Petrolul aruncă lumea în aer

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Costurile tot mai ridicate ale carburanţilor au declanşat proteste de stradă în Europa şi Asia Creşterea galopantă a preţurilor la petrol şi la alimente riscă să provoace şi alte

Costurile tot mai ridicate ale carburanţilor au declanşat proteste de stradă în Europa şi Asia

Creşterea galopantă a preţurilor la petrol şi la alimente riscă să provoace şi alte scumpiri, în timp ce autorităţile nu par a avea soluţii.

Preţul barilului de petrol a depăşit 133 de dolari la principalele burse, în primele două zile ale săptămânii. Chiar dacă nu a mai fost depăşită bariera de 135 de dolari de săptămâna trecută, criza petrolieră nu dă semne că se va încheia prea curând. Organizaţia Ţărilor Producătoare de Petrol (OPEC) nu a luat până acum nicio măsură pentru a majora producţia.

Manifestaţiile se ţin lanţ pe tot globul

Pentru "a linişti" pe toată lumea, Chakib Khelil, preşedintele OPEC, a anunţat că statele membre nu intenţionează să se reunească pentru a discuta despre piaţa petrolului înainte de întrunirea din septembrie.
Unii analişti avertizează că barilul ar putea ajunge la incredibilul preţ de 200 de dolari până la sfârşitul acestui an.

Londra a fost paralizată ieri de protestul camionagiilor afectaţi de costurile tot mai ridicate ale carburanţilor. Unul dintre organizatori declara că manifestaţia ar putea fi doar începutul unor reacţii în lanţ în Marea Britanie, unde opinia publică s-a săturat de această situaţie. De altfel, protestul nu este singular în Europa. Pescarii francezi au ieşit în stradă din acelaşi motiv.

Mai mult, lor li s-au alăturat colegii din Spania, Portugalia şi Italia, care ameninţă că vor intra într-o grevă pe termen nelimitat, de astăzi, în condiţiile în care guvernanţii nu dau semne că sunt în căutarea unor soluţii pentru rezolvarea crizei. Manifestaţii de protest au fost şi în Asia, inclusiv în Indonezia, ţară cu rezerve importante de ţiţei.

Rusia ia măsuri

Acuzat că are o parte de vină pentru criza petrolieră, Krem-linul a făcut un prim pas pentru a impulsiona creşterea producţiei. Guvernul a decis să mărească taxa de extracţie, de la 9 la 15 dolari pe baril. Măsura, care trebuie aprobată şi de Dumă, va permite companiilor să deruleze noi proiecte pentru modernizarea echipamentelor de extragere a ţiţeiului.

Sarkozy propune eliminarea TVA-ului

Preşedintele Franţei, Nicolas Sarkozy, a propus statelor membre ale Uniunii Europene anularea nivelului TVA-ului aplicat preţului la petrol, pentru a limita efectele negative asupra populaţiei. Într-un interviu acordat postului german de radio RTL, liderul francez a sugerat că ar fi bine ca TVA-ul să nu se mai aplice de la un anumit nivel al preţului.

Exprimându-şi speranţa că celelalte ţări vor fi de acord cu propunerea sa, Sarkozy a mai sugerat ca, în Franţa, veniturile suplimentare provenind din taxele pentru produsele petroliere să fie colectate într-un fond destinat sprijinirii cetăţenilor.

Motorina, spre 5 lei pe litru

Ascensiunea continuă a preţului petrolului i-a făcut pe unii specialişti să anticipeze atingerea în acest an a unui preţ psihologic de 5 lei pe litrul de motorină. Oficialii Lukoil România au declarat pentru "Adevărul" că, potrivit estimărilor proprii, acest prag nu va fi atins în următoarele două luni.

De la începutul anului, preţul celui mai ieftin sortiment de benzină din staţiile Petrom, Premium fără plumb 95, a crescut până acum cu 12,5%, iar motorina cea mai ieftină s-a scumpit cu 18%. În timp ce Petrom, care acoperă 35% din piaţa de carburanţi, îşi adaptează politica de preţuri la cotaţiile internaţionale ale petrolului, Lukoil şi Rompetrol procesează ţiţei din import, fiind supuşi astfel efectelor evoluţiei cotaţiilor internaţionale.

Ambele companii au majorat acum câteva zile preţurile carburanţilor cu 4-5 bani pe litru, în timp ce ultima scumpire operată de Petrom a avut loc pe 12 mai.

Estimări sumbre

Preţul petrolului a atins în 2008 record după record, din cauza tensiunilor geopolitice, a deprecierii dolarului şi a cererii mari. Pe 2 ianuarie 2008, barilul de ţiţei a atins pragul psihologic de 100 de dolari (un baril = 158,98 litri), după ce o companie americană a ridicat artificial preţul. Au urmat luni de zile în care preţul petrolului a crescut alarmant, urcând la 120 dolari pe baril la începutul lunii mai şi 130 de dolari pe baril miercurea trecută.

Joi, 22 mai, petrolul american a atins 135,09 dolari pe baril, cotaţie-record. Goldman Sachs, cea mai activă bancă de investiţii de pe piaţa energiei, estimează că petrolul va ajunge la 150-200 de dolari pe baril în următoarele 6-24 de luni.

La o cotaţie de 200 de dolari pe barilul de petrol, preţul carburanţilor ar ajunge, potrivit calculelor Lukoil România, la aproape 2 euro pe litru.

Consecinţe economice

Coşul zilnic, mai sărac şi mai scump. Preţurile mai mari din transporturi vor amplifica efectele actualei crize mondiale a materiilor prime agricole. Procesatorii de carne din ţară, dependenţi de importuri, au anunţat o scumpire cu 15% în perioada următoare. Luna trecută, preţul uleiului comestibil a crescut în medie cu 10%.

Piaţă gri în transporturi. Pe piaţa transportului rutier, unde concurenţa e puternică, costurile mari se vor vedea mai uşor în tarife şi mai mult într-o creştere a pieţei "gri". În transportul de persoane, operatorii privaţi se vor raporta la "mişcările" de tarife de pe Calea Ferată, adaptate în general la creşterea inflaţiei. Sunt previzibile, după exemplul anilor precedenţi, şi scumpirile în transportul aerian, unde companiile practică suprataxa de carburant.

Răcirea economiei. O creştere cu 10% a preţurilor carburanţilor se traduce printr-o mărire cu 0,7 puncte procentuale a inflaţiei, spune analistul economic Liviu Voinea. Inflaţie mare înseamnă scăderea puterii de cumpărare a populaţiei, implicit reducerea consumului - principalul motor al economiei. De asemenea, dobânzile vor rămâne ridicate, afectând creditele, deci consumul.

Cum să reducem consumul de carburant

Asociaţia Industriei Europene a Petrolului (EUROPIA) şi Comisia Europeană au lansat ieri o campanie pentru a încuraja consumatorii să consume carburanţi în mod cât mai eficient.

La campania "Economisiţi mai mult decât carburant" participă 40 de companii petroliere din Europa.

În peste 45.000 de benzinării din 29 de ţări europene, au fost distribuite materiale informative, conţinând 10 sfaturi-cheie care să le permită participanţilor la traficul auto să facă economii de carburant şi să reducă emisiile de carbon.

10 metode pentru a conduce mai eficient

1 Menţineţi-vă vehiculul în stare bună de funcţionare şi verificaţi periodic nivelul de ulei.
2 Verificaţi lunar presiunea anvelopelor.
3 Îndepărtaţi greutăţile inutile din portbagaj sau de pe locurile din spate.
4 Închideţi geamurile, în special la viteză mare, şi demontaţi portbagajele exterioare goale.
5 Folosiţi aerul condiţionat numai dacă este necesar.
6 Începeţi să conduceţi imediat după ce porniţi motorul şi opriţi-l când staţionaţi mai mult de un minut.
7 Conduceţi cu viteză rezonabilă şi, mai presus de orice, conduceţi lin.
8 Când acceleraţi, schimbaţi treptele de viteze cât de repede posibil.
9 Încercaţi să anticipaţi fluxul de trafic.
10 Luaţi în considerare posibilitatea de a
utiliza maşina împreună cu colegii în drum spre serviciu.

Subvenţii în Venezuela

Singura ţară care nu îşi face probleme în privinţa preţului este Venezuela, cel mai mare producător de petrol din America Latină. Ca urmare a subvenţiilor masive de stat, impuse de regimul preşedintelui Hugos Chavez litrul de benzină costă 4 cenţi, mai puţin decât o sticlă de apă minerală sau un mic dejun copios.

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite