Primăriile au pornit Operaţiunea "Autobuzul"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În multe oraşe mari din ţară, fostele regii locale de transport public au fost băgate în faliment, cu acordul tacit al autorităţilor locale. Societăţile cu pricina au fost îngropate chiar

În multe oraşe mari din ţară, fostele regii locale de transport public au fost băgate în faliment, cu acordul tacit al autorităţilor locale. Societăţile cu pricina au fost îngropate chiar de către proprietarii lor, adică de primării. În acest fel, s-a dat undă verde transportatorilor privaţi, care au ocupat traseele publice cu microbuze. Multe dintre acestea lucrează la negru, fără licenţă şi fără evidenţe ale pasagerilor. Profiturile patronilor vin pe bandă rulantă, iar evaziunea fiscală este ignorată de autorităţile locale şi centrale.
La Suceava - garaje luate cu japca şi autobuze puse pe butuci
Prin "grija" autorităţilor locale din Suceava, regia de transport local (Transport Public şi Servicii SA) a intrat, încă din 2004, în blocaj financiar. Datoria acumulată de firma primăriei către Fisc ajunsese la 62 miliarde de lei. De cum a intervenit procedura de faliment, care a însemnat tragerea pe dreapta a autobuzelor din Suceava, transportul cu microbuzele a luat o amploare fără precedent. În paralel, bunurile firmei de stat au fost scoase la mezat de cei de la Finanţe. Clădirile şi o parte din activele autobazei au fost cumpărate la licitaţie de către firma Transporturi Auto Suceava (TASA), un pui al holdingului Atlassib din Sibiu. Restul bunurilor ce aparţineau firmei de transport urmau să fie şi ele vândute pentru acoperirea găurii de 62 miliarde de lei către stat. Scandalul a izbucnit atunci când cei de la Atlassib şi-au manifestat intenţia să preia ei traseele de transport ale oraşului Suceava. Era vorba de un plan de refacere a transportului orăşenesc, tot prin sistem de autobuze, ce ar fi presupus investiţii de 3 milioane de euro. Solicitarea strica planurilor celor din primărie, care ochiseră deja "mafia microbuzelor" şi aşteptau probabil roadele acestui gest. Sprijinită de un grup de consilieri locali, primăria a refuzat să garanteze atribuirea vreunui traseu din Suceava şi nici nu a acceptat o variantă de subvenţie a abonamentelor pentru anumite categorii sociale. Mai mult, fentând practic bugetul statului, primăria şi-a reînfiinţat o nouă firmă de transport public, unde au fost introduse ca active autobuzele de la cea veche, băgată în faliment. Datoria către cei de la Finanţe nu a mai putut fi recuperată, dar autobuzele palmate de autorităţi sunt şi ele neoperaţionale, întrucât autobaza veche a fost vândută celor de la TASA. Singurii care câştigă acum de pe urma circului făcut de primărie sunt exact transportatorii privaţi, ale căror microbuze operează în voie în toată Suceava.
Taxă de protecţie pentru şoferii autobuzelor din Brăila
În urmă cu puţin timp, viceprimarul Brăilei, Daniela Vasioiu, a ieşit la rampă cu o serie de declaraţii-şoc. Aceasta a fost primul oficial care a recunoscut public existenţa unei mafii a transportatorilor privaţi, care coordonează din umbră transportul de călători. Edilul din Brăila a povestit că, la capătul liniilor de maxi-taxi, care, culmea, coincid cu cele ale transportului public ajuns aproape de faliment, se percep taxe de protecţie. Autobuzele care nu plătesc "birurile" rămân fără geamuri şi cauciucuri. În paralel, microbuzele de tip maxi-taxi îşi programează cursele în funcţie de influenţa patronilor. Cei care au "blatul" cu poliţia fac de două-trei ori mai multe curse decât cei care lucrează legal. Acest lucru nu pare să-l deranjeze pe comisarul-şef Antonel Colceag, adjunct la poliţia Brăila, care declară: "Noi ştim că la capăt de linie există anumiţi indivizi care percep o mică taxă. Am chemat însă şoferii de pe autobuze şi nici unul nu a fost dispus să recunoască acest aspect. Unii chiar au dat de înţeles că sunt mulţumiţi de acest lucru".
Ilfovul - tranzitat de microbuze preorăşeneşti
Nici în vecinătatea Bucureştiului nu se mai tolerează existenţa transportului public. Anul trecut, prefectul de Ilfov, Marian Petrache, a avut o tentativă de introducere a autobuzelor preorăşeneşti. Proiectul s-a lăsat cu un val de proteste de la o asociaţie a patronilor de microbuze. Fără s-o recunoască oficial, prefectul a fost chiar ameninţat cu linşajul, în cazul în care nu-şi vede de treabă. Rezultatul a fost păstrarea aceluiaşi regim de transport, bazat pe microbuze, până în ziua de azi.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite