Răscoală pe Henri Coandă
0Organizarea catastrofală şi indiferenţa companiilor aeriene au dus la întârzieri de peste 30 de ore la zborurile spre Viena şi Londra . Sute de oameni au fost nevoiţi să doarmă pe jos în
Organizarea catastrofală şi indiferenţa companiilor aeriene au dus la întârzieri de peste 30 de ore la zborurile spre Viena şi Londra .
Sute de oameni au fost nevoiţi să doarmă pe jos în incinta Aeroportului "Henri Coandă" pentru că avioanele care ar fi trebuit să-i ducă la destinaţie nu s-au mai ridicat de la sol din cauza vremii. Reprezentanţii companiilor aeriene i-au ignorat total.
La fel şi conducerea aeroportului. Mai bine de 30 de ore, pasagerii ghinionişti au avut de înfruntat, pe lângă nepăsarea autorităţilor, şi preţurile exorbitante ale magazinelor din aerogară. Ieri-dimineaţă, după mai bine de 30 de ore de aşteptare, nervii pasagerilor au cedat.
Peste 200 de pasageri ai companiilor low-cost Wizz Air şi Sky Europe au ameninţat, ieri-dimineaţă, că vor bloca intrările şi ieşirile din aerogară dacă nu vor pleca în cel mai scurt timp către destinaţiile pentru care plătiseră biletele. "Îşi bat joc de noi! Este strigător la cer! Numai aici se întâmplă aşa ceva. De asta ne este ruşine să spunem că suntem români!", strigau revoltaţi oamenii, ajunşi la capătul răbdării.
"Trebuia să plecăm de ieri (n.r. joi) la Londra, cu o cursă low-cost a companiei Wizz Air", ne-a povestit, cu lacrimi în ochi, o femeie care trebuia să ajungă joi în Anglia, unde lucrează împreună cu soţul său. "Am fost aproximativ 160 de persoane. Femei gravide, mulţi copii mici…
La ora 6.05 trebuia să decolăm de pe Aeroportul Băneasa, dar ne-au dat bagajele în braţe şi ne-au urcat în două autobuze şi ne-au adus la Otopeni. Aici am stat la Poarta 9 până aseară, la 20.00, când ne-au dus pe pistă unde ne-am îmbarcat într-o altă aeronavă. Numai că nu am reuşit să plecăm. Trapa avionului a rămas deschisă şi am îngheţat de frig.
Comandantul ne spunea că totul e în ordine şi vom decola în scurt timp, dar nu s-a întâmplat aşa. În jurul navei era numai zăpadă şi nimeni nu venise să o îndepărteze. La un moment dat am întrebat cât mai stăm, iar stewarzii ne-au spus pe un ton înjositor că, dacă vrem să plecăm, să conducem noi avionul", ne-a povestit indignată femeia.
Majoritatea oamenilor se întorceau spre locurile de muncă din străinătate, iar copiii, spre şcoli. "Trebuia să încep ieri lucrul. Copiii mei învaţă la Colegiu. Azi-dimineaţă i-am trimis acasă. Am rămas eu cu soţul meu. Nici nu i-am anunţat pe şefii mei că nu ajung. Mi-e şi ruşine să le spun că suntem ţinuţi ca animalele pe un aeroport internaţional, în România", a mai spus femeia.
Responsabilitate pasată
Reprezentanţii Aeroportului Otopeni au spus însă că responsabili de această situaţie sunt reprezentanţii companiilor aeriene respective, "dar pasagerii acestor curse ar fi trebuit să ştie care sunt implicaţiile unor călătorii în sistem low-cost", ne-a spus Valentin Iordache, purtător de cuvânt al Aeroportului "Henri Coandă". O parte din pasageri şi-au cumpărat alte bilete şi şi-au continuat călătoria. Iordache a mai spus că încă de joi seară li s-a acordat asistenţă specială călătorilor.
Companiile aeriene low-cost Wizz Air şi Sky Europe, care au fost nevoite să opereze pe Aeroportul Otopeni din cauza viscolului, acuză organizarea aeroportului şi companiile de handling pentru întârzierile înregistrate, care depăşesc 30 de ore. Cursa companiei Wizz Air cu destinaţia Londra trebuia să plece joi dimineaţă, la ora 6,05, de pe Aeroportul Otopeni, deşi compania operează de obicei pe Aeroportul Băneasa.
O altă cursă de pe Otopeni cu o întârziere foarte mare a fost cea a companiei low-cost Sky Europe, care trebuia să plece tot joi, spre Viena. "Există o întârziere la o cursă a companiei cu destinaţia Viena, însă cauzele sunt vremea nefavorabilă, modul în care autorităţile percep organizarea aeroportului şi modul în care acţionează companiile care se ocupă de pregătirea avioanelor, companiile de handling", a spus reprezentantul Sky Europe.
Sendviş la preţ de friptură
Nemulţumirea pasagerilor a venit şi ca urmare a faptului că au fost nevoiţi să îşi cumpere alimente la preţuri exorbitante. "Am dat pe un bidon de suc, două pâini şi un salam 10 lire, de la supermarketul din aeroport. După vamă situaţia e mai drastică. O apă la jumătate de litru este 9 lei, asta în condiţiile în care nu putem să trecem cu apa noastră în bagaje.
O cafea este 12 lei, iar un sendviş, în jur de 17 lei, iar aici, în incinta aeroportului, este 15 lei sendvişul", spune unul dintre călătorii ghinionişti. Totuşi oamenii au trebuit să îşi cumpere câte ceva de mâncare, mai ales pentru copii. Ieri, la ora 14, pe Aeroportul "Henri Coandă" nu mai era nici măcar o cutie de lapte sau de iaurt. Iar o gustare care includea o omletă cu trei crenwurşti şi o porţie de piure de cartofi ajungea la aproximativ 50 de lei.
Monopolul Alpha Rocas
Preţurile foarte mari din magazinele care deservesc aeroportul sunt posibile din cauza monopolului deţinut de către firma Alpha Rocas, în asociere cu SC Otopeni SA. Pe fondul acestui monopol, se mizează pe nevoile umane ale călătorilor: sete, foame, plictiseală.
Acţionarul majoritar al companiei Alpha Rocas este Alpha Overseas Holding Limited, o multinaţională cu sediul central în Marea Britanie, care are pachetul majoritar de 64 la sută. Restul de acţiuni este deţinut de TAROM SA (30 la sută), Compania Naţională Aeroportul Internaţional "Henri Coandă" Bucureşti SA (4,9 la sută) şi două subsidiare ale Alpha Overseas cu sub un procent. Anul trecut, filiala din România, Alpha Rocas SA, a raportat un profit net de aproape două milioane de lire sterline.
>> Am primit anumite sesizări că acestea nu au fost aprovizionate corespunzător şi că în anumite locuri au crescut preţurile nejustificat, profitând de numărul mare de pasageri în aşteptare
Ludovic Orban, ministrul transporturilor
Orban va analiza contractele magazinelor din aeroport
Ministrul transporturilor, Ludovic Orban, a declarat ieri, pentru NewsIn, că s-au primit sesizări la minister, la adresa comercianţilor din incinta Aeroportului Otopeni, care în unele cazuri au scumpit nejustificat produsele profitând de numărul mare de pasageri.
"Vom face o analiză pentru a vedea dacă au fost respectate prevederile contractuale cu firmele care au închiriat spaţii comerciale în Aeroportul Otopeni. Am primit anumite sesizări că acestea nu au fost aprovizionate corespunzător şi că în anumite locuri au crescut preţurile nejustificat, profitând de numărul mare de pasageri în aşteptare. Vom analiza astfel activitatea din Aeroportul Otopeni din momentul închiderii acestuia joi, 3 ianuarie, astfel încât să putem evita pe viitor apariţia unor situaţii conflictuale", a spus Orban.