul falimentului şi are şi monopol pe majoritatea traseelor din oraş Transportul public

Regia de transport din Iaşi cheltuieşte mii de euro pe publicitate şi sponsorizări, deşi e în pragul falimentului şi are şi monopol pe majoritatea traseelor din oraş

Transportul public ieşean se îndreaptă spre colaps. În urmă cu două săptămâni, fiscul a pus sechestru pe motorina şi staţia Peco a RATP, cel mai mare operator de transport în comun din Iaşi, regie patronată de Consiliul Local. Datoriile către stat depăşesc 60 de milioane de lei. În schimb, în bugetul pe 2008 sunt prevăzuţi 100.000 de lei pentru sponsorizări şi reclamă.

Fără ca regia să aibă concurenţă pe traseele pe care le deserveşte, conducerea RATP a alocat 80.000 de lei la capitolul "cheltuieli reclamă şi publicitate", pentru acest an. În 2007, suma a fost de 55.000 de lei. În plus, cheltuielile cu sponsorizarea s-au dublat faţă de anul trecut, ajungând la 20.000 de lei. Mare parte din bani ajung la clubul de fotbal "Politehnica" Iaşi, care riscă să retrogradeze în liga a II-a.

Şi suma prevăzută pentru protocol este de zece ori mai mare faţă de 2007, când a fost de 3.000 de lei. Între timp, călătorii se plâng de transportul în comun. "Circul cu autobuzul 28 şi aştept în staţie şi câte 20-25 de minute. Când ajunge maşina, e deja foarte aglomerat şi e şi mizerie uneori", a spus ieşeanca Monica Murariu.
Directorul RATP, Maricel Ghercă, a acceptat iniţial o discuţie cu reporterul "Adevărul", dar, când a auzit tema abordată, a refuzat să colaboreze sub diferite pretexte.

Privaţii nu-şi fac reclamă

În schimb, viceprimarul Constantin Neculau s-a declarat mulţumit de managementul RATP. "În primul rând, regia are datorii istorice la bugetul statului care mereu generează penalităţi. În al doilea rând, în ultima perioadă a crescut foarte mult preţul la combustibil", a declarat Neculau.

Spre comparaţie, firma privată Unistil, al doilea operator de transport public ca mărime din Iaşi, are profit şi nu cheltuieşte niciun leu pentru reclamă. "Suntem o societate privată, normal că mergem pe profit. Nu dăm bani pe reclamă şi publicitate pentru că nu este nevoie", ne-a spus Vasile Puşcaşu, directorul Unistil.

Pe de altă parte, RATP are în patrimoniu o spălătorie auto, un laborator pentru testarea psihologică a şoferilor, o benzinărie, o staţie în care se poate efectua inspecţia tehnică periodică, toate fiind afaceri la mare căutare şi extrem de profitabile în sectorul privat. Numai că, sub patronajul municipalităţii, aceste activităţi nu sunt rentabile.

"Regia are un autocar în valoare de 270.000 de euro pe care îl distruge dându-l clubului de fotbal (Politehnica Iaşi n.r.) mai mult cu titlu gratuit. RATP dispune de o întreagă reţea de stâlpi pe care, de multe ori, am observat că se face publicitate la firme private, dar beneficiile financiare întârzie să apară", a atras atenţia consilierul local PD-L Daniel Oajdea.

Staţia Peco, scoasă la vânzare

Direcţia Generală a Finanţelor Publice Iaşi (DGFP) a început demersurile pentru a scoate la licitaţie staţia Peco a regiei. "Am început deja procedura de executare silită. Dacă RATP nu-şi va plăti datoriile, nu ne vom opri aici, vom scoate la licitaţie şi alte bunuri", a declarat Maria Ţăranu, purtător de cuvânt al DGFP.

Cu securea fiscului deasupra capului, directoul RATP refuză să întocmească un plan de redresare economică a regiei.

"În fiecare an i-am solicitat domnului Ghercă să prezinte în faţa Consiliului Local un plan de măsuri prin care unitatea să fie pusă pe picioare. La fiecare solicitare mi-a răspuns venind în consiliu cu execuţii bugetare în care sunt crescute nejustificat fondurile la reclamă şi publicitate", susţine consilierul Oajdea.

270 mii de euro costă autocarul pe care RATP îl pune la dispoziţia echipei de fotbal Politehnica Iaşi

În primul rând, regia are datorii istorice la bugetul statului care mereu generează penalităţi. În al doilea rând, în ultima perioadă a crescut foarte mult preţul la combustibil.
Constantin Neculau, viceprimarul municipiului Iasi

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite