Portretul strategului de cariera

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Construirea unei cariere de succes este vazuta in ghidurile nou aparute ca o strategie, cu diverse tactici: alegerea profesiei, angajarea sau promovarea. Cel care doreste sa se angajeze trebuie, in

Construirea unei cariere de succes este vazuta in ghidurile nou aparute ca o strategie, cu diverse tactici: alegerea profesiei, angajarea sau promovarea. Cel care doreste sa se angajeze trebuie, in opinia specialistilor, sa fie un om organizat. De exemplu, sa stie sa pastreze un registru, atent construit, in ceea ce priveste firmele abordate. La fel de eficient poate fi sa-si insuseasca si un vocabular specific sau sa se autoevalueze si sa se poata adapta in orice situatie. O data angajat, cel interesat sa aiba o cariera de succes ar trebui sa se familiarizeze cu asa-numitele "scari de cariera", ca sa cunoasca ierarhia si sa-si cunoasca sansele de promovare. Registrele in care cel care cauta un loc de munca tine evidenta incercarilor de angajare ar trebui sa fie de doua feluri. in primul rand, este necesar, sustin specialistii, un tabel care sa contina decupajele anunturilor luate in considerare, montate cronologic, numele publicatiei si aparitia, data si variantele de curriculum vitae si scrisoare de intentie expediate, convorbirile cu firma respectiva (data, persoana, subiectul), sansele de angajare si, in sfarsit, cum s-a terminat incercarea de angajare. Mai mult, un al doilea tabel ar trebui sa ordoneze firmele abordate, adresa de contact, numele directorului, interviurile avute, si, inca o data, sansele de angajare si felul cum s-a finalizat incercarea.
Vocabularul angajarii
Pe langa scrisoarea de intentie sau curriculum vitae care trebuie scrise profesionist, dupa un tipar bine stabilit, cel care doreste sa se angajeze trebuie sa se familiarizeze si sa stapaneasca un vocabular considerat specific. Acesta trebuie sa contina, cuvinte-cheie, cum ar fi verbe "actionale", de genul "a colabora", "a angaja" sau "a antrena", dar si cuvinte "antivalorice", adica "a abandona", "alterare", "colaps", sau concepte "valorice", ca "a castiga" sau "a convinge". Cand vorbesc despre calitatile unui bun profesionist, autorii de ghiduri practice bat moneda pe identitatea culturala, ca fiind principalul aspect de la care pornesc diferentele intre angajati, si inerent, si conflictele sau neintelegerile. Un bun profesionist trebuie sa stie deci sa isi accepte particularitatile, dar este si sfatuit sa incerce sa cunoasca alte culturi si sa se convinga de universalitatea anumitor aspecte comune.
Profesionistul trebuie sa aiba simtul umorului si sa stie sa se relaxeze
Cel care tine la cariera lui trebuie sa fie "elastic emotional". Astfel, el trebuie sa aiba incredere in propria persoana si sa gandeasca pozitiv. Toate acestea il pot ajuta sa fie eficient in munca lui, in timp ce, daca aceste calitati ii lipsesc, este sfatuit sa invete sa se detaseze emotional de probleme si sa... isi dezvolte simtul umorului. Deschiderea si flexibilitatea sunt alte repere care atesta gradul de adaptabilitate al unui angajat. Daca nu este interesat de oamenii diferiti de el si nu ii poate accepta pe cei care au alte pareri, acestuia i se sugereaza sa se ... relaxeze cu activitati care sa il deconecteze. O alta calitate importanta necesara intr-o cariera de succes este "acuitatea perceptiva": aceasta s-ar manifesta prin interesul in relatiile cu ceilalti sau realism in ceea ce priveste modul de perceptie al acestora. Daca angajatul este sigur de ceea ce face si daca mai si reuseste sa isi pastreze ideile si sa fie astfel mai eficient, este un alt punct castigat.
Scari de promovare
Punctul cel mai important pe care il are in vedere profesionistul devenit strateg in planificarea carierei este promovarea. Pentru asta, el trebuie sa se familiarizeze de la inceput cu diferitele scari de cariera. Acestea sunt niste scheme relativ simple, unde orice companie ar trebui sa prezinte ierarhia si modul de promovare. Tipul monodirectional este cel mai simplu: aici promovarea se face direct, de jos in sus, de la postul cel mai mic pana la cel mai mare. In scarile de cariera de tip "manunchi", in schimb, exista mai multe posturi (cu responsabilitati diferite) la acelasi nivel de competenta, posturi care sunt la randul lor ierarhizate in cadrul aceluiasi "manunchi". Cea mai complexa scara de cariera pare sa fie cea propusa drept "tip retea". Aici promovarea se face relativ asemanator ca in cazul de manunchi, dar cu exceptia ca aceia care vor sa devina manageri trebuie sa fie foarte atenti de pe ce post isi incep cariera: specialistii avertizeaza ca, in aceste cazuri, nu toate joburile duc prin promovare la functii manageriale, si doritorii mai pot ajunge si doar ... tehnicieni de vanzari.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite