Pas istoric pentru reunificarea creştinătăţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comisia de dialog teologic dintre Biserica Catolică şi Biserica Ortodoxă deschide calea întoarcerii la Biserica de dinainte de Marea Schismă Calea reunificării între creştinii din

Comisia de dialog teologic dintre Biserica Catolică şi Biserica Ortodoxă deschide calea întoarcerii la Biserica de dinainte de Marea Schismă

Calea reunificării între creştinii din Vestul şi Estul Europei pare deschisă, după ce ieri, în capitala Italiei, a fost făcut public primul document semnat de "ambele părţi" în care este recunoscut formal primatul papal. De la Marea Schismă din 1054, locul acordat episcopului Romei a constituit unul dintre subiectele de discordie dintre cele două biserici, care a făcut să curgă multă cerneală, dar şi mult sânge.

Textul, intitulat "Le conseguenze ecclesiologiche e canoniche della natura sacramentale della Chiesa: comunione ecclesiale, conciliarita e sinodalita nella Chiesa", reprezintă rodul eforturilor depuse de comisia de dialog teologic dintre Bisericile Catolică şi Ortodoxă, care s-a reunit în oraşul italian Ravenna, la începutul lunii octombrie.

Din comisie au făcut parte o delegaţie condusă de cardinalul Walter Kasper şi una panortodoxă condusă de mitropolitul Jovan Ziziulas de la Patriarhatul ecumenic din Constantinopol. Semnatarii textului recunosc că Biserica Romei "ocupă primul loc în ordinea canonică" şi că episcopul Romei este "primul dintre patriarhi" (în Biserica primară, existau cinci: al Romei, al Constantinopolului, al Alexandriei, al Antiohiei şi al Ierusalimului).

Documentul, alcătuit din 46 de paragrafe, reprezintă "o mică revoluţie", după cum consideră cotidianul francez "Le Figaro", pentru că ar fixa drumul ce trebuie urmat pentru reunificarea dintre catolici şi ortodocşi.

Negocierea detaliilor presupune timp

Chiar dacă întâietatea istorică a papei este recunoscută, rămâne de stabilit cu exactitate care sunt prerogativele concrete ale acestuia, sunt de părere teologii din cele două tabere. Ambele biserici au căzut de acord asupra faptului că fiecare episcop este capul bisericii locale şi că, la nivel regional, trebuie recunoscut un "primus inter pares" ("primul între egali").

Dar, la nivel universal, lucrurile stau cu totul altfel. Documentul afirmă că, în pratică, acest prerogativ nu revine automat papei şi că, oricum, acesta nu ar putea "guverna" singur: "Primul nu poate face nimic fără consensul tuturor".

Cu alte cuvinte, susţine cotidianul italian "La Repubblica", lumea ortodoxă subliniază că episcopul Romei nu are cum să fie un "suveran totalitar", care decide totul singur. De altfel, chiar Benedict al XVI-lea a afirmat în repetate rânduri că Suveranul Pontif nu se poate comporta ca un "monarh absolut".

O mare absenţă - Biserica Rusă

Situaţia în rândurile Bisericii Ortodoxe se dovedeşte destul de complicată, subliniază şi site-ul catolic "Chretienite Info". La reuniunea din octombrie de la Ravenna, delegaţia Patriarhatului Moscovei a părăsit lucrările comune din cauza unui dezacord cu Patriarhatul Constantinopolului. Acesta a invitat la Ravenna o delegaţie a Bisericii Apostolice Estoniene, pe care Moscova nu o recunoaşte.

De asemenea, delegaţia rusă a deplâns faptul că la lucrări nu au fost invitaţi şi reprezentanţi ai Bisericii Ruse dinafara graniţelor, în special din SUA şi Japonia. De altfel, Moscova a ironizat Patriarhatul ecumenic al Constantinopolului, despre care a spus că "îşi asumă un rol papal în ortodoxie".

Cotidianul "La Repubblica" susţine că, acum, rolul hotărâtor îi revine lui Benedict al XVI-lea. Acesta a convocat, la 23 noiembrie, o reuniune internaţională a cardinalilor, care are ca temă principală tocmai ecumenismul. Iar noul document catolico-ortodox va constitui punctul de plecare al dialogului.

Ambasadorul la Vatican, Marius Lazurca: "Suntem departe de o soluţie acceptabilă pentru BOR"

Ambasadorul României pe lângă Sfântul Scaun, Marius Lazurca, a declarat pentru "Adevărul" că documentul elaborat după întâlnirea de la Ravenna nu a fost încă dat integral publicităţii. Serviciul de presă al Sfântului Scaun, precizează domnia sa, îl consemnează, "comentând cu optimism procesul de unificare a celor două biserici". Lazurca a comentat documentul din punct de vedere politico-diplomatic, el precizând că nu face interpretări din punct de vedere teologic, chestiunile teologice fiind de competenţa "clericilor importanţi ai Bisericilor Ortodoxă şi Catolică".

El a declarat că documentul, rezultat în urma dialogului ecumenic din octombrie de la Ravenna, este departe de a rezolva un diferend istoric între cele două Biserici - chestiunea statutului Scaunului Romei şi a primatului Pontifului Roman: "Suntem departe de o soluţie acceptabilă pentru BOR, iar documentul nu reprezintă un pas decisiv într-o dispută de secole". Întrebat dacă textul reprezintă un pas în direcţia unificării celor două biserici, Lazurca a răspuns: "Fără îndoială că da, dar mai sunt etape până la acest final fericit.

Dialogul teologic nu trebuie perceput ca o negociere, ci ca un drum parcurs de credincioşi în căutarea adevărului. Ceea ce este de aşteptat este ca şi Dumnezeu să lucreze în acest proces, nu numai oamenii". (Oana Iuraşcu)

Primatul papal se va discuta între 2007 şi 2011

Ideea principală a întâlnirii ecumenice de la Ravenna, primatul papal, este cuprinsă în viitoarele etape ale dialogului ecumenic al celor două Biserici, Ortodoxă şi Catolică. Această chestiune se va tranşa între 2007-2009 şi 2009-2011, după cum ne-a declarat şeful delegaţiei ortodoxe române, episcopul vicar al Sălajului, Prea Sfinţitul Petroniu.

"Toate aceste aspecte constituie un preambul asupra Primatului Papal, care va fi luat în discuţie în următoarele etape: 2007-2009, şi 2009-2011, ", a concluzionat P.S. Petroniu Sălăjanul.

Episcopul ortodox a menţionat articolul 41 din declaraţia finală, care precizează că ambele părţi - atât cea ortodoxă, cât şi cea catolică - au fost de acord că "ordinea canonică a fost recunoscută de către toţi în epoca Bisericii nedespărţite - 1054". Ei sunt de acord cu Roma, care a ocupat cel dintâi loc în această ordine, iar episcopul Romei a avut, în consecinţă, rolul de protos (întâiul) între Patriarhi. Mai departe, în acelaşi paragraf, se mai arată că atât ortodocşii, cât şi catolicii nu sunt de acord asupra interpretării evidenţelor istorice din vremurile noastre, privind prerogativele Episcopului de Roma, ca şi protos.

Documentul a fost semnat şi de Patriarhia Română

Arhiereul vicar al Episcopiei Oradiei, P.S. Petroniu Sălăjanul, ne-a declarat că documentul a fost semnat şi de către Biserica Ortodoxă Română.

"Acest document trebuie mai întâi recunoscut de către toate bisericile ortodoxe prezente la această întâlnire. Nu noi, cei prezenţi acolo, am avut căderea să hotărâm unirea celor două biserici", a declarat ierarhul bihorean.

P.S. Petroniu a mai completat şi că Biserica Rusă a părăsit "tratativele" în semn de protest faţă de prezenţa în sală a Bisericii Estoniene.

"Reprezentanţii Bisericii Ruse nu-i recunosc pe cei din Estonia şi de aceea au părăsit sala de conferinţe, şi nu pentru că nu au împărtăşit ideea acestui dialog", a adăugat episcopul vicar al Sălajului.

Vocea Bisericii Romano-Catolice, Părintele Francisc Doboş, a recunoscut importanţa întâlnirii de la Ravenna şi consideră că drumul deschis înainte de 1989 va fi continuat.

"Este foarte importantă pentru ambele biserici creştine întâlnirea care a avut loc în octombrie şi suntem siguri că aceasta va duce la netezirea drumului început în anii "80", a declarat părintele Doboş, purtătorul de cuvânt al romano-catolicilor din România.

Câteva diferenţe confesionale dintre catolici şi ortodocşi

-Filioque (sau "et Filio") - teologii catolici susţin că Duhul Sfânt purcede de la Dumnezeu Tatăl şi de la Dumnezeu Fiul. Ortodocşii aduc drept contraargument învăţătura Sfântului Evanghelist Ioan care spune că Duhul Sfânt purcede de la Tatăl şi este trimis în lume prin Fiul. Lumea creştină, în ansamblu, mărturiseşte un singur Dumnezeu în trei ipostaze: Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt.

-Supremaţia papală - papa este considerat de catolici liderul suprem al Bisericii Creştine, urmaşul Sfântului Apostol Petru şi, în consecinţă, superior tuturor patriarhilor. Ortodoxia pune accentul pe sobornicitate, respectiv pe luarea deciziilor referitoare la Biserică în cadrul Sfintelor Sinoade.

-Infailibilitatea papală - potrivit catolicilor, papa nu poate greşi ca om, în materie de credinţă. Această învăţătură este respinsă de Biserica Ortodoxă, care urmează cu stricteţe regulile stabilite la cele şapte Sinoade ecumenice din vechime (Niceea, Constantinopol, Efes, Calcedon, Constantinopol, Constantinopol, Niceea). înv

-Purgatoriul - catolicii învaţă că între Paradis şi Infern ar fi un loc unde se purifică sufletele oamenilor nedemni să ajungă în Împărăţia Lui Dumnezeu, dar nici într-atât de păcătoşi pentru a fi pedepsiţi veşnic. Otodocşii susţin că purgatoriul este o inovaţie dogmatică, neavând temei în Sfânta Scriptură şi, implicit, în învăţătura Mântuitorului Hristos.

-Imaculata concepţie - catolicii afirmă că Maica Domnului, Fecioara Maria, ar fi născută mai presus de fire, de la Duhul Sfânt, asemenea Mântuitorului. Ortodocşii învaţă că Maica Domnului este născută în chip firesc, din Sfinţii Părinţi Ioachim şi Ana, ca rod al rugăciunii lor către Dumnezeu pentru a li se dărui un copil.

-Celibatul preoţilor - preoţii catolici nu se căsătoresc, deşi Sinoadele ecumenice din vechime au hotărât ca preoţii de mir să aibă familie.

-Indulgenţele papale - o practică mai veche a Bisericii Catolice, potrivit căreia, în schimbul dezlegării de păcate, credincioşii plăteau o sumă de bani. Ortodoxia insistă asupra iertării păcatelor săvârşite de oameni exclusiv prin taina Sfintei Spovedanii (Mărturisirii) şi fără nicio condiţie financiară.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite