Piaţa bancară românească, sub asaltul conchistadorilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La Caixa şi Millennium Bank, cele mai nou-intrate bănci din România, anunţă că-şi vor consolida poziţiile printr-o politică a paşilor mărunţi Luna octombrie a stat sub semnul

La Caixa şi Millennium Bank, cele mai nou-intrate bănci din România, anunţă că-şi vor consolida poziţiile printr-o politică a paşilor mărunţi

Luna octombrie a stat sub semnul lansărilor oficiale de bănci, noii competitori, veniţi de pe tărâmul conchistadorilor, punând la loc de frunte România în planurile lor de viitor.

Lupta pentru cucerirea pieţei autohtone, despre care unii spun că nu ar mai avea foarte mult de oferit noilor veniţi, a început cu racolarea salariaţilor competitorilor dornici de ceva mai bun, peste 500 de persoane.

Totuşi, spaniolii de la La Caixa şi portughezii de la Millenium Bank anunţă o politică a paşilor mici pe piaţa românească, punând accent pe consolidare în timp. Primii au în vedere pe viitor, chiar şi cumpărarea unei bănci mai mici care activează pe piaţă, pe când portughezii şi-au început deja dezvoltarea organică.

După o investiţie de tip greenfield de 40 de milioane de euro, Millennium Bank, subsidiara românească a grupului portughez Millennium bcp, şi-a făcut lansarea oficială, obiectivul anunţat fiind o cotă de piaţă de circa 2%, în 2011. Oficialii băncii anunţă că nu mizează pe preţuri, ci pe calitatea serviciilor şi rapiditate.
Practic, Millennium Bank a pornit la drum cu 39 de sucursale deschise în nouă mari oraşe ale ţării, cu 500 de angajaţi marea majoritate femei, cu o medie de vârstă de 29 de ani, după cum au anunţat oficialii băncii.

De altfel, imaginea creată vrea să transmită mesajul unei instituţii care te primeşte cald şi familial. La capitolul servicii, conducerea anunţă că atuul pe care mizează este calitatea. "Nu o să ne batem în preţuri cu nimeni, calitatea serviciilor este foarte importantă pentru noi.

Punem accentul pe satisfacerea clientului şi pe rapiditatea în acţiuni", a declarat pentru "Adevărul" directorul Dan Sandu, director general adjunct al Millennium Bank. Banca se va axa pe segmentul de companii mari şi mijlocii, cel destinat populaţiei şi piaţa de servicii financiare, acestea fiind elementele -cheie" ce vor reprezenta banca pe piaţa românească, declară la rândul său preşedintele consiliului de administraţie al băncii mamă, Filipe de Jesus Pinhal.

Pierderi de sute de milioane de euro

"Va fi o bancă universală cu o gamă de produse completă şi vom fi agresivi din punct de vedere comercial", a adăugat directorul general al Millennium Bank România, Jose Toscano. Cât priveşte activitatea de retail, Millennium a obţinut deja aprobarea BNR privind relaxarea creditării, după cum mai spune Dan Sandu.

"Nu cred că vom da credite cu avans zero, însă gradul de îndatorare credem că este cel important, de 65%", a spus Sandu. El a precizat că banca are în prezent 78 de bancomate (ATM), urmând ca într-o perioadă de o săptămână să fie funcţionale 82 de ATM-uri.

Creditul ipotecar oferit de Millennium în acest moment se poate contracta pe o perioadă de pănă la 40 de ani, cu o dobăndă fixă pe primele trei luni de 5,5% sau, la alegere, euribor plus 3 puncte procentuale. La acelaşi produs contractat în lei dobănzile sunt de 7,5% (fixă pe trei luni), respectiv Bubor plus 3 puncte procentuale, iar la franci elveţieni de 3,5% (fixă pe trei luni) sau Libor plus 3 puncte procentuale.

Banca îşi propune să obţină un profit de 1 milion euro în 2011 şi de 27 milioane euro în 2012, a declarat ieri Jose Toscano, directorul general al instituţiei. Până atunci, Millennium Bank România va investi 300 de milioane de euro până la finele anului 2011, urmând ca numărul sucursalelor să atingă cifra 100, până la sfârşitul lui 2009.

Pentru 2008, se aşteaptă înregistrarea unei pierderi de 45 milioane euro, cea mai mare până la trecerea pe profit (break even point) a Millennium Bank, pentru ca în 2009 pierderea să se reducă la 41 milioane euro, iar în 2010 contul de profit şi pierdere să arate un minus de 25 milioane euro. Bank Millenium a afişat un profit net pentru primul semestru al anului de 55,1 milioane euro, în creştere cu 51,9% faţă de aceeaşi perioadă din 2006, peste aşteptările analiştilor, datorită unor vânzări-record ale produselor considerate strategice, potrivit raportului financiar al băncii.

Este vorba de creditele ipotecare, cardurile de credit, împrumuturile pentru consum, fondurile mutuale şi de leasing. Profitul Bank Millenium înainte de plata taxelor pentru prima jumătate a anului curent s-a ridicat la 70 de milioane euro, în creştere cu 55,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Activele totale ale grupului se ridică la 7,2 miliarde euro, în creştere cu 17% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

La data de 30 iunie 2007, Bank Millennium era implicat într-un program de expansiune, deschizând 93 de filiale noi, totalul ridicându-se astfel la 380 de filiale. După finalizarea programului curent în iunie 2008 (implicând lansarea a 163 de filiale noi şi 20 de centre de carduri de credit), Bank Millennium va deţine 460 de filiale.

La Caixa ţinteşte segmentul corporate

La Caixa, cea mai mare casă de economii din Europa şi al 3-lea grup financiar din Spania, a deschis la începutul săptămânii trecute prima sucursală operaţională la Bucureşti. Segmentul ţintă pe piaţa autohtonă îl constituie companiile medii şi mari, dar planurile de viitor au în vedere şi o eventuală achiziţie a unei bănci de retail autohtone.

La Caixa avea deja, la finele lunii septembrie a.c., un număr de peste 64.000 de clienţi români aflaţi la muncă în Spania, în creştere cu 32% faţă de perioada similară a anului 2006. Din aceştia, un procent de 5,6% au folosit serviciul de transfer de bani CaixaGiros.

În plus, La Caixa a parafat în ultimii ani acorduri de parteneriat pentru transferuri rapide de bani cu bănci locale precum Raiffeisen, BRD şi BCR. Potrivit băncii, volumul tranzacţiilor bilaterale prin La Caixa s-a ridicat, în perioada ianurie-septembrie 2007, la 175,8 milioane de euro, în creştere cu 31% faţă de aceeaşi perioadă din 2006.

Cu toate acestea, ţinta de piaţă îl constituie afaceriştii spanioli şi nu numai, care activează sau intenţionează să activeze în România sau în această zonă geografică. "Obiectivul deschiderii acestor sucursale este de a oferi sprijin clienţilor care operează în străinătate şi celor potenţiali cu interese comerciale în regiune, precum şi de a contribui la atragerea companiilor străine care se stabilesc în Spania sau au relaţii de afaceri cu aceasta", a declarat Juan Maria Nin, preşedinte şi CEO La Caixa.

Scopurile sunt la fel de ambiţioase precum cele de pe piaţa spaniolă: "să devină punctul de referinţă în domeniul bancar şi să-şi asume rolul de lider al companiilor spaniole şi al afacerilor private", a mai declarat Juan Maria Nin. În rest, puţine informaţii despre ce va urma, accentul fiind pus pe implicarea socială a băncii şi pe dezvoltarea "pas cu pas"-după cum a precizat oficialul băncii. "Dacă ni se va oferi ocazia să cumpărăm o bancă de retail din România, nu ne vom da înapoi. Avem ambiţii, dar suntem conştienţi că trebuie să câştigăm piaţa pas cu pas. Deocamdată am deschis doar un birou", a explicat preşedintele La Caixa.

El a precizat că, în condiţiile unor preluări punctuale în fiecare ţară, La Caixa se va orienta către bănci pentru care să investească 500-700 milioane euro, fiind posibile achiziţii de peste un miliard de euro în cazul unei bănci regionale. Pe segmetul de retail, o achiziţie va presupune o ţintă pe termen mediu de minim 3-4% din piaţă. Ca urmare, La Caixa se va orienta către o instituţie de credit cu o astfel de cotă sau va achiziţiona o bancă mai mică, urmând apoi dezvoltarea organică.

Extinderea pe plan extern a "la Caixa" a fost demarată în 1995, prin deschiderea primelor birouri în Porto (Portugalia) şi Bruxelles (Belgia). Ultima sucursală externă a La Caixa a fost deschisă în luna iulie, în Polonia. Caja de Ahorros y Pensiones de Barcelona -La Caixa are active în valoare totală de 239,616 miliarde euro, o bază de 10,4 milioane de clienţi. Instituţia de credit, care a obţinut un profit de trei miliarde de eeuro în 2006, deţine aproape 5.300 de sucursale, unde activează peste 26.000 de angajaţi. Banca are instalate peste 7.800 de ATM-uri şi peste 2,2 milioane de clienţi activi de internet-banking.

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite