Oradea: Locuitorii orașului susțin economia națională, mai mult de nevoie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Reprezentanții magazinelor au observat că orădenii caută produse românești, fiindcă sunt mai ieftine.

Campania de susţinere a economiei naţionale în perioada de criză le dă orădenilor bătăi de cap. Majoritatea sunt conştienţi că salariile lor depind de volumul vânzărilor produselor pe care le produc, dar când sunt în faţa rafturilor din magazine aleg deseori produse străine. O parte descoperă abia acum că produsele pe care le credeau româneşti sunt doar ambalate în ţară. „Cumpăr produse alimentare româneşti, mai ales lactate”, spune Terez Pop. Când vine însă vorba despre haine şi încălţăminte are reţineri. „M-am convins că cele din Vest sunt de calitate mai bună decât ale noastre şi le prefer pe acelea”, mărturiseşte femeia.

Trebuie căutate

Ileana Iurciuc se orientează tot spre produsele româneşti. „Cumpăr în primul rând produse autohtone. Salariul meu nu îmi permite să mă întind la altceva. Le caut mult pe cele de calitate”, spune aceasta. Când vine însă vorba de parfumuri, le preferă pe cele străine. „Cumpăr produse româneşti înainte de a fi început criza”, spune Daniela Burlacu. Acum le caută cu mai mare atenţie şi a descoperit că multe nu sunt româneşti. „De când a început criza mă uit mai des pe etichete, la ţara de origine. Am descoperit că fulgii pe care-i cumpăr pentru micul dejun sunt ambalaţi în România, dar produşi în UE. La fel şi o parte din ceaiuri”, spune aceasta dezamăgită.

Legume și fructe de peste graniță

În piaţă a avut surpriza să constate că sunt foarte puţine legumele şi fructele crescute pe pământ românesc. ” De mulţi ani cumpăr fructe de la aceeaşi femeie, tocmai pentru că sunt româneşti şi au gust. Nu au fost iradiate sau chimizate prea tare. Azi nu mai are niciun fruct românesc”, constată orădeanca. În toată piaţa Cetate, găseşti foarte puţine tarabe cu legume şi fructe autohtone. Majoritatea fructelor sunt dezhidratate şi nu atrag clienţii, chiar dacă sunt mai ieftine. Legumele sunt mai bine păstrate şi au mai multă trecere. Simona Ardelean în schimb cumpără confecţii româneşti, realizate pentru export. “De mulţi ani cumpăr haine făcute de firmele din Satu Mare, Baia Mare sau Iaşi, pentru export. Sunt de foarte bună calitate”, spune aceasta, îmbrăcată în haine româneşti care, în magazinele de firmă din străinătate, ar fi costat-o triplu. La capitolul produse alimentare, le cumpără tot pe cele româneşti. Şi produsele electrocasnice achiziţionate de familia ei în ultima vreme, sunt româneşti. “E mai uşor cu service-ul pentru ele, aşa că frigiderul şi maşina de spălat sunt autohtone”, subliniază orădeanca.

Produsele românești, ieftine

Cel mai bine la vânzarea produselor româneşti stau librăriile. Puţine din cărţile pe care le au pe rafturi sunt tipărite în afara ţării. În schimb, în supermarketuri şi hipermarketuri, globalizarea îşi spune cuvântul: căpşuni din Spania, melone din China, morcovi din Ungaria, mere din Italia. Vinurile sunt de pe toate continentele. Îmbrăcămintea e din China, India, dar şi din Europa. O parte din îmbrăcămintea europeană este produsă în România, dar asta nu apare nicăieri. Directorii hypermarketurilor constată scăderea puterii de cumpărare a orădenilor. “În ultima vreme, se cumpără produsele româneşti, alimentare şi electrocasnice, mai ieftine”, spune Stelian Vlad, directorul Hypermarketului Carrefour din Lotus. Nici aprovizionările nu mai sunt ca în anii trecuți. “Facem aprovizionări mai mici, dar mai des decât înainte”, declară acesta.

Producătorii locali au nevoie de sprijin 

Dacă în Marea Britanie, englezii cumpără produse mai scumpe doar fiindcă sunt realizate de ei, nu toți bihorenii conștientizează că economia națională se susține cu ajutorul lor, cu atât mai puțin că ei pot contribui la depășirea crizei economice, achiziționând produse autohtone. Numărul șomerilor bihoreni a ajuns deja la 2.000, iar firmele care falimentează sunt mai numeroase cu 20%, comparativ cu anul trecut.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite