Programul „Rabla“ şi la autoutilitare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Programul „Rabla“ şi la autoutilitare
Programul „Rabla“ şi la autoutilitare

Specialiştii din piaţa auto susţin că acestea deţin o cotă mică din piaţa totală de maşini, deci, creşterea va fi de cel mult 5%. Programul de înnoire a parcului auto dă bătăi de cap autorităţilor. Doar 12.000 de maşini, din cele 60.000 au fost vândute prin programul „Rabla“.

Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a declarat că programul Rabla va fi modificat, urmând să fie introduse în program şi autoutilitarele uşoare, de până la 3,5 tone. Oficialul a mai spus că nu va mai fi limitat numărul de autoturisme ce pot fi achiziţionate de o persoană.

Cele două modificări vor fi făcute în şedinţa de guvern de miercuri, programul fiind funcţional după data de 15 iunie. „Ţinta noastră este să scoatem 60.000 de rable de pe piaţă, indiferent cu ce mărci sunt înlocuite, indiferent ce proprietari le vor avea şi le vor utilize pe cele noi“, a precizat ministrul Mediului.

Nemirschi a mai spus că din punct de vedere al persoanelor juridice, lucrurile merg spre legislaţia europeană, trebuind să fie aplicată schema de minim, de ajutor de stat, lucrul acesta fiind posibil în mai multe etape.

Taxa pe poluare, soluţie unanim acceptată

Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor Auto din România (ACAROM), spune că iniţiativa este una bună, dar că nu va reuşi să impulsioneze vânzările prin programul „Rabla“. „Utilitarele deţin o cotă destul de mică din piaţa totală de autovehicule, aşa că o creştere de 5% a vânzărilor totale prin programul de înnoire a parcului auto ar fi un scenariu optimist“, spune Stroe.

Fostul preşedinte al Asociaţiei importatorilor de Autovehicule (APIA), Marius Carp, spune că decizia va fi bună dacă va fi aplicată corect. „Este important ca şi persoanele juridice să beneficieze de program, pentru că altfel n-am făcut nimic“, consideră Marius Carp. „Ce se întâmplă dacă o persoană fizică vrea maşină, dar o cumpără prin leasing? Are un hârb, dar nu îl poate da la schimb cu una nouă, pentru că proprietarul maşinii va fi firma, adică o persoană juridică.

Din 2011, non-euro afară!

Din 2011, la nivelul UE ar putea fi introdusă o directivă prin care maşinile non-euro vor trebui scoase din circulaţie. În România existau în 2008 aproape trei milioane de maşini non-euro care poluează foarte mult, potrivit datelor Registrului Auto Român. Preşedintele ACAROM, Constantin Stroe, consideră că una dintre soluţiile viabile pentru ca maşinile non-euro să fie scoase din circulaţie ar fi taxa pe emisia de noxe.

„În unele state UE, maşinile care depăşesc 140 de grame de dioxid de carbon pe kilometru sunt taxate în plus. Maşinile non-euro ajung la un nivel de 3-400 de grame pe kilometru, deci vă daţi seama la cea valori ajungem“, conchide Store.

Marius Carp este ferm convins că nu poţi interzice, pur şi simplu, oamenilor să se deplaseze cu maşina, însă taxarea la emisiile de dioxid de carbon ar fi una dintre soluţiile viabile. „Dacă ai un hârb pe care ai dat 2.000 de euro, iar taxele ca s-o foloseşti ajung cam la aceeaşi valoare, atunci sigur te vei gândi să-ţi schimbi maşina sau să renunţi definitiv la ea“, consideră Marius Carp.

Trei milioane de maşini poluante

În următorii trei ani, la nivel comunitar ar putea fi introdusă o directivă prin care maşinile non-euro vor trebui scoase din circulaţie. În România erau în 2008 aproape trei milioane de maşini non-euro care poluează foarte mult, potrivit datelor Registrului Auto Român.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite