Pe cine trage după el „Ţarul“ de la CFR

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fost director general la CFR, Mihai Necolaiciuc a fost adus, ieri, din SUA în România şi va trebui să explice unde s-au evaporat peste 55 de milioane de euro.

Necolaiciuc a fost dus direct la instanţă, unde au fost confirmate mandatele de arestare date în lipsă pe numele lui. El a cerut să fie audiat, întrucât are multe de spus.

Mihai Necolaiciuc trebuie să dea socoteală în România în patru dosare penale, dintre care trei sunt deja trimise în instanţă. În toate aceste cauze, magistraţii au cerut arestarea lui în lipsă. Odată cu trimiterea în judecată a lui Necolaiciuc, în anul 2007, procurorii DNA au cerut şi emiterea unui mandat de arestare european şi internaţional.

Ulterior, în februarie 2008, magistraţii Judecătoriei Sectorului 1 au admis şi cererea de extrădare a fugarului. Avocatul Gheorghe Mateuţ a spus că Mihai Necolaiciuc doreşte să fie audiat pentru a se apăra. De altfel, Mihai Necolaiciuc şi-a exprimat dorinţa de a reveni în România şi nu a declarat recurs la decizia de la 1 martie 2011 a judecatorului american Douglas N. Frazier de a-l extrăda.

Viaţă de lux în Florida

Până acum, fostul nabab de la CFR a fost judecat în lipsă în trei dosare de corupţie, fiind acuzat de un prejudiciu de peste 55 de milioane de euro. Fostul director general al Companiei Naţionale de Căi Ferate - CFR SA, Mihai Necolaiciuc, dispărut fără urmă în februarie 2005, după ce procurorii DNA au început urmărirea penală pe numele său, a locuit la Palm Beach, Florida (SUA), până la 19 iunie 2009 când a fost arestat de oficialii americani întrucât încălcase Legea imigraţiei. La 27 aprilie 2006, „nababul" CFR devenea proprietarul unui apartament de lux în West Palm Beach, Florida, pentru care a plătit 418.000 de dolari.

Conform unor apropiaţi ai fostului şef de la CFR, acuzat de fapte de corupţie, acesta mai deţine două apartamente în SUA. Fostul boss de la CFR riscă să rămână fără proprietăţile din SUA întrucât autorităţile române au cerut instituirea sechestrului asupra acestora.

Trandafiri de un milion de euro

Potrivit cererii de arestare preventivă, în lipsă, a lui Mihai Necolaiciuc, una dintre acuzaţiile aduse acestuia este contractul încheiat de CFR SA cu societatea SC Liana Flowers SA, prin care feroviarii achiziţionau trandafiri ornamentali şi servicii de plantare în valoare de un milion de euro. Butaşii de trandafiri trebuiau să fie plantaţi în gări. Necolaiciuc este acuzat şi pentru faptul că nu a evaluat terenuri în suprafaţă de peste două milioane de metri pătraţi şi nu a inclus valoarea acestora în capitalul social al CFR.

Un raport al Curţii de Conturi relevă că din ordinul lui Mihai Necolaiciuc ar fi fost scoase din funcţiune nelegal 23.000 de vagoane şi 1.059 de locomotive. Utilajele au fost vândute ca fier vechi către diverse persoane juridice. Fostul director este acuzat că ar fi achiziţionat scule şi utilaje care nu erau prevăzute în planul de achiziţii al companiei şi ar fi produs un prejudi­­­ciu de 18 milioane de euro. Printre achiziţiile curioase: ambarcaţiunea Ranieri Voy Ager cu motor Evinrude, în valoare de 17.700 de euro, 50 de veste de salvare import şi mai multe costume de scafandru, achitate la preţuri supraevaluate, cinci bărci de agrement şi servicii de reparare şi modernizare a ambarcaţiunilor.

Afaceri cu Bucşaru

Mihai Necolaiciuc trebuie să dea socoteală şi pentru modul în care a semnat contractele de modernizare sau de construire a unor imobile din patrimoniul CFR. Acestea, susţine DNA, au fost făcute nelegal cu sateliţi ai unor firme-căpuşă, din fondurile companiei destinate altor scopuri. Factura achiziţiilor - 24 de milioane de euro. Mihai Necolaiciuc, cu sprijinul altor angajaţi ai CFR, a făcut mai multe achiziţii publice şi a supraevaluat lucrările executate la Complexul Balneo-Sportiv Băneasa.

Paguba: 1,7 milioane de euro. Fostul director este acuzat că ar fi încălcat legea atunci când a achiziţionat materiale şi lucrări la Complexul Astoria Snagov, care au dus la un prejudiciu de aproape 18 milioane de euro. Astfel, el a încheiat un număr de 25 de contracte şi 20 de contracte adiţionale cu cinci firme. Patru dintre acestea erau controlate de omul de afaceri Dumitru Bucşaru, direct sau prin intermediul altor membri ai familiei.

Intervenţia lui Băsescu

Omul de afaceri Dumitru Bucşaru a intrat în atenţia opiniei publice după ce preşedintele Traian Băsescu a intervenit în favoarea unei societăţi controlate de acesta. Băsescu cerea, în aprilie 2005, rezolvarea unui diferend financiar legat de o datorie de 2,7 milioane de euro pe care Ministerul Transporturilor o avea la o altă societate a lui Bucşaru, Art Construcţii '92.

Datoria era pentru lucrările pe care societatea le executase la „Complexul Snagov", „Cantina-Restaurant MTCT", „Gara Obor", „Gara Galaţi", „Grădiniţa Witting" şi pentru „Modernizare Staţie CF Focşani la standarde europene". Mihai Ne­colaiciuc a fost promovat la conducerea Regionalei CFR Iaşi de către ministrul Transporturilor de la acea vreme, Traian Băsescu. Anca Boagiu este ministrul care l-a promovat pe Necolaiciuc la conducerea SN-CFR, în iulie 2000.

Promovat şi decorat cu „Steaua României"

Uns director la CFR, Mihai Necolaiciuc şi-a căpătat în scurt timp „titulatura" de „Ţarul", din cauza atitudinii sfidătoare pe care o afişa faţă de angajaţi. În scurt timp de la numire, Nicolaiciuc a fost decorat cu cea mai înaltă distincţie a statului : Ordinul Naţional „Steaua României" în grad de Cavaler. Titlul i-a fost acordat de către preşedintele Emil Constantinescu, la propunerea Ministerului Transporturilor, de Ziua Naţională a României, 1 decembrie 2000. În octombrie 2003, pe vremea când funcţia de ministru al Transporturilor era deţinută de Miron Mitrea, Mihai Necolaiciuc a demisionat din funcţie fără prea multe explicaţii. Ajunsă din nou la cârma Ministerului Transporturilor, Anca Boagiu a transmis, ieri, prin intermediul unui comunicat de presă, că salută repatrierea lui Mihai Necolaiciuc.

Mărirea şi decăderea

- Între 1998 şi 2000 a fost director la Regionala CFR Iaşi.
- Între 2000 şi 2003 a fost director general al Companiei CFR, în mandatele Ancăi Boagiu şi al lui Miron Mitrea la ministerul Transporturilor.
- În februarie 2005 a fugit din România.
- În octombrie 2005 a fost dat în urmărire internaţională.
- În 2006 s-a stabilit în Florida (SUA).
- La 19 iunie 2009 a fost arestat în SUA pentru încălcarea Legii imigraţiei.
- La 20 aprilie 2011 a fost extrădat în România.

Jovial

Poliţiştii care l-au însoţit pe parcursul călătoriei din SUA au susţinut că Necolaiciuc a afişat o mină foarte prietenoasă şi nu a creat probleme.

"Şansele de a avea un proces corect (în România - n.r.) sunt mici, aşa cum sunt şi cele de a-mi păstra integritatea fizică, dar acum ştiu că nu există altă opţiune valabilă pentru mine."
Mihai Necolaiciuc
fost director CFR

55 de milioane de euro este suma cu care Necolaiciuc ar fi prejudiciat statul român.

Urmează Dinel şi Popa

Dinel Nuţu (fost Staicu), capturat marţi în Ungaria după ce fugise din România la 3 aprilie, va fi dus astăzi în faţa unei instanţe din Budapesta pentru confirmarea extrădării. El va fi adus în România zilele următoare pentru a fi încarcerat, după ce a fost condamnat la 7 ani de închisoare pentru fraudarea BIR. Cel mai probabil mâine va fi adus în România şi Nicolae Popa, cel considerat „creierul" prăbuşirii FNI. El a fost condamnat în lipsă la 15 ani de închisoare. Nicolae Popa a fugit din România în anul 2000 şi s-a stabilit în Indonezia.

Citiţi şi:

Mihai Necolaiciuc a ajuns în România. Fostul director al CFR a fost dus la Judecătoria Sectorului 1

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite