Primarul Sectorului 2, Neculai Ontanu, a spart 50 de miliarde pe niste galeti cu asfalt

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Strazile preluate de la Capitala au fost asfaltate la preturi duble fata de preturile lui Basescu, desi s-a lucrat cu aceleasi firme

"Pentru descentralizare. Pentru o mai buna administrare. Pentru binele bucurestenilor". Cam acestea au fost motivele pentru care, in noiembrie anul trecut, 300 de bulevarde si strazi, cu bugetele aferente pentru reparatii, au fost luate din administrarea Primariei Capitalei si impartite primarilor de sector. Iar primarii de sector s-au apucat de treaba. De exemplu, Neculai Ontanu, de la sectorul 2, a incheiat contracte pentru plombarea a 11 strazi si bulevarde din cele primite de la Primaria Capitalei. Documentele aflate in posesia noastra - contracte, devize, situatii de lucrari - arata ca nu a fost evitata nici o tehnica din cele menite a scoate cat mai multi bani de la buget pentru a plati cat mai putine lucrari: evitarea licitatiei si incredintarea lucrarilor prin selectie de oferte, incheierea de acte aditionale, exagerarea situatiilor de lucrari si umflarea devizelor pana la proportii inimaginabile, care aproape au dublat preturile fata de cele ce se obtin indeobste dupa o licitatie cat de cat onesta. Nota de plata se ridica la aproape 50 de miliarde de lei. Lucrari fara licitatii Primariile de sector au primit strazile si bugetele aferente in noiembrie anul trecut, insa primarul general, Traian Basescu, a atacat hotararea Consiliului General in instanta. Unii primari de sector, cum ar fi Darabont de la 6, au declarat de la bun inceput ca nu fac nimic pana nu se pronunta Justitia. Neculai Ontanu s-a plasat la polul opus. El nu a demarat organizarea licitatiei atunci, in noiembrie, pentru ca perioada de iarna sa se suprapuna cu calendarul cerut de legea privind achizitiile publice, iar din primavara drumarii sa se apuce de treaba. Ontanu a asteptat pana in aprilie, moment in care, in criza de timp, a "spart" lucrarile in contracte mai mici - strada si contractul - si le-a incredintat, prin selectie de oferte, la sase firme. In documentarea acestui material, ziarul Adevarul a apelat la un expert in lucrari de drumuri care, dat fiind faptul ca inca lucreaza in domeniu si nu vrea sa starneasca furia colegilor de breasla, ne-a solicitat anonimatul. Multumita lui, am reusit sa deslusim, din stufoasele devize pe care acest gen de afaceri le presupune, modul de evaluare a corectitudinii unui contract. Am aflat astfel ca cea mai rapida metoda este de a imparti valoarea globala a unui contract la cantitatile de asfalt folosite, asa cum rezulta ele din devize, si a compara rezultatul cu preturile rezultate la licitatii. La Sectorul 2 se dubleaza preturile In toate cele 11 contracte incheiate de Primaria Sectorului 2 am procedat astfel si ne-a reiesit o medie de 4,2 milioane de lei, cu tot cu TVA, pe tona de asfalt asternut in plombe. Aceeasi aritmetica aplicata atat licitatiilor organizate anul trecut de Primaria Capitalei, cat si selectiei de oferte pentru cele 22 de pachete de strazi contractate in mai anul acesta de PMB, ne-a dus la un cu totul alt rezultat: o medie de 2,2 milioane de lei pe tona. Mai mult: una si aceeasi firma, Tehnologica Radion SRL, lucra anul trecut pentru PMB cu 2,2 milioane lei pe tona, a castigat la Ontanu cu 4,2 milioane, pentru ca o luna mai tarziu sa-si spulbere concurenta si sa-si adjudece 13 din cele 22 de pachete, ofertate de Basescu, cu sub 2 milioane de lei tona. Theodor Berna, directorul general de la Tehnologica Radion, pune acest paradox pe seama conjuncturii: "In aprilie, aveam utilajele angajate in alte lucrari si a trebuit sa inchiriem de la altii, de aceea am avut preturi mai mari". Raspunsul sau nu explica insa de ce si celelalte firme castigatoare la Ontanu s-au dus cu preturile tot atat de sus. Iar expertul consultat de noi spune ca inchirierea utilajelor de la alte firme este o practica curenta, care sub nici o forma nu poate duce la dublarea preturilor. Explicatia se afla in alta parte. Diversele devize studiate arata toate, la prima vedere, identic: pretul materiei prime e cam acelasi, 1,6 milioane de lei tona la statiile de asfalt, cheltuielile indirecte - CAS, somaj, pensie - sunt toate la locul lor, in limitele impuse de lege, iar profitul de 7 la suta este considerat rezonabil. Umflate sunt insa alte rubrici, mai greu de dibuit de catre nespecialisti: manopera, chiria utilajelor, consumabilele etc. Si nici nu e greu. Totul este rulat pe un program de calculator, trebuie doar sa stii unde sa umbli si devizul se umfla automat dupa voie, dar pastreaza si aparente de corectitudine. Insa nu doar pretul pe tona starneste suspiciuni, ci si cantitatile folosite. Pasajul Obor, mare cat Soseaua Colentina Intre pasajul Obor si Soseaua Colentina diferenta e de marime. Pasajul are doar 200 de metri, iar Colentina se intinde pe 4-5 kilometri. Cu toate acestea, din contractele incheiate de Neculai Ontanu rezulta ca plombarea atat a gropilor din Pasajului Obor, cat si a celor din Soseaua Colentina a inghitit aceeasi cantitate de asfalt: in jur de o mie de tone. Expertul consultat de noi ne-a demonstrat cu un simplu calcul ca aceasta cantitate era arhisuficienta, in Pasajul Obor, nu pentru plombe, oricat de multe vor fi fost ele, ci pentru a turna un covor asflatic gros de 9 centimetri pe toata lungimea tunelului. Contractele lui Ontanu mai au o caracteristica: fiecare din ele au o valoare globala in jur de 4,2 miliarde de lei. Scazand TVA-ul si convertind suma ramasa in euro, rezulta invariabil o suma cu putin sub 100.000 de euro, adica tocmai pragul peste care licitatia e obligatorie. Paradoxurile mentionate mai sus capata logica doar daca s-a lucrat invers decat ar fi trebuit: s-a stabilit mai intai valoarea fiecarui contract, astfel incat sa fie cat mai aproape de 100.000 de euro, si abia apoi s-au nominalizat arterele ce trebuiau reparate, indiferent de lungimea sau gradul lor de uzura. Lucrarile lui Ontanu au ramas neachitate Din fericire pentru bucuresteni, aceasta afacere s-a oprit inaintea celui mai palpitant moment: plata banilor. La interventia presedintelui Iliescu, strazile si bugetele aferente au revenit de la sectoare la PMB inainte ca Ontanu sa apuce sa achite lucrarile. Basescu nu vrea sa onoreze contractele incheiate la Sectorul 2, pe motiv ca devizele sunt mult umflate. Iar drumarii, care s-au bucurat in aprilie de asa chilipir de la Ontanu, spun ca Basescu trebuie sa plateasca, contractul e contract, si eventual dupa aceea Politia, Parchetul sau Curtea de Conturi sa-l ia la intrebari pe Ontanu. Unul dintre drumari stie chiar ca plata acestor bani a fost una din conditiile "Pacii de la Cotroceni", in urma careia strazile au revenit la Capitala. Traian Basescu nu a putut fi contactat ieri pentru a confirma sau nu acest detaliu. Nici Neculai Ontanu nu e foarte dispus sa vorbeasca: patru zile de insistente si doua intrevederi contramandate in ultimul moment - acesta e rezultatul eforturilor noastre de a lamuri acest episod urat mirositor din viata publica a lui Neculai Ontanu.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite