Personal şi confidenţial
0Comedie amară, SUA, 1996 TVR 2, 0,00, Joi, 22 iunieFilmele care au ca "background" culisele televiziunii, canalul media care influenţează în atât de mare măsură viaţa noastră, a tuturor,
Comedie amară, SUA, 1996 TVR 2, 0,00, Joi, 22 iunie
Filmele care au ca "background" culisele televiziunii, canalul media care influenţează în atât de mare măsură viaţa noastră, a tuturor, stârnesc din start interes, fiind de ajuns să amintim de NETWORK (Reţeaua) sau de BROADCAST NEWS (Ultimele ştiri), de care telespectatorii care urmăresc cu fidelitate emisiunile cinematografice probabil îşi amintesc. Filmul de astă-seară, care are ca eroină o ambiţioasă vedetă în devenire a programelor de ştiri ale micului ecran, este vag inspirat din viaţa şi cariera unei cunoscute prezentatoare americane de ştiri, Jessica Savitch, care, dispusă să calce peste cadavre pentru a "parveni", pentru a ajunge cineva, şi-a putut atinge scopul, dar care avea, ulterior, să sfârşească tragic, căzând cu maşina într-un râu şi înecându-se. Scenariştii nu au reţinut însă acest din urmă amănunt (un cunoscut cronicar de film, Roger Ebert, amintea de o glumă atribuită unuia din patronii studiourilor MGM, Samuel Goldwyn, care, dorind să facă un film despre răpirea copilului celebrului aviator Lindberg, eroul primei traversări a Atlanticului fără escală, a cerut scenariştilor să ignore episodul răpirii, să nu pomenească de numele tatălui şi, în plus, să nu facă nici cea mai mică aluzie la faptul că acesta ştia să zboare...), ci s-au preocupat mai mult de ambiţiile nemăsurate ale eroinei, care o determină să treacă peste propriile ei sentimente.
şi numele este schimbat (sfatul atribuit lui Goldwyn, cu multe decenii în urmă, a avut, cum se vede, ecou). Vom face, aşadar, cunoştinţă cu o tânără provincială, Tally Atwater (MICHELLE PFEIFFER), care, dornică să pătrundă cu orice preţ în televiziune, îşi falsifică CV-ul. Producătorul emisiunilor de ştiri al unui post tv din Miami (ROBERT REDFORD), pe vremuri corespondent la Casa Albă, îşi dă seama de stratagema vinovată a tinerei, dar amuzat de tupeul ei, îi oferă totuşi o şansă ca prezentatoare a buletinului meteo. În scurtă vreme, urmărind cu sfinţenie îndrumările mentorului ei (acesta îşi dă seama că nou-venita "înfulecă pe nemestecate obiectivul camerei de luat vederi") şi făcându-se, în acelaşi timp, utilă tuturor celor din jur, este promovată reporter apoi coprezentatoare a programului de ştiri. Treptat, în ciuda diferenţei de vârstă, între cei doi se va înfiripa un simţământ de dragoste. Dar când agentul tinerei, un ins uns cu toate alifiile, îi va face rost acesteia de o slujbă la un canal tv mult mai important, dintr-un mare oraş, ea îşi va părăsi mentorul, deşi îl iubeşte: pentru ea, cariera e mai importantă decât orice. Iar fostul ei şef va rămâne mai departe la postul tv local din Miami, pentru că, aşa cum o spune, a fost odată acolo, sus, unde vrea să ajungă Tally, şi nu are nicio dorinţă să revină.
În ultimă instanţa, PERSONAL şI CONFIDENţIAL nu este sau nu poate fi socotit (doar) un film despre televiziune, ci, mai ales, un film despre o dragoste nefericită, un film romantic fără happy-end. Nu-i mai puţin adevărat că atmosfera din studiouri e reconstituită cu migală, iar momentele de suspans nu lipsesc, ca atunci când tânăra reporter este surprinsă în toiul unei revolte a deţinuţilor dintr-o închisoare, de unde transmite în direct cele întâmplate, în timp ce producătorul programului, încercând să mediatizeze la maximum evenimentul, este profund îngrijorat de soarta tinerei, temându-se că aceasta şi-ar putea risca, în orice moment, viaţa.