Procurorului general si sefului PNA li se pregateste revocarea pe motiv de ineficienta

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Interviu cu ministrul Justitiei, Monica Macovei

Cel mai contestat ministru al Guvernului Tariceanu este o femeie, Monica Macovei, titulara fotoliului de la Justitie. La momentul depunerii juramantului a preluat un sistem ale carui probleme erau sa scoata Romania de pe orbita negocierilor cu UE. Nici acum angajamentele privind eficientizarea luptei anticoruptie si reforma justitiei nu sunt pe deplin realizate. Monica Macovei a pornit o actiune pe doua fronturi - impunerea unui regim draconic al declaratiilor de avere si un proiect de reforma in Justitie - si a suferit infrangeri umilitoare pe ambele fronturi. Senatorii, practic, au anulat legea declaratiilor de avere, iar Consiliul Superior al Magistraturii a refuzat sa discute proiectele, in urma unei sedinte incinse in care Monica Macovei nu a fost scutita de replici dintre cele mai dure.
- Doamna minstru, cine sunt dusmanii dumneavoastra?
- Ostilitatea vine de la cei care se opun reformei. Sper ca aceasta ostilitate nu se refera direct la persoana mea. In ceea ce priveste votul din Senat, a fost o reactie fata de noile formulare privind declaratiile de avere care sunt, intr-adevar, foarte stricte. Trebuie sa declaram (demnitarii si functionarii publici - n.n.) foarte multe lucruri legate de viata noastra, de venituri, de cheltuieli ale titularului, ale sotiei, ale copilului. Asta nu a placut prea mult. Speram sa inteleaga toti parlamentarii ca este de datoria noastra sa facem cat mai transparenta functia publica. Pentru a ajuta la prevenirea actelor de coruptie si pentru a usura cercetarea lor atunci cand acestea au aparut.
- Sunteti acuzata ca noile declaratii de avere sunt exagerate, obligand demnitarii sa dezvaluie prea mult din viata lor.
- Nu exista prea multa transparenta, ci doar transparenta. Situatia e ca in Romania avem o clauza de salvgardare pe coruptie si aceasta masura face parte din planul de actiune impotriva coruptiei.
- In CSM, proiectele privind reforma in justitie au fost blocate...
- Amanate. A fost un vot surprinzator pentru mine in CSM. Discutiile au reinceput, dar ma astept la o atitudine ostila din partea conducatorilor de instante si de Parchete. Pentru ca, exact cei vizati de propunerile legislative se ridica impotriva lor. De pilda, in proiect propunem ca functiile de conducere de la instante si Parchete sa fie ocupate prin concurs. Prin urmare, cei care astazi le ocupa sunt impotriva acestei modificari, pentru ca isi vad in pericol scaunul. Concursul este considerat ca o jignire. Mai departe am eliminat posibilitatea pentru judecatori si procurori de a ramane in functie dupa implinirea varstei de pensionare. Toti cei vizati, inclusiv un numar de circa 30 de judecatori de la Inalta Curte de Justitie si Casatie, reactioneaza impotriva proiectelor de lege. Putem prelua propunerile de buna credinta, dar nu vom ceda in fata celor care se opun reformei.
- La ce nu veti renunta?
- La ceea ce am spus deja, la concursuri sau la varsta de pensionare. Sefii din instante si din Parchete se opun acestor masuri, dar am semnale ca judecatorii si procurorii "palmasi" sustin aceste modificari.
- Sunteti acuzata ca masurile pe care le promovati urmaresc sa instituie controlul politic asupra puterii judecatoresti.
- In ceea ce-i priveste pe judecatori, ministrul nu are nimic de spus legat de cariera lor profesionala si nimic nu se schimba sub acest aspect. Cei care fac altfel de afirmatii le fac in mod eronat. S-a comentat ca prevederea conform careia castigatorii concursurilor sunt numiti in functie de presedintele Romaniei ar insemna un amestec al puterii executive in treburile justitiei. Nu este asa, presedintele nu alege, indeplineste o formalitate.
- Dar poate refuza numirea?
- Nu. Cel care castiga e numit automat. Presedintele nu are nici o putere. Dar daca este o mare problema, putem sa dam altei institutii, cum ar fi CSM, sa indeplineasca aceasta formalitate.
- Ce faceti daca nu obtineti avizul CSM pentru legile reformei in justitie?
- Sper sa nu blocheze reforma. Dar avizul este consultativ.
- Ati vorbit despre judecatori, ce se intampla cu procedurile de numire si revocare ale procurorului general si procurorului general al PNA?
- Propunerea este ca revocarea sa fie facuta de presedintele tarii, la propunerea ministrului Justitiei, cu avizul CSM.
- Aici nu se mai poate spune ca presedintele nu are nici o putere.
- Revocarea trebuie sa fie motivata pe criterii de eficienta. Conducatorii Parchetului General si ai PNA vor trebui sa faca o evaluare anuala de eficienta a institutiei. Pe criterii obiective. Cate cazuri au fost, durata medie de rezolvare, sa se vada cum a functionat institutia. Evaluarea nu o face ministrul. El o prezinta in Parlament. Astazi, procurorul general, procurorul general al PNA si adjunctii lor pot fi revocati de presedinte, dar numai ca sanctiune disciplinara. Daca in urma dezbaterii publice din Parlament, se va ajunge la concluzia ca institutia respectiva nu a fost eficienta, atunci presedintele ii va putea revoca pe conducatorii institutiei din motive de ineficienta.
- Exista pericolul de a iesi din termenele asumate pentru reforma in justitie?
- Avem un raport foarte important la toamna si pana atunci vrem ca lucrurile sa fie asezate. Nu putem sa spunem numai ca vom face, trebuie sa si facem ceva.
- Se are in vedere asumarea raspunderii pentru aceste legi?
- Da. Se evalueaza aceasta posibilitate. Ele au fost prezentate sub forma unor ordonante de urgenta, asa ca poate fi avuta in vedere si aceasta posibilitate. Din pacate, trimiterea proiectelor in Parlament pe cale procedurala normala ne-ar duce foarte tarziu cu adoptarea lor. Nu am mai putea respecta calendarul.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite