Parapetele de pe soselele Romaniei - un pericol pentru soferi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Siguranta circulatiei pe drumurile nationale si europene din Romania este facuta in bataie de joc. Peste jumatate din aceste sosele au parapete de protectie, pasarele si stalpi pentru marcaje care

Siguranta circulatiei pe drumurile nationale si europene din Romania este facuta in bataie de joc.
Peste jumatate din aceste sosele au parapete de protectie, pasarele si stalpi pentru marcaje care nu corespund nici pe departe normelor europene de siguranta a traficului. Paradoxal, o mare parte din aceste drumuri au fost si sunt facute cu fonduri europene, de catre firme occidentale. Recunoscute ca firme cu renume in exterior, acestea din urma lucreaza la noi pe principii romanesti. Cel mai recent scandal s-a iscat intre doua firme care lucreaza pe drumul european dintre Craiova si Drobeta-Turnu Severin. Dupa sistemul clasic de licitatie, portiunea respectiva de drum a fost castigata de o firma austriaca, Strabag, care a subcontractat insa lucrarile la alte zeci de firme si firmulite autohtone. Un sereleu din Timisoara, dar cu punct de lucru in Severin, pe nume ZB Metal, a primit in subantrepriza montarea parapetelor de protectie pe o bucata insemnata din acel sector de drum. Conform normelor impuse de Uniunea Europeana si adoptate de mai multa vreme si de Romania, producatorii de parapete trebuie sa aiba o serie de atestate si rapoarte de incercari pentru marfa respectiva. Institutul Incertrans din Bucuresti este singura autoritate care poate certifica daca o firma a luat sau nu aceste licente. In cazul ZB Metal, institutul Incertrans nu i-a dat niciodata certificat de productie pentru parapetele de protectie. I-a eliberat in schimb dreptul de a comercializa si monta asa ceva. Scandalul dintre Strabag si ZB Metal i-a facut pe primii sa denunte contractul cu sereleul, pe motiv ca nu aveau licenta de productie. Ceilalti sustin ca nimeni nu le-a cerut asa ceva.Este probabil si unul dintre motivele pentru care Strabag nu a terminat lucrarea la termenul stabilit in contractul cu Administratia Nationala a Drumurilor. La Incertrans am aflat un fapt deosebit de grav. Situatia de pe drumul Craiova-Severin este generalizata la nivelul intregii tari.
200.000 de euro pentru verificarea parapetelor
Orice producator de parapete de siguranta trebuie sa detina un raport de incercari, cunoscut drept crash-test. Acesta se face doar in doua locuri in toata Europa, la MUnchen si la Lyon, si costa in jur de 200.000 de euro. Ca atare, nici un producator autohton nu si-a permis pana acum sa faca aceste teste, iar echipamentele amplasate pe drumurile din Romania sunt facute dupa ureche. In cazul drumului dat in subantrepriza de Strabag, parapetele fusesera fabricate de Indfor Galati, care nu si-a luat niciodata aprobarile de la Incertrans.

ZB Metal: "Noi am livrat ceea ce ne-au cerut cei de la Strabag. Am respectat intocmai caracteristicile tehnice. Nu stiam ca trebuia sa avem acel crash-test si nici nu era treaba noastra", sustine avocatul sereleului.
Strabag: "Nu putem sa dezvaluim motivele pentru care am anulat contractul cu ZB Metal. Nici despre lucrari nu avem voie sa vorbim. Sunt lucruri confidentiale si nu vrem sa le spunem presei".

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite