Planul anticriză elimină temporar taxa auto

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Românii scapă de plătirea taxei de poluare auto pentru tot anul viitor. Măsura Executivului ţinteşte dezgheţarea pieţei interne şi protejarea locurilor de muncă din acest sector.

Premierul şi şeful statului au stat cinci ore la aceeaşi masă în această săptămână şi, contrar aşteptărilor, nu s-au certat.

Dimpotrivă, au căzut de acord că eliminarea temporară a taxei de poluare auto pentru maşinile noi este o măsură necesară. În contextul în care producătorii auto se confruntă cu scăderea cererii ca urmare a crizei financiare, măsura vizează salvarea locurilor de muncă în uzine şi încurajarea industriei de profil.

În urmă cu două săptămâni, Dacia anunţa întreruperea producţiei între 20 noiembrie şi 7 decembrie, ca urmare a degradării situaţiei pe pieţele auto, atât la export, cât mai ales în ţară.

În apărarea locurilor de muncă

Pentru a nu-şi creşte stocurile, Dacia s-a văzut nevoită să îşi trimită salariaţii acasă în perioada menţionată, aceştia urmând să fie remuneraţi cu 85% din salariul total brut. În aceste condiţii, preşedintele Traian Băsescu a efectuat o serie de vizite la uzina Dacia Piteşti şi la Uzina Ford din Craiova pentru a discuta soluţii de contracarare a efectelor crizei economice şi de asigurare a locurilor de muncă.

La rândul său, premierul Călin Popescu Tăriceanu a declarat că „este obligaţia Guvernului să protejeze locurile de muncă”. Invazia de maşini second-hand, mult mai ieftine, a „omorât” vânzările Dacia şi le va afecta şi pe cele Ford, a mai spus premierul la începutul săptămânii.

 „Atunci, cea mai eficientă măsură este suspendarea importurilor prin anularea taxei pentru maşinile noi. Practic, păstrăm taxa pentru maşinile second-hand.” Diferenţa de preţ dintre o maşină nouă şi una second-hand deja înmatriculată în România va fi mult mai mică după eliminarea taxei de poluare.

Este de aşteptat, însă, ca suspendarea pe un an a taxei pentru maşinile Euro 4 să atragă noi mustrări din partea Comisiei Europene.

Cum va reacţiona Comisia Europeană?

Nu ar fi prima dată când România supără forurile europene. În martie 2007, CE a somat România pentru încălcarea Tratatului de Aderare, cerând modificarea taxei, pe atunci numită „de primă înmatriculare”.

Un an şi o lună mai târziu, Guvernul român reboteza taxa, numind-o „de poluare auto”, cu aplicare de la 1 iulie 2008, dată de la care cei care plătiseră vechea taxă de primă înmatriculare puteau solicita restituirea diferenţei.

Noul proiect al guvernului stabilea calcularea taxei în funcţie de gradul de poluare a maşinii, de capacitatea cilindrică şi de vechimea autovehiculului.

Pentru a justifica prezenta suspendare a taxei, Tăriceanu va invoca necesitatea păstrării locurilor de muncă. Rămâne de văzut dacă va reuşi să înduplece Comisia Europeană.

Cea mai eficientă măsură este suspendarea importurilor prin anularea taxei pentru maşinile noi. Practic, păstrăm taxa pentru maşinile second-hand.

Călin Popescu Tăriceanu, PREMIER

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite