Radu Berceanu: "Din scandalul bileţelului a câştigat PSD"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În biroul său din palatul situat vizavi de Gara de Nord, ministrul transporturilor lucrează printre hărţi şi machete de vapoare şi locomotive. Spune că este mai preocupat de autostrăzi

În biroul său din palatul situat vizavi de Gara de Nord, ministrul transporturilor lucrează printre hărţi şi machete de vapoare şi locomotive. Spune că este mai preocupat de autostrăzi decât de ciocnirile politice. Dar discuţia virează, inevitabil, spre politică.

- Laurenţiu Ciocăzanu: Care mandat a fost mai bun: al lui Mitrea sau al lui Băsescu?
- Radu Berceanu: Al lui Băsescu. Când dl. Dobre (predecesorul lui Berceanu, nota red.) a preluat mandatul, erau 14.000 de miliarde datorii pe drumuri făcute politic, în campaniile electorale din 2004, la indicaţii cu degetul. Dobre a făcut un sistem cu bilete la ordin pe trei ani. Acum avem în buget o ditamai sumă pentru plata acelor bilete la ordin.

- O.N.: De ce se fac lucrări proaste?
- Noi i-am învăţat pe constructorii români şi străini să lucreze aşa. Ei cer, noi le dăm, după care împărţim prada.

- L.C.: Şi dumneavoastră nu faceţi lucrul acesta?
- De şapte luni a fost o singură cerere de suplimentare a plăţilor. Până acum erau 50. Altfel, constructorii sunt o castă docilă. Ei ştiu că trăiesc de pe urma celor care au lucrări şi sunt foarte adaptabili. Dar pentru asta a trebuit să dau un rând de directori afară de la Compania de Drumuri şi Autostrăzi. Cei mai buni de la companie, după ce s-au format, s-au dus la firmele care lucrează cu compania şi le învaţă cum să ne jecmănească. Alţii, şi mai perverşi, şi-au făcut firme de consultanţă.

- O.N.: Lucrează cinstit!
- Ştiţi cum este cu cel care cere un miliard de la bancă şi, când este întrebat cu ce garantează, scoate o carte de vizită. Vinovat este cel care a dat miliardul pe o bucată de hârtie.

Nimeni nu este de neînlocuit, nici Băsescu

- O.N.: Cum v-aţi imagina Partidul Democrat fără Traian Băsescu? Poate nu o să mai poată fi acea locomotivă, mai ales că alegerile nu mai sunt cuplate...
- Peste tot în lume există conexiuni. Un lider foarte puternic are o foarte mare influenţă asupra acelui partid. Atâta vreme cât Chirac a avut un mandat puternic, formaţiunile din care a provenit aveau tot timpul o legătură de tipul acesta. Acum, fiindcă este la sfârşit, lucrurile se pot duce într-o altă direcţie. La fel şi la Blair, câtă vreme a fost puternic politic, electoral, Partidul Laburist nu a putut să se desprindă de el.

- L.C.: Deci, dacă Băsescu va slăbi?
- Dacă liderul nu mai este puternic, iar partidul este serios şi are un traseu de lungă durată, îşi caută alt lider.

- O.N.: Aţi avea puterea aceasta, la o adică?
- Păi, am avut puterea! Când nu a mai fost Petre Roman, a venit Traian Băsescu. Cimitirele sunt pline de oameni de neînlocuit. Radu Berceanu nu este de neînlocuit, nici Vasile Blaga, nici Petre Roman, nici Traian Băsescu.

- L.C.: În ultima vreme se pare că aveţi o relaţie mai bună cu PNL decât o avea preşedintele?
- PNL, după părerea mea, a făcut o greşeală importantă: la foarte puţină vreme după aşezarea guvernului a început să aibă o problemă cu Traian Băsescu. Un fel de încercare a copilului ajuns la o vârstă adolescentină de a se desprinde de tutela părinţilor.

- L.C.: Totul a plecat, probabil, de la povestea cu anticipatele. Poate că lui Tăriceanu îi este teamă că Băsescu nu-l mai numeşte premier.
- Asta a fost o foarte mare greşeală. La momentul acela, nici el, nici cei din jur, care, după părerea mea, sunt cam tineri şi cam necopţi, nu i-au deschis puţin perspectiva. Dacă Tăriceanu accepta anticipatele, avea cea mai mare şansă să realizeze ceea ce tot încearcă de atunci, şi anume să se pună într-o poziţie de egalitate cu Băsescu. Dacă ne conducea Alianţa D.A. spre victorie, nimeni nu-şi putea permite să nu-l pună prim-ministru, iar el putea să spună că şi-a câştigat locul prin alegeri.

- O.N.: Dar el atunci a avut toate garanţiile acestea, din partea PD, că va rămâne prim-ministru?
- Politica nu se face pe garanţii! Băsescu, atunci când a preluat candidatura la preşedinţie, ce garanţii a avut? Garanţiile le cucereşti, nu ţi le oferă cineva. În politică, garanţiile, aşa cum se dau, aşa se iau.

- L.C.: Şi totuşi, cum vă explicaţi că aveţi cu PNL o relaţie ceva mai bună decât o are preşedintele?
- Noi nu suntem preşedintele, şi nici invers. Partidul este într-o anumită poziţie, preşedintele are mandatul său de cinci ani. Nu se pot face paralelisme sau alipiri permanente.

- O.N.: Puteţi avea interese diferite la un moment dat?
- Niciodată un partid nu are sută la sută interesele liderului său.

Politica e un joc de echipă. Poate înţelege şi doamna Udrea !

- O.N.: Multă lume se aştepta să ieşiţi de la guvernare după scandalul biletului, dar nu aţi făcut-o. Cum să ne explicam?
- Nu ştiu de unde toată lumea a început să vorbească de ieşirea PD-ului de la guvernare.

- L.C.: Poate pentru că aţi mai ieşit odată, în 1998, când miniştrii PD s-au retras din guvern.
- Dar nu am ieşit de la guvernare. Nu ne-am mai dus la şedinţele de guvern şi drept consecinţă a căzut Guvernul Ciorbea, care nu mai avea susţinere.

- O.N.: Dumneavoastră vreţi să cadă Guvernul Tăriceanu?
- Nu!

- L.C.: Dar preşedintele vrea.
- Nu ştiu, nu l-am auzit vreodată, dar dacă dumneavoastră ştiţi că vrea, poate că vrea. Întrebaţi-l. Faceţi un interviu cu dl preşedinte şi vă spune. Eu pot să vă spun ce cred eu sau ce crede partidul.

- O.N.: Nu aţi avut o ciocnire cu el în perioada asta?
- Nu, absolut deloc.

- L.C.: Impresia publică a fost că, pentru prima oară, PD ia într-un fel distanţă faţă de preşedinte.
- Să ştiţi că în legătură cu relaţia preşedinte - PD sunt foarte multe percepţii greşite...

- L.C.: Nu aţi susţinut-o suficient pe Elena Udrea în scandalul biletului. Declaraţiile PD ni s-au părut destul de reţinute...
- Politica este un joc de echipă. Poate o să ajungă şi doamna Udrea să înveţe lucrul ăsta. Nu Partidul Democrat n-a prea susţinut-o, ci doamna Udrea nu a vrut să aibă posibilitatea să fie susţinută. Dacă voia, venea şi spunea că are o chestiune cu încărcătură, pe care vrea să o lanseze. Aşa se face dintotdeauna în Partidul Democrat şi, după părerea mea, în toate partidele.

- O.N.: Iată însă că preşedintele a susţinut-o, a găsit biletul, l-a prezentat...
- Preşedintele a explicat gestul. Am mai avut o problemă când s-a spus ceva în legătură cu telefoanele... Nu mai vreau să fiu în astfel de situaţii.

- L.C.: Nu vă temeţi că povestea asta va genera mai târziu nişte animozităţi între PD şi preşedinte?
- Nu cred că va schimba esenţial relaţia PD - preşedinte. PD a analizat, a gândit, a votat.

- O.N.: Cine a câştigat, până la urmă, de pe urma scandalului bileţelului?
- PSD, pentru că a avut posibilitatea să iasă, să aibă agendă politică, să propună. Cel mai mult, după părerea mea, a profitat PSD.

Şi premierul a dat indicaţii pentru autostrăzi

- L.C.: A cerut Traian Băsescu să mai câştige şi firmele româneşti la licitaţiile pentru autostrăzi şi, imediat, aşa-numitul grup Golden Blitz împreună cu dl. Umbrărescu au câştigat licitaţia pentru Autostrada Bucureşti-Ploieşti. Cum vi se pare?
- Pentru mine e un miracol de ce această poveste a devenit celebră acum. Preşedintele a făcut acea declaraţie public, în momentul învestirii mele, în iunie anul trecut. Chiar îl crede cineva pe dl Băsescu atât de neîndemânatic? Putea să-mi spună a doua zi sau cu o zi înainte sau oricând, în particular, măi, ai grijă... Însă nu mi-a spus niciodată nimic.

- O.N.: Problema e că atunci multă lume nu a înţeles despre ce e vorba, dar după aia
s-au schimbat condiţiile la licitaţie şi mulţi şi-au adus aminte...
- Am să vă spun două lucruri. Primul: dl Băsescu a spus seara la opt chestiunea asta, iar hârtia pe care au primit-o toate firmele care luaseră caietul de sarcini purta data din ziua următoare. Credeţi că s-a făcut chestiunea în noaptea aceea! Al doilea: că a dat Băsescu indicaţii? Indicaţii de tipul ăsta se dau 20 pe zi!

- O.N.: Dar era o licitaţie!
- Nu! Erau caiete de sarcini care se pot schimba până în final! Şi, de fapt, nu s-a schimbat, s-a făcut o adăugire, o precizare. Astfel de lucruri se fac permanent.

- L.C.: În sensul invocat de preşedinte!
- Da. Şi o să vă dau un exemplu: domnul prim-ministru a spus că trebuie să accelerăm lucrările pe cele două tronsoane de pe Autostrada Bucureşti-Constanţa. Şi au fost chemate imediat firmele care primeau bani, s-a renegociat accelerarea - negociere cu o singură sursă, direct - şi s-au dat într-o parte 11 milioane şi ceva, şi într-o parte 2-3 milioane. Tot o indicaţie preţioasă a fost!

- O.N.: Vă temeţi de ancheta cerută de primul-ministru în legătură cu Autostrada Bucureşti-Ploieşti?
- Nu. Să verifice tot ce e acolo şi să pedepsească exemplar tot ce găseşte.

- L.C.: Priviţi aceasta ca pe o poliţă politică pe care v-o plăteşte premierul?
- O încercare palidă...

- O.N.: Dar ştiaţi că o să se ajungă aici? Dacă se escaladează tensiunea dintre PD şi PNL şi încep controalele...
- Da, să se escaladeze! Credeţi că am vreun contract să rămân în scaunul ăsta nu ştiu cât? Nu am nici cea mai mică problemă, plec şi în seara asta, şi mâine dimineaţă.

- L.C.: E un climat politic normal, când dv. vă gândiţi să plecaţi oricând?
- Nu. Nu, e un climat normal.

Cum comentează

1. "Bandiţii" de la Golden Blitz. Chestiunea a fost un pic deformată în presă, a fost pusă cu totul şi cu totul în alt context. Culmea e că eu i-am dat exemplu! Eu am spus că ei, ca toţi românii care au câştigat o chestie, în loc să vadă cum să se organizeze mai bine, se ceartă între ei. În sensul ăsta sunt bandiţi, că încearcă să se păcălească unii pe alţii.

2. Umbrărescu, "regele asfaltului". Eu vă garantez că şi dacă vine la putere PNŢCD sau oricine altcineva, Umbrărescu va câştiga licitaţii. Când am văzut primul drum, bucata de pe DN1 de la Predeal până la Braşov, am lăudat calitatea lucrării. Nici nu ştiam că este făcut de Umbrărescu sau de altcineva.

3. Acuzaţiile privind licitaţiile trucate. Să vă gândiţi dacă nu este vreun trucaj pe acolo când între primul şi următorul este o diferenţă de 0,5 la sută. S-ar putea să fie o coincidenţă, dar s-ar putea să fie şi o informaţie. Adică, să fi cunoscut cât oferă celălalt şi să fi fost pilotat, să ofere un pic mai puţin. Când însă între primul şi următorul sunt 32 milioane de dolari... nici pomeneală! Este o chestiune de logică, nimeni nu-i nebun să ceară cu zeci de milioane mai puţin când poate să câştige aceşti bani, nu să-i piardă de dragul lucrării. Este absolut aberant să creadă cineva că Umbrărescu şi alţii au fost pilotaţi.

Ce îl frământă

- O.N.: Ce vă preocupă cel mai mult în momentul de faţă?
- În ministerul acesta sunt foarte multe lucruri importante şi trebuie să fii tot timpul aţintit pe ele. Dar dacă este să fac o ierarhie... pe primul loc sunt autostrăzile.

- L.C.: În nici un caz Alianţa?
- Asta este în cealaltă viaţă! Adică de la ora când plec şi până când vin la minister. Încerc să fac foarte clar separarea între aceste chestiuni.

Minutul de adevăr...

"Chiar îl crede cineva pe dl. Băsescu atât de neîndemânatic? Putea să-mi spună în particular, oricând...

Dacă liderul nu mai este puternic, iar partidul este serios şi are un traseu de lungă durată, îşi caută alt lider

Cimitirele sunt pline de oameni de neînlocuit. Radu Berceanu nu este de neînlocuit, nici Vasile Blaga, nici Petre Roman, nici Traian Băsescu.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite