Preţul fregatelor cumpărate de România - de trei ori mai mare decât valoarea reală

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Blidea.Contraamiralul Blidea a fost cel însărcinat cu aducerea fregatelor britanice în România. Blidea susţine că marina olandeză oferise, la acea vreme, fregate similare, dar mai bine echipate

Blidea.
Contraamiralul Blidea a fost cel însărcinat cu aducerea fregatelor britanice în România. Blidea susţine că marina olandeză oferise, la acea vreme, fregate similare, dar mai bine echipate şi active încă, cu doar 40 milioane de lire sterline, faţă de cele 116, cât a dat statul român pe cele britanice. "Aveam informaţii despre fregate olandeze scoase la vânzare pentru 20 milioane de lire fiecare. Acelea erau nave în serviciu, nu nave la mâna a doua. Fregatele britanice nu erau proaste, dar nu se încadrau în bugetul marinei române. Întreţinerea lor este prea costisitoare. În plus, trebuie să le echipăm corespunzător, ceea ce înseamnă din nou foarte mulţi bani", a declarat Blidea. "The Guardian" mai scrie că, potrivit Agenţiei de casare a Ministerului Apărării britanic, echiparea completă a navelor cu armament şi sisteme electronice noi ar putea costa în cele din urmă România mai mult de 250 milioane de lire sterline. Pentru a achiziţiona fregatele, guvernul român condus la acea vreme de Adrian Năstase a contractat un credit de la filiala din Londra a Deutsche Bank, cu sprijin oficial din partea Departamentului de garantare a creditelor la export din Marea Britanie. Directorul executiv al agenţiei de casare, Sym Taylor, "nu a ştiut absolut nimic" despre presupusele comisioane plătite de BAe Systems, susţin surse din Ministerul Apărării de la Londra, mai notează cotidianul. Departamentul pentru vânzări de armament din cadrul aceluiaşi minister, condus acum de laburistul Paul Drayson, a refuzat luni să comenteze informaţiile conform cărora statul român a plătit prea mult pentru achiziţionarea celor două fregate, scriu în finalul articolului jurnaliştii David Leigh şi Rob Evans.

Renegocierea contractului, imposibilă
Ministrul apărării, Teodor Atanasiu, a precizat că doar 4,1 la sută din contractul offset din "afacerea fregatelor" a fost îndeplinit până în acest moment. Totodată, el a afirmat că nu există nicio clauză de penalizare a britanicilor pentru nerealizarea respectivei prevederi. Britanicii s-au angajat prin contractul de offset să comande produse de pe piaţa românească în valoare de 116 milioane de lire sterline, cât au costat şi navele. De asemenea, Atanasiu spune că a avut loc renegocierea contractului de mentenanţă a fregatelor deoarece preţul stabilit era de trei ori mai mare decât cel real. Cât priveşte renegocierea contractului de achiziţie a fregatelor pe modelul celui cu Bechtel, Atanasiu a precizat că acesta nu poate fi renegociat.

Fregata "second-hand" a Bulgariei, mai ieftină decât cele româneşti
Parlamentul bulgar a aprobat, în 2005, achiziţionarea fregatei belgiene "Vanderlaan", într-un contract în valoare de 23 milioane de euro. Nava a fost dată în folosinţă cu 20 de ani în urmă, iar costurile de modernizare sunt estimate la circa 35 milioane de euro, fiind suportate parţial de Bulgaria. Fregata este echipată cu sisteme moderne pentru strângerea de informaţii şi de utilizare a armamentului, având capacitatea de a ataca obiective submarine, aflate la suprafaţa apei sau în aer. Spre deosebire de Bulgaria, acordul de tranzacţionare a celor două fregate britanice a fost încheiat de România în 2003, contra sumei de 116 milioane de sterline, aproximativ 168 milioane de euro.

Hancock: "Îmi pare rău că au fost luate comisioane"
Britanicul Michael Hancock, membru al Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (APCE), susţine că vina în afacerea fregatelor trebuie căutată la consilierii pe care i-au avut politicienii români care au decis achiziţionarea navelor. "Politicienii români implicaţi trebuie să-şi asume decizia, însă trebuie căutat consilierul care i-a sfătuit, pentru că nu îmi vine să cred că s-au dat atâţia bani fără a fi bine sfătuiţi", a declarat Hancock pentru Adevărul. Politicianul britanic a fost de faţă când navele au fost predate părţii române. "Eram în oraşul meu, Portsmouth, chiar lângă preşedintele Ion Iliescu, când cele două fregate au plecat spre România", a amintit Hancock, precizând că afacerea, care i s-a părut atunci avantajoasă pentru ambele ţări, s-a transformat într-o poveste de corupţie. "Chiar dacă nu pot spune că achiziţia era necesară pentru România, Marina Română nu avea la vremea respectivă nave cu o asemenea capacitate. Că ele trebuiau modernizate, era ştiut şi a făcut parte din înţelegere", a adăugat el. "Britanicii au vândut ceva cuiva care a spus că are nevoie. Îmi pare rău că au fost luate comisioane ca să se întâmple acest lucru", a precizat britanicul.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite