Porturile dau tonul la reducerea poluării

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La întrunirea coaliţiei internaţionale a porturilor, care s-a ţinut anul acesta la Rotterdam, 55 de oraşe-port au căzut de acord asupra stabilirii unor măsuri internaţionale menite să

La întrunirea coaliţiei internaţionale a porturilor, care s-a ţinut anul acesta la Rotterdam, 55 de oraşe-port au căzut de acord asupra stabilirii unor măsuri internaţionale menite să reducă poluarea provenită din domeniul navigaţiei maritime. Conform statisticilor, poluarea provenită din acest sector este mai mare decât cea rezultată din aviaţie.

Una dintre cele mai importante măsuri care se va lua în curând va fi întocmirea unui nivel-standard al emisiilor de dioxid de carbon aferent navigaţiei maritime. Noul standard va permite, în plus, recompensarea sau dimpotrivă, penalizarea pentru toţi operatorii maritimi.

Până în anul 2025, oraşul-port Rotterdam îşi va reduce emisiile de CO2 cu 50% faţă de nivelul din anul 1990. Mobilizarea Rotterdamului în atingerea acestui obiectiv de reducere importantă a poluării maritime constituie o provocare pentru celelalte oraşe-porturi din coaliţie.

La Rotterdam, 55 de oraşe-porturi s-au asociat pentru stabilirea de măsuri internaţionale de limitare a nivelului de dioxid de carbon înregistrat în domeniul navigaţiei

La întrunirea coaliţiei internaţionale a porturilor, "C40 World Port Climate Conference", s-a dat startul în lupta globală cu emisiile de CO2 produse de navigaţia maritimă.

Conform celor mai recente studii, emisiile de carbon aferente navigaţiei maritime reprezintă 4,5% din totalul emisiilor globale, nivel superior celui din domeniul aviaţiei, un sector atât de mult criticat de ecologişti.

Din această cauză, portul Rotterdam a luat iniţiativa organizării unei coaliţii a celor mai mari porturi din lume, "C40 World Ports Climate Initiative" care să-şi unească eforturile, sub coordonarea International Association for Ports and Harbours (IAPH), în vederea găsirii celor mai eficiente măsuri aplicabile pe plan internaţional, pentru reducerea poluării aferente tuturor activităţilor legate de navigaţia maritimă.

Un prim succes

Între 9 şi 11 iulie, Rotterdam a găzduit prima ediţie a "C40 World Ports Climate Conference", o întrunire la nivel înalt, la care au participat reprezentanţii conducerii a 55 de oraşe-porturi de primă mărime din lume şi care s-a încheiat cu semnarea documentului-angajament "World Ports Climate Declaration".

În opinia organizatorilor, conferinţa a fost un succes, întrucât a dus la stabilirea primilor paşi concreţi care vor fi făcuţi de toţi participanţii, pentru găsirea unor măsuri cu aplicabilitate internaţională.

Iar sub coordonarea IAPH, aceste măsuri vor fi precizate în detaliu, asigurându-se coerenţa întregului sistem de măsuri de contracarare a poluării maritime.

Standardul-Amprenta de CO2

Una dintre cele mai importante măsuri care se va stabili, în cel mai scurt timp, este întocmirea unui standard, numit "amprenta de CO2", aferentă navigaţiei maritime.

Acest standard va permite cuantificarea emisiilor de CO2 produse de toate tipurile de vase şi de toate tipurile de activităţi, inclusiv cele portuare, astfel încât toţi cei care activează în domeniul maritim să poată fi monitorizaţi din punct de vedere al poluării pe care o produc şi a măsurilor luate pentru reducerea acesteia.

Pe baza unui sistem global de indexare, "standardul - amprenta de CO2" va permite aplicarea de penalizări şi recompense, pentru toţi operatorii maritimi, în funcţie de gradul de implicare în efortul de reducere a poluării pe care o produc.

Obiective ambiţioase

Un aport important în reuşita acestor demersuri îl are obiectivul ambiţios pe care şi l-a propus portul Rotterdam. Până în anul 2025, oraşul-port Rotterdam îşi va reduce emisiile de CO2 cu 50% faţă de nivelul din anul 1990.

Această iniţiativă extrem de dificilă, propusă de organizaţia Rotterdam Climate Initiative, este sprijinită de municipalitatea oraşului şi de autoritatea portului, precum şi de Agenţia de Mediu a regiunii Rotterdam.

Mobilizarea Rotterdam-ului în atingerea acestui obiectiv de reducere importantă a poluării maritime constituie o provocare pentru celelalte oraşe-porturi din coaliţie.

Următoarea ediţie a conferinţei internaţionale a porturilor care luptă pentru reducerea poluării maritime va avea loc în luna noiembrie şi va fi găzduită de portul Los Angeles.

Faptul că 55 de porturi mari ale lumii au semnat World Ports Climate Declaration este un început bun. Pe baza acestei înţelegeri se vor realiza paşi concreţi pentru măsuri de combatere a poluării maritime
Ruud Lubbers,
preşedintele Conferinţei "2008-C40 World Ports Climate Initiative"

Alianţa oraşelor-port

La următoarea ediţie a conferinţei dedicată reducerii poluării maritime, ce va fi găzduită de portul Los Angeles, şi-au anunţat participarea, printre altele, porturile Şanhai, Melbourne, Singapore, Tokio, New York, New Jersey, Huston, Log Beach, Hamburg, Gothenburg, Amsterdam, Rotterdam şi Hong Kong.

Toate aceste oraşe-port se angajează să găsească soluţii legale de organizare a activităţii maritime, astfel încât reducerea poluării să devină efectivă şi motivată.

De asemenea, toate aceste importante metropole portuare vor aloca fonduri consistente dezvoltării cercetării şi implementării alternativelor energetice bazate pe surse regenerabile, nepoluante.

Un alt obiectiv important este realizarea unei colaborări eficiente pentru înlăturarea efectelor poluării produse în caz de accidente de navigaţie.

50% mai puţine emisii de CO2

-este obiectivul asumat de oraşul port Rotterdam pentru anul 2025

Incriminarea cargourilor

Acuzele ecologiştilor se îndreaptă către cargori, uriaşele nave comerciale care transportă mărfuri, pe mările şi oceanele Pământului. Aceste nave sunt puse în mişcare de combustibili inferiori, pe bază de cărbuni şi substanţe sulfuroase, puternic poluante. Iar înlocuirea lor este foarte dificilă, în condiţiile în care o mulţime de companii au interes să-şi menţină în funcţiune vasele.

Având în vedere faptul că 90% din totalul mărfurilor se transportă pe mare, discuţiile legate de poluarea provocată de cargouri, necesită organizarea unor dezbateri la nivelul tuturor companiilor transportoare.

Un aport important în mediatizarea negocierilor legate de climă, la nivel global, revine organizaţiei preşedintelui Bill Clinton, intitulată "Clinon Climate Initiative", care se implică în susţinerea măsurilor propuse de "C40 World Ports Climate Initiative".

Alternative şi controverse

Soluţia reducerii numărului de rute navigabile comerciale scurte, pentru a se micşora numărul cargourilor care emit o mare cantitate de CO2, este cu dublu tăiş. Pentru că, mărfurile care nu s-ar mai transporta pe mare ar fi preluate de transportatorii auto de mare tonaj, ale căror vehicule sunt, la rândul lor, puternic poluatoare.

O alternativă la această soluţie ar fi energia nucleară, care este o sursă de energie curată. Totuşi, pericolul legat de accidente în care ar putea fi implicată energia nucleară necesită o deliberare aprofundată pe marginea acestei eventuale soluţii.

Experienţă în UE

Recunoaşterea competenţelor agenţiei de mediu din Rotterdam este afirmată prin colaborarea cu Uniunea Europeană. Experienţa olandeză în combaterea poluării şi în special în reducerea emisiilor de CO2 este folosită la elaborarea proiectelor europene de lege pentru mediu.

9.000 de inspectori de mediu

În alianţa antipoluare a marilor oraşe-port, rolul de lider îi revine, îndreptăţit, Rotterdamului, care găseşte mijloace de combatere a poluării pe care o produc cele 22.000 de întreprinderi care activează în întreaga sa regiune, inclusiv zona portului maritim.

În regiunea Rotterdam, printre cele mai mari surse de poluare cu CO2, se află numeroase gropi de gunoi, firme de incinerare a reziduurilor, uzine chimice.

Toată această infrastructură este însă reglementată printr-o politică clară de mediu. Asupra corectei aplicări a prevederilor legii veghează o armată de 9.000 de inspectori de mediu care sunt, zilnic, pe teren. Întreaga lor activitate este coordonată de DCMR Environmental Protection Agency, care activează din 1972.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite