Pata umană

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O dramă psihologică ecranizată după un roman celebru Filmul regizat de Robert Benton redă povestea din romanul cu acelaşi titlu ("The Human Stain", în original) scris de Philip Roth,

O dramă psihologică ecranizată după un roman celebru

Filmul regizat de Robert Benton redă povestea din romanul cu acelaşi titlu ("The Human Stain", în original) scris de Philip Roth, publicat şi în România, la editura Polirom. Coleman Silk (Anthony Hopkins) este profesor de literatură şi decan la o şcoală prestigioasă din estul Statelor Unite. Făcând prezenţa într-o zi, îşi întreabă studenţii dacă cei pe care nu i-a văzut până acum nu sunt cumva "strigoi" (spooks).

"Spook" nu înseamna doar fantomă, ci şi o aluzie la culoare şi Silk se vede nevoit să îşi pledeze inocenţa în faţa comisiei care îl acuză de rasism. Într-un acces de furie, Silk renunţă şi demisionează. Aflând vestea, soţia lui, Iris, suferă un atac de cord şi moare fără să afle secretul lui Coleman, cel care i-a produs excesul de furie şi care l-a bântuit 50 de ani. Coleman e negru.

Secretul nu e atât de incredibil - în multe familii de culoare se întâmplă ca unul dintre copii să nu moştenească pigmentul pielii. Toată viaţa lui, Coleman a reuşit să treacă drept un evreu alb. Pentru asta a renunţat la familie, la rasa sa. Iată una din dramele lui ascunse.

După moartea soţiei se hotărăşte să-şi spună povestea şi se împrieteneşte cu Nathan Zuckerman (Gary Sinise), un romancier de succes, retras acum din lumea editorială. Zuckerman e cel care, atât în film, cât şi în carte, spune povestea. De la el aflăm o altă latură a vieţii lui Coleman: relaţia cu Faunia Farley (Nicole Kidman), femeia de serviciu la facultate, cu 30 de ani mai tânără. Faunia e un personaj tragic, cu propriile ei drame înăbuşite. Abuzată de tatăl vitreg, a fugit de acasă la vârsta de 14 ani.

S-a căsătorit cu Lester Farley (Ed Harris), un soţ violent. Cei doi copii îi mor într-un incendiu.
Faunia mulge vaci, curăţă oficiul poştal şi freacă podelele la facultate. Încearcă să îşi ascundă trecutul sub masca unei relaţii bazate pe sex.

Coleman însă nu acceptă aşa ceva, implicarea lui e onestă şi devastatoare. Regizorul Robert Benton dezvăluie treptat drama personajelor, tensiunea psihologică se devoalează încet sub ochiul magic al camerei de filmat. Ambii actori, Hopkins şi Kidman, fiind foarte credibili în rolurile lor (deşi este greu să ne-o imaginăm pe frumoasa Nicole metamorfozată în femeie de serviciu).

"Pata umana" a fost scrisă într-o vreme în care America, după cum spune autorul, nu mai era interesată de căderea comunismului şi era încă departe de grijile terorismului. Cea mai mare problemă era faptul că Monica Lewinsky avea o pată pe rochia de serviciu.

Scandalul Lewinsky e fundalul poveştii şi serveşte ca metaforă pentru "corectitudinea politică" a Americii. Sau pentru palma pe care Roth i-o aplică, acuzându-şi ţara de ipocrizie în materie de rasă, clasă şi sex.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite