Război modern cu arme de muzeu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
La Baza Aeriană 90, cel mai plăcut moment este  întoarcerea acasă
La Baza Aeriană 90, cel mai plăcut moment este întoarcerea acasă

Cea mai nouă tehnică militară a soldaţilor români este formată din armament vechi, retras din exploatare de aliaţii din NATO şi apoi vândut României. Cea mai importantă misiune de luptă a trupelor române este în prezent aceea din Afganistan.

Singurul avion al României capabil să transporte militarii de la Bucureşti până în Afganistan, într-un zbor de zece ore, cu o singură escală, este C-130 Hercules, produs de firma americană Lockheed Martin. Teoretic, Ministerul Apărării Naţionale are cinci asemenea aeronave - patru donate de Statele Unite şi unul cumpărat de MApN de la Forţele Aeriene ale Italiei, cu fonduri oferite tot de Guvernul SUA. Din păcate însă, dintre cele cinci aeronave Hercules, doar una singură este aptă de zbor şi este folosită, efectiv, de Armata Română.

Fabricate în 1960-1962

Primele două avioane Hercules au fost oferite României în anul 1996, iar următoarele două în 1997. Toate patru sunt varianta C-130 B, au fost fabricate în anii 1960-1962, iar înainte să fie cedate României erau trecute în conservare. Cel de-al cincilea, varianta C-130 H, este produs în anul 1972 şi a fost cumpărat de la italieni în anul 2004. Pentru repunerea lor în stare de funcţionare, Armata Română a alocat de la bun început 12,5 milioane de dolari. În prezent, mentenanţa avioanelor Hercules este asigurată în România de firma Romaero. Deşi are un singur avion de transport, de mare capacitate, apt de zbor, Ministerul Apărării se mândreşte că România este printre puţinele state NATO care îşi pot deplasa trupele cu mijloace proprii în teatrele de operaţii externe.

Pentru completarea capacităţii de transport a Armatei, Guvernul României a cumpărat şapte avioane de transport C-27 J Spartan, produse de firma italiană Alenia. Achiziţia a fost în valoare de 220 de milioane de euro şi a fost decisă, ca de obicei, printr-o licitaţie controversată, la care au participat Alenia şi EADS (Spania). Contractul a fost semnat în decembrie 2007, iar primele două avioane Spartan au fost livrate Forţelor Aeriene Române acum şase luni. Aeronavele Spartan vor înlocui avioanele AN 24 şi AN 26, de fabricaţie sovietică, pe care Armata Română le retrage din exploatare, şi vor fi utilizate în paralel cu aparatele Hercules.

Veteran din vietnam

Avioanele de transport Hercules, versiunea C-130 B, utilizate de trupele americane în războiul din Vietnam, continuă să zboare pe toate continentele. România le-a utilizat pentru a transporta trupele în Afganistan şi Irak.

5 avioane de transport Hercules au Forţele Aeriene ale României, dar unul singur este utilizat efectiv. Cele mai complicate misiuni au fost zborurile spre Afganistan şi Irak, având la bord trupe şi echipament militar.

7 avioane noi de tip C-27 J Spartan au fost cumpărate de Ministerul Apărării, iar primele două au sosit deja în România. Avioanele Spartan nu vor înlocui „bătrânele" Hercules, ci vor fi utilizate simultan.

220 de milioane de euro au costat, acum trei ani, noile avioane de transport. La acel moment, s-a considerat că va urma, imediat, o achiziţie de avioane de luptă.

Fregate recuperate de la fier vechi

Fregata „Regele Ferdinand“, cea mai modernă  navă a României

Fregata „Regele Ferdinand“, cea mai modernă navă a României

Cele mai puternice nave de luptă ale României sunt două fregate de fabricaţie britanică, tip 22, denumite în România F-221 "Regele Ferdinand" şi  F-222 „Regina Maria". Cele două nave, identice, au fost fabricate în anul 1984 şi utilizate iniţial de Royal Navy. În anul 2003, în momentul în care Marea Britanie îşi punea problema să le trimită la fier vechi, România a acceptat cu generozitate să cumpere cele două vapoare.

Vânzarea s-a realizat la preţul de 116 milioane de lire sterline (circa 150 de milioane de euro), sumă care includea regenerarea şi prima etapă de modernizare a acestora. Ambele operaţiuni au fost realizate în Anglia de producătorul navelor, firma BAE Systems. Fregatele au intrat în serviciul Forţelor Navale ale României în septembrie 2004 şi, respectiv, în iulie 2005. Cele mai moderne dotări de la bordul fregatelor sunt două tunuri cu tragere rapidă, tip Oto Melara. De asemenea, fiecare fregată a primit în dotare câte un elicopter Puma Naval, realizat la IAR Braşov.

Offset zero

Contractul de achiziţie a fregatelor avea ataşată o clauză de offset prin care firma BAE System promitea să facă în România investiţii sau achiziţii în valoare de 80 la sută din valoarea contractului, adică de circa 90 de milioane de lire sterline. Clauza de offset nu a fost îndeplinită nici până în ziua de azi, pe motiv că Legea offset-ului a intrat în vigoare în România abia după semnarea contractului. În schimb, la Londra a fost declanşată o anchetă împotriva firmei BAE, acuzată că ar fi plătit unui oficial român, încă neidentificat, în schimbul acceptării contractului de către Guvernul României, un comision de şapte milioane de lire sterline.

Elicoptere româneşti în Bosnia

IAR 330 a devenit  elicopter de luptă

IAR 330 a devenit elicopter de luptă

Singurele elicoptere de luptă ale României sunt provenite din elicopterul de transport IAR 330 Puma, transformat în elicopter de luptă şi denumit IAR 330 Socat. Cea mai recentă versiune a acestora este elicopterul Puma Naval, destinat a fi luat la bordul fregatelor.
Cele 30 de elicoptere IAR Socat au fost realizate la Uzina IAR Braşov împreună cu firma israeliană Elbit. Singura misiune internaţională a elicopterelor IAR 330 Socat a fost, până acum, operaţiunea Althea din Bosnia (2005), condusă de Uniunea Europeană, la care au participat patru aeronave româneşti. Acestea au realizat acţiuni de recunoaştere, căutare şi salvare, supravegherea căilor de comunicaţii, transport de VIP, militari şi echipamente.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite