Prinţul bugetarilor „se îngraşă“ pe timp de criză

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Indiferent de culoarea politică a Puterii, aviatorul Cătălin Cotruţ a beneficiat regulat de acte normative care l-au umplut de bani. O hotărâre de Guvern din septembrie 2009 i-a mărit fondurile reprezentantului României la Organizaţia Aviaţiei Civile, de la 220.000 la 257.000 de euro pe an.

Mai citeşte şi:


Pe ultima sută de metri a guvernării Tăriceanu a fost emisă Hotărârea de Guvern nr. 1605, din 15 decembrie 2008, la propunerea lui Ludovic Orban, cel care era ministru al transporturilor la acea dată.

Documentul stabilea sumele aferente menţinerii până în 2010 în funcţia de reprezentant al României în Consiliul Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI) din Montreal, Canada. Beneficiarul este Cătălin Cotruţ, fost director al Autorităţii Aeronautice Civile (AACR) şi finul celebrului „pensionar de lux“ Florea Geică.

Hotărârea cu pricina i-a pus pe tavă lui Cotruţ şi familiei lui peste 220.000 de euro anual – salariu, chirie, întreţinere, protocol - bani care sunt plătiţi din bugetele de salarizare ale regiilor autonome, Administraţia Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA) şi Autoritatea Aeronautică Civilă (AACR), şi din cel al Aeroportului „Henri Coandă“.

N-a trecut niciun an de zile şi, la 30 septembrie, Monitorul Oficial publică Hotărârea de Guvern nr. 1.039 - semnată de premierul Emil Boc şi avizată de Ministrul Transporturilor Radu Berceanu – act normativ care-i suplimentează veniturile lui Cătălin Cotruţ şi familiei sale cu 153.880 de lei anual, adică aproape 37.000 de euro.

Lege „pe şest“

Hotărârea emisă la propunerea ministrului Transporturilor Ludovic Orban, în 2008, era transparentă şi-l privea direct pe reprezentantul României la OACI. În schimb, ultimul actul normativ maschează „cadoul“ generos către Cotruţ într-o Hotărâre privind bugetul pe 2009 al Autorităţii Aeronautice Civile (AACR), la rubrica „şi altele“, fără să-i menţioneze numele.

Astfel, potrivit HG nr. 1.039/2009, fondul anual de salarii destinat lui Cotruţ creşte de la 356.710 lei la 454.400 de lei începând cu 1 octombrie, cu 97.690 de lei (23.260 de euro) mai mult.

De asemenea, cheltuielile legate de menţinerea licenţei de pilot a reprezentantului României la OACI Montreal (Cătălin Cotruţ este şi pilot, zburând pentru TAROM – n.r.) sar de la 99.630 de lei la 155.820 de lei, cu 56.190 de lei (13.400 de euro) în plus faţă de 2008. În total, suplimentarea fondurilor pentru „prinţul bugetarilor“, se ridică la echivalentul a 37.000 de euro pe an.

Acelaşi act normativ impune plata acestor sume din fondurile Autorităţii Aeronautice Civile (AACR), regie de stat. Cu toate că am insitat să obţinem o explicaţie pentru această suplimentare de fonduri, atât ministrul transporturilor Radu Berceanu cât şi Cătălin Cotruţ nu au binevoit să ne răspundă.

Manevră de evitare

„Adevărul“ a aflat că se pregăteşte o nouă lege pentru bunăstarea lui Cotruţ din luna august. În consecinţă, ziarul a trimis o solicitare Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii în care a cerut informaţii legate de „eventuale sume suplimentare destinate domnului Cătălin Cotruţ faţă de cele stabilite de HG nr.1605/2008“.

Prin Direcţia Informare Publică şi Comunicare, ministerul a transmis oficial ziarului „Adevărul“, la 13 august, următoarea frază nesemnată: „Domnul Cătălin Cotruţ, reprezentantul României în consiliul OACI, nu a solicitat nicio sumă suplimentară la sumele stabilite prin HG nr. 1.605/2008“.

Această ultimă Hotărâre de Guvern nr. 1.039/2009, care-i măreşte veniturile lui Cotruţ cu 37.000 de euro, este rodul final al unui proiect de lege născut chiar de Ministerul Transporturilor şi semnat de ministrul Radu Berceanu, în luna iulie. Iar sumele propuse de minister se regăsesc exact în textul adoptat ulterior. Interesant este că, în nota de fundamentare a acestei hotărâri de Guvern, la capitolul „Informarea societăţii civile cu privire la necesitatea elaborării“ stă scris negru pe alb „nu este cazul“.

„Mizilicul“ de 8.000 de euro de la TAROM

Subvenţionat cu aproape 260.000 de euro anual să reprezinte România în Consiliul OACI de la Montreal, Canada, Cătălin Cotruţ se află de luni bune în România, unde pilotează, pe bani, avioane de linie pentru TAROM.

„De la începutul anului 2009 până la data de 17.07.2009, Cătălin Cotruţ a efectuat o medie de trei zboruri pe lună, totalul fiind de 24 de curse în perioada menţionată“, a răspuns TAROM la solicitarea ziarului „Adevărul“.

„Pentru  aceste zboruri comerciale efectuate, compania TAROM i-a achitat, în total, d-lui Cătălin Cotruţ suma de 3.960 de euro, cu titlul de diurnă, respectiv 165 de euro per cursă“, se arată în comunicatul companiei.

Rezultă un total de 7.920 de euro, bani pe care Cătălin Cotruţ i-a primit de la TAROM doar până în luna iulie. „Doar“, pentru că reprezentatul României la OACI zboară şi astăzi. Pe bani. De reamintit că menţinerea licenţei de pilot este finanţată din fondurile AACR.

Ce este OACI

Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI) este organismul specializat al Naţiunilor Unite în domeniul aviaţiei civile şi numără 190 de state membre. România a aderat la OACI din anul 1964. Acest organism emite şi urmăreşte aplicarea reglementărilor internaţionale în domeniul securităţii zborurilor civile.

Viaţă de boier

Ultima hotărâre de Guvern pune doar cireaşa de 37.000 de euro pe tortul lui Cotruţ. Tort dăruit de ministrul Transporturilor Ludovic Orban, prin HG nr. 1605, din 15 decembrie 2008.

Conform acestui act normativ, Cotruţ era remunerat cu 4.615 euro pe lună, soţia lui primea o indemnizaţie de 1.150 de euro, iar cei doi copii ai familiei câte 280 de euro. La aceste sume, Guvernul Boc mai pune, de la 1 octombrie 2009, încă 23.260 de euro.

Aberaţiile financiare, însă, abia încep. 2.300 de euro pe lună chiria în Montreal, în condiţiile în care, în centrul oraşului, chiria unei case de peste 300 de metri pătraţi locuibili nu sare de 1.500 de dolari canadieni, adică aproximativ 900 de euro.

Pentru a‑şi plăti locul de parcare, benzina, întreţinerea, Cotruţ mai primeşte lunar 460 de euro, iar pentru deplasări obişnuite 4.000 de euro pe an. Pentru deplasările oficiale, alte 3.000 de euro pe lună, iar pentru convorbirile telefonice 2.800 de euro lunar.

Pentru protocol, Cotruţ încasează pe an 7.100 de euro, pentru consumabile 3.100 de euro şi pentru birotică – atenţie! – 12.200 de euro. În plus, AACR trebuia să-i plătească anual 17.000 de euro, cheltuielile legate de menţinerea licenţei de pilot. De la 1 octombrie, suma a crescut cu 13.400 de euro, ajungând la 30.400 de euro.

Interesant este că HG 1605/2008 îi permitea lui Cotruţ să mai ceară bani, dacă el considera că cele 220.000 de euro primite anual, fără cheltuieli legate de personal, nu-s de ajuns. Iar HG 1.039/2009, propusă de Radu Berceanu, demonstrează că domnul Cotruţ a mai avut nevoie de 37.000 de euro. S-a aprobat.

Finul lui Florea Geică

Cătălin Cotruţ este de formaţie ofiţer de aviaţie. În 1989, după absolvirea Academiei, a fost repartizat la Baza Aeriană de Elicoptere Boteni, unde a stat până la jumătatea anilor ’90.

Până să fie numit reprezentantul României la Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI), Cotruţ a fost director la Autoritatea Aeronautică Civilă (AACR), funcţie din care a fost suspendat până la încheierea mandatului diplomatic de la Montreal. În ciuda suspendării, sindicaliştii din AACR susţin că el a fost păstrat în continuare pe statele de plată ale Autorităţii.

Cătălin Cotruţ este finul lui Florea Geică, celebrul personaj din AACR, fost director general, în prezent consilier pe probleme tehnice, care şi-a aranjat un venit lunar ce depăşeşte 80.000 de lei, din pensie, salariu şi sporuri.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite