Război total pe taxa de primă înmatriculare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În timp ce preşedintele şi premierul se bat în declaraţii, românii vor eliminarea birului Disputele privind taxa de înmatriculare au trecut din plan economic în plan politic.

În timp ce preşedintele şi premierul se bat în declaraţii, românii vor eliminarea birului

Disputele privind taxa de înmatriculare au trecut din plan economic în plan politic. Preşedintele îl contrazice pe primul-ministru după ce dealerii de maşini second-hand au fost combătuţi de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme. Aproape toţi românii au o părere pro sau contra pe marginea acestui subiect.

Reprezentanţii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA) sunt de părere că taxa de primă înmatriculare este esenţială pentru a nu transforma România într-o ţară invadată de "rable". "Cred că orice taxă are o componentă fiscală, şi fără îndoială că taxa de primă înmatriculare poate fi considerată ca fiind o taxă de mediu", a spus preşedintele APIA, Brent Valmar. APIA consideră drept un "demers iresponsabil" încurajarea achiziţiei de autovehicule vechi şi poluante şi dă ca exemplu negativ Polonia, unde în primii doi ani de la aderare (2004 şi 2005) au fost aduse în ţară două milioane de maşini second-hand, din care 70% mai vechi de zece ani. Cei de la APIA au mai spus că, fără această taxă, la noi s-ar putea repeta situaţia din Cehia, unde anul trecut, vânzările de maşini vechi le-au depăşit pentru prima oară pe cele noi. APIA e de părere că susţinerea intrărilor de maşini vechi, la preţuri cât mai mici, constituie o înşelare a cetăţeanului român care va constata peste câţiva ani că trebuie să plătească pentru posesia maşinii respective impozite sau taxe anuale mult mai mari decât pentru una nouă, analog cu cele din alte state ale UE.

Automobile Dacia va propune o soluţie

Vicepreşedintele Automobile Dacia, Constantin Stroe, a declarat ieri că îi va prezenta primului-ministru o soluţie pentru modificarea taxei, care nu poate mulţumi pe toată lumea, însă va fi conformă cu cerinţele UE. Stroe a spus că eliminarea taxei ar putea afecta grav întreaga industrie românească şi ar putea duce la înjumătăţirea vânzărilor Dacia în ţară. Preşedintele executiv al democraţilor, Adriean Videanu, a declarat ieri, după şedinţa conducerii Alianţei D.A., că PD sprijină decizia de a nu renunţa la taxa de primă înmatriculare.

Tăriceanu: "Trebuie să avem curajul de a contrazice UE"

Premierul a declarat, ieri, la Adunarea Generală a Asociaţiei Oraşelor, că România trebuie să aibă curajul de a contrazice Uniunea Europeană dacă interesele o cer, un exemplu fiind taxa de primă înmatriculare. "Dacă unora nu le convine denumirea de <> , atunci o să-i spunem <> sau <> . Între necesitatea de a avea o Românie curată şi de a avea locuri de muncă garantate şi cea de a face servicul celor care se ocupă cu bişniţa de maşini second-hand, nu am nicio ezitare în a alege prima categorie", a spus Tăriceanu.

Băsescu: "Este o poveste care nu funcţionează"

"Nu am venit aici pentru o contradicţie, că în timp ce, pe de o parte, aruncăm în aer taxe de primă înmatriculare, de nu ştiu ce, pe de altă parte cerem autorităţilor locale să reducă taxele. Dragii mei, asta este o poveste care nu funcţionează", a spus Traian Băsescu, în replică la afirmaţiile primului-ministru care anunţase, cu puţin timp înainte, la aceeaşi reuniune, că România nu va renunţa la această taxă. Preşedintele a subliniat că populaţia este gata să contribuie cu bani dacă ştie pe ce sunt cheltuiţi.

"Oamenii vin cu raftul de buletine să semneze împotriva taxei"

Directorul general al firmei Autovit, Liviu Dobrin, a afirmat ieri că "cetăţenii se înghesuie la noi cu raftul de buletine, ca să iscălească împotriva taxei de primă înmatriculare". Liviu Dobrin a precizat însă că nu va demara campania naţională de adunare de semnături împotriva "taxei Vlădescu", până nu se va asigura că acţiunea are acoperire legală. "Am depus scrisori la Ministerul Finanţelor şi la Curtea Constituţională şi acum aşteptăm răspunsurile", a menţionat directorul celui mai mare parc auto second-hand din România. "Oricum, cred că 90% din populaţia ţării este împotriva acestui bir", a adăugat Dobrin.

Strângerea de semnături poate fi acceptată de Constituţie, numai dacă obiectul iniţiativei legislative a cetăţenilor nu se referă la problemele fiscale. Totuşi, ministrul finanţelor, Sebastian Vlădescu, a declarat în mai multe rânduri că taxa de primă înmatriculare este o măsură prin care se urmăreşte protejarea mediului. "Eu sunt 99% sigur că această taxă are caracter fiscal. Dacă răspunsul pe care-l aşteptăm va confirma acest lucru, atunci vă las pe dumeavoastră să-l întrebaţi pe domnul ministru dacă este prost pregătit sau rău intenţionat. Dacă aşa se va întâmpla, ar trebui să-şi dea demisia", a continuat Liviu Dobrin. Directorul Autovit i-a replicat şi premierului Tăriceanu: "Nu e vorba că România ar putea să devină <> , după cum a zis prim-ministrul, ci de faptul că această taxă contravine principiului de bază pe care a fost creată Uniunea Euopeană, adică libera circulaţie a mărfurilor".

Scrisoare către Laszlo Kovacs

Liviu Dobrin a combătut şi argumentele invocate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România: "Ei au spus că Polonia a importat, în 2004 şi 2005, două milioane de maşini vechi. Însă nu au zis că o mare parte din acele maşini au fost exportate apoi în spaţiul ex-sovietic". Liviu Dobrin a conchis că "taxa de primă înmatriculare aduce cât mai multe profituri artificiale pentru importatori, care sunt interesaţi să ţină taxa cât mai mult". El a mai anunţat că va înainta o scrisoare şi comisarului european pentru fiscalitate, Laszlo Kovacs, prin care să-l înştiinţeze că populaţia din România este împortiva "taxei Vlădescu".

Am depus scrisori la Ministerul Finanţelor şi la Curtea Constituţională şi acum aşteptăm răspunsurile
Liviu Dobrin

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite