Pedalaţi, băieţi, pedalaţi!

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pedalaţi, băieţi, pedalaţi!
Pedalaţi, băieţi, pedalaţi!

Ce şanse are o firmă ca Raitabike să supravieţuiască pe o piaţă potrivnică şi într-un oraş în care totuşi prea puţini dau la pedale pentru că maşina este mai confortabilă? Ştefan Dinculescu şi Dragoş Lupescu au vrut să facă o afacere închiriind biciclete altora. Dar sunt încă departe de a putea trăi din asta.

În business-ul închirierii de biciclete, „ori eşti fundaţie, ori eşti ţicnit, ori eşti vizionar”, crede Ştefan Dinculescu. De meserie inginer de instalaţii, bărbatul în vârstă de 42 de ani şi-a deschis în martie 2008 firma Raitabike, împreună cu prietenul său Dragoş Lupescu, de 38 de ani. Cei doi vroiau să facă ce nu mai făcea nimeni la vremea aceea: să închirieze biciclete bucureştenilor.

Afacere născută în garsonieră

Dacă americanii îşi încep afacerile într-un garaj, ei au început într-o garsonieră. Garsoniera lui Dragoş Dinculescu, dintr-un bloc în apropiere de Piaţa Romană. Iar banii, în jur de 12.000 de euro, i-au adus de-acasă. Cu ei au cumpărat primele 25 de biciclete marca Trek, pe care le ţineau într-un garaj. Şi-au lansat încă de la bun început un site, care le aduce şi acum 80% dintre clienţi.

Erau însă destule zile când nu închiriau nici măcar o bicicletă, cum se mai întâmplă de altfel şi azi. Au rămas în garsoniera din Piaţa Romană până în aprilie 2009, când s-au mutat într-un spaţiu închiriat pe strada Ion Brezoianu, unde plătesc o chirie lunară de 500 de euro.

„Ăsta nu e un business din care să poţi trăi deocamdată. Partea bună e că noi nu ne-am aşteptat la un profit spectaculos şi încă avem răbdare”, spune şi partenerul său de afaceri, Dragoş Lupescu. Cei doi au fost nevoiţi să se orienteze spre clienţii mai pretenţioşi, care vor biciclete mai performante şi spre turiştii străini sau organizatorii de teambuildinguri sau de evenimente.

Pe linia de plutire

Un alt motiv care a condus Raitabike spre un alt public este dezinteresul bucureştenilor pentru mersul cu bicicleta, dar şi lipsa infrastructurii. Bucureştiul, după cum afirmă Primăria Capitalei, are acum aproximativ 50 de kilometri de piste de bicicletă.

La acest neajuns se adaugă şi lipsa locurilor de parcat biciclete, dar şi atitudinea neprietenoasă a şoferilor faţă de biciclişti sau lipsa produs de asigurare pentru o bicicletă pe care o închiriezi. Investiţia totală pe care cei doi au făcut-o totuşi în Raitabike se ridică acum la 35.000 de euro.

Nu şi-au recuperat banii, dar se bucură că măcar nu mai aduc de acasă. Au un singur angajat, un mecanic care are grijă de bicicletele acum în număr de 38. Cheltuielile lor lunare se ridică la 1.000 de euro.

În 2008, firma a funcţionat în pierdere, dar Dinculescu spune că, în primele opt luni ale lui 2009, Raitabike a înregistrat venituri brute de circa 41.500 lei şi a avut cheltuieli de 34.000 lei. Luna-record a fost iunie, cu încasări de 11.000 lei.

Plan de supravieţuire

Raitabike spune că va veni cu servicii noi: biciclete şi mai performante, reparaţii pentru biciclete proprietate personală, iar spre sfârşitul anului un parking pentru a găzdui biciclete peste iarnă. La primăvară Dinculescu şi Lupescu vor să deschidă un al doilea centru de închirieri într-o altă locaţie din Bucureşti.

Tot anul viitor vor să organizeze tururi cu bicicleta prin ţară cu ghid, pentru străini. „Cel puţin un an sau doi cred că mai rezistăm”, insistă Dragoş Lupescu. „Încă ne includem la capitolul vizionari şi nu ţicniţi”, adaugă şi partenerul său.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite