Pregătirea deficitară, piedică în calea unei cariere de succes
0Ocuparea prematură a unor poziţii-cheie într-o companie poate duce la eşecuri care să marcheze evoluţia ulterioară a activităţii unui angajat. Avansarea rapidă pe anumite funcţii nu este
Ocuparea prematură a unor poziţii-cheie într-o companie poate duce la eşecuri care să marcheze evoluţia ulterioară a activităţii unui angajat.
Avansarea rapidă pe anumite funcţii nu este întotdeauna încununată de succes. Lipsa de experienţă şi dorinţa de a obţine un câştig financiar semnificativ, dublate de o supraevaluare de sine, pot duce foarte uşor către un eşec pe plan profesional.
Dacă în prezent, această situaţie este prezentă doar în mod izolat la nivelul companiilor, specialiştii în resurse umane avertizează că în următorii cinci ani piaţa se va confrunta cu o accentuare a acestui fenomen.
"De dragul unui post într-o companie bancară, pe un salariu foarte bun la acea dată, mi-am trădat propria concepţie despre ceea ce consideram a fi jobul ideal", povesteşte Renate Roca Rozenberg, PR director în cadrul companiei de advertising Vitrina. Renate este doar unul dintre multele exemple de oameni, care într-un moment sau altul al carierei a decis să o ia pe un alt drum.
Un drum care mai apoi s-a dovedit a fi nu tocmai unul de succes, pentru că după numai trei luni a revenit în locul de unde plecase: Vitrina. Deşi nu se poate vorbi despre un eşec propriu-zis, Renate o consideră ca fiind una dintre greşelile care i-ar fi putut afecta cariera.
Deşi în prezent nu se poate vorbi despre cazuri răsunătoare de eşecuri în carieră, există totuşi situaţii izolate pe care fiecare companie preferă să le păstreze în bucătăria propria. "Cariera ratată la nivel de top management este încă un concept, şi nu o realitate pe piaţa românească.
Încă nu s-a structurat suficient piaţa, astfel încât să se aleagă un manager de top pe criterii strict de performanţă", spune Ioana Pielescu, managing partner în cadrul companiei de consultanţă în domeniul resurselor umane Qipa.
Potrivit acesteia, în prezent putem vorbi cel mult de oameni cu randamente mult mai mici decât potenţialul lor, în timp ce fenomenul de eşec se va concretiza în 3-5 ani. "Vom putea vorbi de cariere ratate în 3-5 ani, adică oameni care în urma unor eşecuri la nivel de top management nu vor mai putea activa cel puţin o perioadă pe această piaţă", spune Pielescu.
Sistemele stricte declanşează frustrările
Specialiştii în resurse umane consideră că maturizarea clasei manageriale se va realiza doar odată cu stoparea creşterii economice accelerate şi apariţia primei recesiuni, când nu va mai suficient doar să oferi ca piaţa să cumpere.
"Dacă analizăm evoluţia clasei manageriale din economiile emergente prin prisma situaţiilor cărora le-au făcut faţă până în prezent, acestea sunt mai degrabă de tip antreprenorial. Ori în contextul în care afacerile cresc într-un ritm spectaculos datorită cererii, puţini şefi aplică şi îşi cultivă în mod constant aşa numitele soft-skills", consideră Mihai Popa-Radu, professional coach la Seeds for Succes.
Unul dintre principalele motive care duc la "omorârea carierei" este dezvoltarea profesională deficitară. "La nivelul anului 2008 se constată o lipsă acută de manageri competenţi, experţi în sectoarele de business în care acţionează.
Pentru că vorbim încă de o piaţă care nu a ajuns la maturitate, întâlnim tot mai mulţi manageri foarte tineri ce ocupă poziţii pentru care nu au o pregătire solidă şi nu posedă un background acumulat în ani de experienţă", spune Diana Oniga, recruitment & development manager în grupul RTC.
Potrivit acesteia, excepţie fac acele corporaţii multinaţionale care au avut în funcţii de conducere manageri străini şi care au format în cadrul organizaţiei echipe de profesionişti. În plus, eşecul apare şi în momentul în care ţintele pe care ţi le fixezi în dezvoltarea profesională sunt supraestimate din start.
Renate Roca Rozenberg consideră că principala greşeală pe care o fac tinerii este să aspire la o companie foarte mare, de preferinţă multinaţională cu nume sonor, în speranţa că vor obţine din start un salariu peste medie.
"Ignoră că într-o astfel de companie regulile sunt mult mai stricte, deci şi adaptarea va fi mai grea. Iniţiativele personale sunt de asemenea îngreunate de sistem, astfel încât în scurt timp vor apărea şi frustrările", spune Rozenberg. În opinia sa, pentru că îşi vor dori să-şi păstreze slujba plătită peste medie, vor învăţa încetul cu încetul să se resemneze şi să încerce să respecte sistemul. "De aceea nu e nici o raritate să vezi tineri la 28 de ani blazaţi după doar 5 ani de activitate, care nu-şi doresc decât să vină cât mai repede concediul", spune reprezentanta Vitrina Advertising.
Piaţa serviciilor, imatură
Gradul de eşec poate fi mai mare sau mai mic, în funcţie de industrie. Astfel, printre cei mai predispuşi la eşec se află angajaţii din sectorul serviciilor. "Dacă ne gândim care este din punct de vedere al calităţii cea mai imatură piaţă, atunci piaţa serviciilor în România ocupă unul din primele locuri. Aici se întâlnesc cele mai frecvente cazuri de eşec în carieră, din cauza lipsei de expertiză în acest domeniu. Dacă în alte sectoare pregătim tineri profesionişti încă de pe băncile şcolii, în acest sector de activitate nu putem vorbi nici măcar de o fundamentare teoretică", spune Diana Oniga.
În plus, calităţile sau defectele personale pot cântări enorm într-o eventuală avansare. "O persoană foarte independentă nu va avea niciodată succes într-un sistem bancar, unde regulile sunt foarte stricte. O persoană obişnuită doar să asculte ordine şi să execute e menită a fi un angajat mediocru în advertising", consideră Renate Roca Rozenberg. Demotivarea tinerilor în a avea o carieră apare şi în momentul în care sunt înconjuraţi numai de "modele" ce nu spun nimic despre o ascensiune onestă.
"Este uşor pentru un tânăr să se demotiveze în a se pregăti serios pentru ce are de făcut dacă vede peste tot <> care au făcut bani mulţi fără să fi petrecut prea mult în şcoli şi fără să se fi chinuit prea mult", spune Ioana Pielescu.
>> O persoană obişnuită doar să asculte ordine şi să execute e menită a fi un angajat mediocru în advertising.
Renate Roca Rozenberg,
PR director Vitrina Advertising
>> Pentru că vorbim încă de o piaţă care nu a ajuns la maturitate, întâlnim tot mai mulţi manageri tineri fără o pregătire solidă
Diana Oniga,
recruitment & development manager RTC