Pretul negociat cu Bechtel pentru autostrada Brasov-Bors este "corect"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Presedintele Basescu trebuie sa-si precizeze pozitia fata de aceasta afacere in vizita sa la Washington

Potrivit unui raport tinut la secret de autoritati, realizat de compania de consultanta Hyder Consulting Ltd, pe baza unei grant oferit de Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD), pretul obtinut de autoritatile romane pentru constructia autostrazii Transilvania (Brasov-Bors) este unul "corect". Scopul acestui raport a fost de a compara pretul stabilit cu compania Bechtel (circa 2,8 miliarde de euro), careia statul roman i-a incredintat in mod direct constructia tronsonului de autostrada Brasov-Bors, cu preturile pentru proiecte similare ale Bechtel si ale altor companii in regiune, inclusiv in Romania. "Concluzia raportului este ca pretul stabilit este in limitele acceptabile pentru Romania, tinand cont de toate aspectele pe care acest contract le are", ne-a declarat Sorin Bota, fost secretar de stat in Ministerul Transporturilor. Potrivit acestuia, contractul incheiat cu Bechtel trebuia initial finalizat in cinci ani, ulterior durata de executie fiind prelungita la sapte si apoi la noua ani, ca urmare a constrangerilor de ordin bugetar impuse Romaniei de FMI la vremea respectiva. Desi autoritatile au avut la dispozitie acest raport inca de la finele anului trecut, nu au suflat nici un cuvant despre concluziile lui. Mai mult, premierul Calin Popescu Tariceanu a iesit la rampa solicitand realizarea unui audit juridic si financiar pentru contractul cu Bechtel, alaturi de cele cu EADS si Vinci. Surse din Ministerul Transporturilor ne-au declarat ca in scurt timp va fi finalizata analiza care se desfasoara pe "cazul Bechtel" si care este realizata de specialisti din minister. De asemenea, Bota a mai declarat ca acest contract cu Bechtel are unele clauze contractuale care prevad penalizarea statului roman in conditiile in care autoritatile vor decide amendarea sau rezilierea acestuia. "Ca in orice contract, si in cazul celui cu Bechtel exista clauze care pot fi activate atunci cand nu se respecta prevederile negociate, existand si penalizari" , a declarat fostul secretar de stat din Ministerul Transporturilor, care insa nu a precizat insa care sunt aceste penalizari. Pe de alta parte, Bota a mai spus ca ceea ce este mai ingrijorator este ca toate contractele de constructie de autostrazi si modernizare de drumuri nationale sunt in prezent in "stand-by", Romania riscand sa nu poata indeplini angajamentele asumate in cadrul Capitolului Transporturi. "Romania s-a angajat in fata Uniunii Europene ca in anul 2007 sa aiba dati in exploatare 287 km de autostrazi, iar alti 784 km de autostrazi sa se afle in executie. Totodata, tara noastra s-a angajat ca la data aderarii sa fie dati in folosinta circa 3.000 km de drumuri nationale modernizate. La modul in care stau astazi lucrurile, nu stiu cum se vor indeplini aceste conditii", a precizat Bota, adaugand ca este posibil ca, in cazul in care aceste conditii nu sunt indeplinite, UE sa activeze clauza de salvgardare. Bota a mai aratat ca in prezent exista intarzieri la achitarea facturilor pentru lucrari executate de compania Bechtel la autostrada Transilvania. Potrivit acestuia, Bechtel ar fi emis o factura in valoare de 112 milioane de dolari, scadenta la 15 ianuarie 2005, compania americana avand dreptul ca dupa acest termen sa perceapa penalizari si majorari de intarziere de 0,2-0,3% pe zi. Ca reactie la aceste afirmatii, compania americana Bechtel a anuntat ca va finaliza programarea lucrarilor de executie pentru 2005 dupa rectificarea bugetara, iar lucrarile de constructie continua. "Consideram ca ar fi mai potrivit ca aspectele legate de administrarea contractului nostru de executie, inclusiv platile datorate conform acestuia, sa fie discutate direct cu clientul nostru, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, decat in mod public. Lucrarile la Autostrada Transilvania continua si asteptam cu interes sa finalizam planificarea lucrarilor de executie pentru 2005 de indata ce Guvernul incheie procedurile de rectificare a bugetului national pe 2005", au raspuns reprezentantii Bechtel afirmatiilor lui Bota. La randul sau, directorul general adjunct al Companiei de Autostrazi si Drumuri Nationale, Mircea Pop, a afirmat ca factura se ridica la 105 milioane dolari, din care o suma de 74 de milioane de dolari a fost achitata. Sorin Bota a mai sustinut ca statul roman ar trebui sa plateasca in acest an, conform contractului, 300 de milioane de dolari firmei Bechtel.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite