Otopeni şi Băneasa, scoase la mezat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Alte societăţi pe lista de privatizare * Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă "CFR Marfă" SA * Societatea de Administrare Active Feroviare "SAAF" SA * Societatea Comercială de

Alte societăţi pe lista de privatizare
* Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă "CFR Marfă" SA * Societatea de Administrare Active Feroviare "SAAF" SA * Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti "Metrorex" SA * Compania Naţională "Administraţia Canalelor Navigabile" SA Constanţa * Compania Naţională "Administraţia Porturilor Dunării Maritime" SA Galaţi * Compania Naţională "Administraţia Porturilor Dunării Fluviale" SA Giurgiu
Comisia de Dialog Social din cadrul Ministerului Transporturilor va lua în discuţie, astăzi, una dintre cele mai controversate iniţiative legislative ale anului 2006: privatizarea aeroporturilor, porturilor şi a altor societăţi aflate sub autoritatea ministerului. Pachetul de proiecte prevede, în primul rând, transformarea în societăţi pe acţiuni a aeroporturilor internaţionale din Otopeni, Băneasa, Constanţa şi Timişoara, ceea ce scoate respectivele unităţi din categoria celor supravegheate de guvern, unde este necesară HG pentru a înstrăina active. Această măsură, coroborată cu prevederea că administrarea patrimoniului se va putea face "inclusiv prin vânzarea din active reprezentând cel mult 10% din valoarea totală", aruncă practic aeroporturile în groapa cu lei a speculatorilor imobiliari. O avere de sute de milioane de euro ar putea "decola", astfel, din custodia unităţilor aeroportuare. Miza constă în zecile de hectare de teren cu o poziţionare bună, cu vad comercial, unele dotate chiar şi cu utilităţi. Spre exemplu, specialiştii evaluează terenurile libere din proprietatea aeroportului Băneasa la cel puţin 78 milioane de euro. Celelalte aeroporturi au şi ele suprafeţe comparabile. Evaluatorii din Timiş spun că, în zona Aeroportului Internaţional Timişoara, preţurile nu coboară sub 15 euro/mp, în timp ce terenul aflat în intravilan costă cel puţin dublu. Cine va pune mâna, chiar şi numai pe o zecime din aceste proprietăţi, va putea să le valorifice fie închiriindu-le, fie lăsându-le gaj contra unor credite bancare substanţiale. Actualii proprietari nu vor mai avea nevoie de hotărâri de guvern pentru a le înstrăina pentru că, o dată transformate în societăţi pe acţiuni, aeroporturile vor putea renunţa la acele active pe care le consideră ineficiente printr-un simplu contract de vânzare-cumpărare. Acesta este, de fapt, "amănuntul picant" strecurat în ampla strategie de privatizare pregătită de Ministerul Transporturilor în vederea participării societăţilor din subordine la formarea capitalului social al binecunoscutului Fond "Proprietatea". Se dă, astfel, undă verde la listarea pe Bursă a unor pachete de acţiuni în cuantum de 5% din capitalul social al societăţilor MTCT, la care se va putea adăuga vânzarea celor maximum zece procente din activele acestora.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite