"Piratii" rutieri de la firma Filadelfia isi ascund autocarele sub siglele altor companii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Suspecta ramane ingaduinta Autoritatii Rutiere Romane

"Piratii" care ii scot pe romani, pe blat, din tara au gasit o noua metoda de a scapa de autoritati: schimbarea firmei. De aproximativ un an, societatile care organizeaza transporturi ilegale de persoane au apelat la aceasta metoda pentru a li se pierde urma la frontiera. Patronii firmelor de transport gasite cu nereguli la frontiera renunta la societatea lor si, in scurt timp, infiinteaza o alta, cu acelasi profil. Practic, patronii isi schimba doar numele firmei si adresa, parcul de masini si logistica ramanand aceeasi. Astfel, "piratii" evita baza de date a Politiei de Frontiera si nici nu mai apar in evidenta celorlalte autoritati ca "firme patate". Un caz reprezentativ este al firmei Filadelfia din Bistrita-Nasaud. La inceputul anului 2003 a sporit numarul turistilor care alegeau firmele de transport din aceasta zona. Oameni din nordul Moldovei, din Bucuresti sau din Oltenia alegeau sa bata drumul pana in Bistrita-Nasaud de unde plecau "in excursie" la Madrid sau Roma. In scurt timp s-a descoperit ca multe dintre firmele bistritene negociaza biletele de transport si "faciliteaza" excursiile cu imprumuturi in euro pentru trecerea frontierei. Filadelfia - la acea vreme si agentie de turism si societate de transport - era cea care practica cele mai multe tipuri de camatarii la frontiera. Nici chitante nu li se taiau calatorilor, iar, uneori, transporturile sa faceau pe intelegeri verbale. Chiar daca Filadelfia a ramas fara autorizatie de operator in domeniul turismului, transporturile ilegale au continuat. Asta, fiindca patronul Vasile Sigartau a facut din Filadelfia o alta societate: S.C Tabita Bistrita-Nasaud. Aceasta, dupa ce a fost prinsa cu mai multe nereguli la frontiera, s-a transformat in Happy Day. Iar Happy Day a devenit in cateva luni S.C "Gica Porumbelu" SRL din Bistrita-Nasaud. Mai tarziu, "Gica Porumbelu" avea sa devina operatorul de transport "Reisen Emanuel" si, in final, acum cateva luni "Trans Pierre" din Sintereag. Aceste treceri de la o firma la alta, precum si reinmatricularile autocarelor l-au scapat pe actionarul din Bistrita de dosare penale si de amenzile autoritatilor. Cu noua tactica, bistriteanul a reusit sa se faca nevazut in baza de date a autoritatilor si a continuat transporturile ilegale de persoane. Ba, mai mult, omul si-a imbunatatit tehnica lucrand cu firme de renume: atunci cand societatea Tabita a ramas fara licenta, pana la aparitia unei noi societati, bistriteanul si-a inchiriat autocarele societatii Eurolines Bucuresti. Sub protectia renumelui societatii bucurestene, "piratii" si-au continuat "camatariile de frontiera". Au fost opriti atunci cand in autocare - acum cu sigla Eurolines - au fost infiltrate echipe de politisti. Noua metoda a "piratilor" din Bistrita functioneaza perfect, iar autorizatiile sunt emise de ARR (Autoritatea Rutiera Romana) fara ca "noile" firme sa fie verificate. Conform specialistilor, transporturile ilegale de persoane si fenomenul "camatariei de frontiera" sunt posibile si fiindca exista lacune legislative. In primul rand, metoda de a-i imprumuta pe calatori cu sume de bani, la trecerea frontierei, (acest serviciu fiind platit de "excursionist" cu o dobanda de 3-5 la suta din suma imprumutata) nu este pedepsita. "Camatarii" nu risca nimic, nici macar o contraventie fiindca prin imprumutul intre persoane se incalca doar Regulamentul 1 al Bancii Nationale Romane din 2004. Politistii spun ca daca aceasta fapta - prin care se incurajeaza migratia ilegala - s-ar pedepsi ca o adevarata infractiune de camatarie - prevazuta in Codul Penal - fenomenul de la frontiera nu ar mai exista in Romania. Miercuri dimineata, alte trei autocare ale firmei-pirat din Bistrita-Nasaud au incercat sa treaca in Ungaria cu transporturi de persoane avand destinatia Madrid. De aceasta data, transportatorii au folosit metoda inchirierii autocarelor. Culmea, masinile faceau curse tot pentru Eurolines Bucuresti. Autocarele au incercat sa iasa din tara prin Vama Turnu. Imediat, la punctul de frontiera s-a constituit o comisie a Politiei de Frontiera si a Vamii care a descoperit ca in foaia de parcurs, eliberata de ARR, autocarele trebuiau sa paraseasca Romania prin PCTF Nadlac. Masinile au fost intoarse din drum. Unul dintre pasageri, director de banca, a facut scandal si i-a amenintat pe politisti ca o sa-i dea in judecata.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite