Păsări dresate să prevină accidente aviatice
0Şoimii şi uliii sunt antrenaţi pentru alungarea stolurilor de păsări de pe culoarele de zbor Dresajul răpitoarelor are un dublu efect benefic. Numărul accidentelor produse din cauza
Şoimii şi uliii sunt antrenaţi pentru alungarea stolurilor de păsări de pe culoarele de zbor
Dresajul răpitoarelor are un dublu efect benefic. Numărul accidentelor produse din cauza stolurilor de păsări se reduce, iar viaţa acestora este salvată.
Preşedintele Asociaţiei "Rara Avis" din Sfântu Gheorghe (Covasna), Kelemen Laszlo, a lansat o iniţiativă inedită în ajutorul administratorilor viitorului aeroport de la Ghimbav.
În contextul în care multe accidente aviatice s-au produs din cauza păsărilor de pe culoarele de zbor, Kelemen a venit cu ideea de a dresa păsări răpitoare pentru a asigura protecţia naturală a spaţiului aerian împotriva altor zburătoare care ar putea deranja traficul.
Un exemplar dresat costă 4.000 de euro
"Păsările răpitoare pot fi dresate şi folosite cu eficacitate în aeroporturi. Acest mod natural de apărare este utilizat şi în alte părţi ale lumii, iar noi putem pune la dispoziţie un astfel de serviciu. Aici ajung multe păsări, iar cele care au fost rănite şi vindecate, dar pe care nu putem să le mai eliberăm, pot fi folosite în acest scop", spune Kelemen Laszlo.
O soluţie mult mai simplă ar fi aducerea de şoimi gata dresaţi de la o crescătorie din Germania sau Anglia, dar preţul unui singur exemplar ajunge la 4.000 de euro.
Trei-patru ulii pentru un aeroport
Preşedintele Asociaţiei "Rara Avis" a explicat că dresajul păsărilor răpitoare necesită echipament special, fiind nevoie de cel puţin 18 luni pentru antrenamentul uliilor.
Kelemen a precizat că această practică este folosită cu succes şi de cei care vor să-şi salveze culturile sau depozitele de cereale de atacul păsărilor: "Un uliu nu trebuie folosit în acea zonă decât maximum o lună. Păsările se obişnuiesc cu faptul că există un răpitor şi părăsesc acel teritoriu".
În ceea ce priveşte protecţia spaţiului aerian din preajma unui aeroport, aceasta poate fi asigurată cu 3-4 păsări răpitoare.
Răpitoarele, mai eficiente decât aparatura electronică
La nivel mondial, din 1988 şi până acum au existat 195 de victime în urma accidentelor aviatice cauzate de ciocnirile dintre aeronave şi stoluri de păsări.
Între anii 1990 şi 2003, astfel de accidente au costat aviaţia americană civilă peste 500 de milioane de dolari anual.
În România, multe aeroporturi încearcă să diminueze cu aparatură electronică pericolul pe care îl prezintă păsările pentru aeronavele care le survolează.
Aeroportul din Timişoara foloseşte aparate "BirdXPeller", instalaţii care sunt setate să emită sunete, la intervale regulate de timp, identice cu cele ale unor păsări aflate în pericol.
Aceste sunete sunt modificate periodic, astfel încât păsările să nu se obişnuiască cu semnalul respectiv.