Partidul de guvernamant isi scoleste candidatii cum sa vrajeasca alegatorii chiar si la nunti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* Bancuri prefabricate cu Emil Constantinescu * "Nu purta sosete scurte" * Cum trebuie abordate zonele intime * "Verbul este plamanul frazei"

"Ademeniti-va publicul sa treaca de partea celor putini si iluminati, decat sa ramana de partea celor multi, care nu gandesc"; "Discursurile la nunti sunt usor de facut. Publicul este vesel si fericit si vrea ca dvs. sa reusiti"; "Pastrati-va publicul de partea voastra cu inoculari subtile". Sunt cateva din sfaturile cuprinse in Ghidul Oxford pentru discursuri in public, primit, in aceste zile, de pesedistii din teritoriu, odata cu cele 10 ghiduri de campanie electorala aduse special de la Bucuresti de echipa de coordonare a alegerilor. Materialele sunt extrem de ample, adeseori traduceri integrale din manuale de specialitate americane. Pesedistilor li se explica in amanunt cum sa-si organizeze munca astfel incat sa ramana in continuare la putere. De aceea, conducerea partidului a dedicat unul dintre manuale felului in care trebuie sa arate butaforia de campanie: sigle, semne electorale, plicuri personalizate, sepcute si tricouri. Pe langa sfaturile pur tehnice de comportament in timpul campaniei, ghidurile cuprind si unele panseuri ilare la prima vedere: "Viata, moartea, renasterea afisului - inainte de toate, afisul are o viata materiala, el se dezlipeste, este smuls, murdarit, acoperit de alte afise. Afisul se uzeaza cu cat il privim mai des. Renasterea afisului este posibila modificandu-l, inzestrandu-l cu un slogan sau o imagine noua"; "Cuvantul "slogan" provine dintr-un vechi strigat de lupta al unui clan scotian, sluagh-ghaien"; "Verbul este plamanul frazei"; "Zona intima - aici accesul este restrans doar la cei apropiati emotional"; "Un discurs pronuntat fara pasiune este lipsit de putere. Inchipuiti-va auditoriul ca pe o materie pe care o poti modela". Dupa ce ii trece pe invatacei prin gandirea marilor specialisti electorali ca Schrumm si Napolitan, PSD realizeaza ca tot modelul autohton este mai bun, mai ales cand se bazeaza pe colaborarea cu presa: "Noi avem nevoie de presa, iar presa are nevoie de noi. Invata din atitudinea lui Emil Boc! Acesta era total necunoscut la intrarea in Parlament, a devenit presedinte executiv al PD, dupa care a devenit un politician indispensabil pentru presa, fiind disponibil la orice ora. Intelege ca presa nu trebuie privita ca dusmanul politicianului!". Echipa centrala electorala a PSD a plecat, pentru o saptamana, intr-un tur al Romaniei, ca sa isi instruiasca activul de partid. Pentru acest periplu, la Bucuresti s-au pregatit sute de pagini cu invataturi de campanie, carate cu un microbuz special, dintr-un judet in altul. Realizate pe baza sfaturilor consultantului american al PSD, materialele ii invata pe candidati totul, de la realizarile economice ale Guvernului Nastase pana la felul in care trebuie sa tina pixul in mana. PSD nu si-a dezmintit nici de aceasta data faima de partid bine organizat, ghidurile indrumand practic fiecare gest si vorba a candidatilor in confruntarea electorala. Ramane de vazut ce vor intelege cadrele pesediste din sutele de pagini.
Cum ne aparam de atacurile Opozitiei
PSD stie de pe acum care sunt punctele slabe in care va fi atacat in campanie si a pregatit deja riposte, avand mesaje si pentru electoratul fidel si pentru alegatorii nemultumiti. Zonele nevralgice indentificate de partidul de guvernamant sunt: coruptia si clientelismul politic, atribuirea contractelor publice, scutirea de datorii, incapacitatea de a finaliza toate proiectele politice, criza de imagine in relatia cu UE, cresterea continua a pretului la utilitati, criza sistemului de sanatate, a educatiei si a agriculturii. Strategii pesedisti au incercat sa adapteze mesajul pe tipul de comunitati urban si rural si au gasit cateva repere-cheie in constructia mesajelor. Spre exemplu, daca opozitia va acuza starea de saracie, PSD va vorbi despre programul social, "reforma fara durere", privatizare si reducerea inflatiei. De asemenea, pesedistii vor contracara identificand PNL si PD cu vechea CDR si cu guvernarea dezastruoasa a acesteia.
Bancuri si trucuri livrate la cheie
Ghid practic de campanie este cel mai voluminos material dat in teritoriu, cu aplicabilitate atat la locale, cat si la parlamentare. Pesedistii sunt invatati cum sa-si aleaga candidatul, echipa de campanie si cum sa-si faca o strategie pentru perioada electorala. Cea mai interesanta parte este cea privind comunicarea electorala, cu accent pe calmul si pe umorul natural al pretendentilor la locale: "Daca candidatul nu este inzestrat in mod natural cu umor sau cand umorul acestuia capata forme ciudate, crude, sarcastice, atunci, in mod evident, acesta trebuie tinut ascuns". Discursul ar putea incepe cu o gluma de tipul: "Daca m-ati intreba daca a fost bun sau rau regimul Constantinescu, v-as raspunde ca a fost excelent! Singurul lui defect a fost ca a tinut mai mult de 200 de zile". Managerul de campanie "trebuie sa fie confidentul cel mai apropiat al candidatului, sa fie, in acelasi timp, respectat de catre staff si voluntari, intr-un cuvant, el trebuie sa fie "un dictator luminat"". Candidatii mai sunt sfatuiti sa-si controleze limbajul trupului si sa nu aiba o voce prea stridenta ori "un limbaj rar sau prea rapid". Odata elaborate mesajele de campanie, ele trebuie si transmise, asa ca PSD indeamna la utilizarea undelor radio-tv: "Ar fi deosebit de importanta o actiune de convingere a soferilor de autobuze in sensul de a asculta anumite posturi de radio, unde candidatul PSD este mediatizat mai bine". Viitorii primari pesedisti sunt sfatuiti sa urmeze modelul de la premiile Oscar: "O atentie aparte trebuie sa acordati si declaratiei in cazul in care castigati alegerile. Pregatiti-o din timp!".
Relatiile cu mass media
"Nu purta sosete scurte, efectul este dizgratios!"; "Haina de la costum trebuie introdusa sub fund, pentru a o impiedica sa se ridice peste nivelul umerilor"; "Asigura-te ca lenjeria nu se vede"; "Nu purta bijuterii sau ceasuri ostentative! Alegatorii nu stiu ca ghiulul este de la tata ori de la Armani"; "Nu bate campii in fata ziaristilor! Controleaza-ti nervii!"; "Nu te certa cu mediatorul! Considera reporterul ca fiind un telefon prin care ajungi la publicul larg. Nimeni nu se va certa cu un telefon". Acestea sunt cateva din sfaturile practice date candidatilor pentru situatiile in care apar in fata ziaristilor si a camerelor de luat vederi. Esenta materialului care trateaza relatiile cu mass media este ca "presa nu trebuie privita ca dusmanul politicianului" si ca legaturile cu jurnalistii "sunt o prioritate si trebuie luate in serios".

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite