OneCAT, maşina care merge cu aer

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tata Motors intenţionează să lanseze, la sfârşitul acestui an, un vehicul ecologic ce foloseşte drept combustibil aerul comprimat. Maşina va avea o autonomie de 200-300 km şi va costa

Tata Motors intenţionează să lanseze, la sfârşitul acestui an, un vehicul ecologic ce foloseşte drept combustibil aerul comprimat. Maşina va avea o autonomie de 200-300 km şi va costa aproximativ 3.500 de euro.

O maşină ieftină, cu zero emisii de carbon, care funcţionează pe baza aerului comprimat, va fi lansată chiar în acest an, în India. Proiectul, în special partea de tehnologie, este susţinut de conglomeratul indian Tata Motors, care a lansat deja la începutul acestui an cea mai ieftină maşină din lume, Tata Nano.

Rezultatul a 10 ani de cercetare şi dezvoltare, prototipul OneCAT are un consum extrem de ieftin, iar aerul evacuat în urma decompresiei este mai curat decât aerul din atmosferă datorită unui filtru intern.

Conceptul revoluţionarului automobil are patru variante, între care cel mai popular va fi, după toate probabilităţile, prototipul OneCAT cu cinci locuri. Automobilul pe aer OneCAT are caroseria fabricată din fibră de sticlă, cântăreşte 350 de kilograme şi ar putea fi lansat pe piaţă la preţul de 3.500 de euro.


Maşina este pusă în mişcare de aerul comprimat, stocat într-un rezervor de fibră de sticlă. Rezervorul, instalat în şasiu, poate fi încărcat cu aer de la un compresor în doar trei minute, adică mult mai rapid decât o maşină pe baterii. După câteva minute de încărcare, la un preţ total de 1 euro şi jumătate, maşina poate parcurge o distanţă de 200 până la 300 de kilometri, la o viteză maximă de 70 de kilometri pe oră.

Ca metodă alternativă de încărcare, compresorul instalat la bord reface singur presiunea din rezervor, însă în decurs de patru ore. Pentru obţinerea unei viteze sporite în afara oraşului, aerul compresat la 300 de atmosfere care acţionează pistoanele poate fi eficientizat prin arderea unui combustibil care încălzeşte aerul, îi măreşte volumul şi creşte presiunea din pistoane. Sursa de căldură poate fi orice tip de combustibil lichid.


Baia de ulei trebuie schimbată doar după 50.000 de kilometri parcurşi, iar aerul evacuat poate fi folosit la unitatea de aer condiţionat.


Prea frumos ca să fie adevărat


Automobilul a fost creat şi patentat de Moteur Developement International (MDI), un grup francez cu sediul în Luxemburg care a lucrat la proiectul "maşinii pe aer" timp de 10 ani. "Motorul este eficient, cu consum scăzut, scalabil şi capabil şi de alte aplicaţii, precum generarea de curent electric", a declarat săptămâna trecută un purtător de cuvânt al companiei.


Părintele ideii este însă inventatorul francez Guy Negre, un împătimit al maşinilor şi un ecologist convins. Din punctul de vedere al designului, OneCAT aduce cu populara Smart a celor de la DaimlerChrysler. După 10 ani de muncă, Negre admite că rezultatul pare "prea frumos ca să fie adevărat".

Tot el spune însă că numeroşi dezvoltatori din industria automobilelor, care au venit să vizioneze proiectul, s-au întors şi a doua oară ca să-l cerceteze mai bine. MDI, companie care a dezvoltat multe alte tehnologii, de la vehicule electrice până la motoare hibride şi cele pe bază de hidrogen, spune că acest prim model pe aer va fi lansat la scară largă începând chiar din acest an.


Rivalitate inegală cu maşinile standard


Inventatorul Guy Negre admite faptul că maşinile sale pe aer comprimat vor fi folosite pentru început doar în transportul urban şi este de acord că e foarte greu să-i convingi pe şoferii împătimiţi să renunţe la bolizii Mercedes sau BMW. "Nu este încă o alternativă reală la maşinile standard.

Este o maşină urbană, care va fi promovată ca <> , fiind destinată în special femeilor care vor să circule cu vehicule mai mici pe distanţe scurte", declară el. O altă problemă este inexistenţa punctelor de încărcare a rezervorului cu aer comprimat. Scepticii se întreabă, de altfel, dacă marile companii petroliere vor fi dispuse să-şi echipeze staţiile de benzină cu noua tehnologie care foloseşte aer în loc de petrol.


Alţii se întreabă în ce măsură maşina va trece testele de siguranţă şi cum va reuşi să atragă o clientelă obişnuită cu îmbunătăţiri de lux adăugate la greutatea maşinii. Negre susţine că rezervorul maşinii nu prezintă niciun pericol. Dacă maşina are un accident, rezervorul plin cu aer comprimat nu va exploda, ci se va desface în bucăţi, cu un zgomot puternic. "Cel mai mare risc este pentru urechi", susţine el.

În loc să polueze, purifică aerul din atmosferă

Maşina nu are nevoie de combustie internă, deci este nepoluantă. În fapt, spune Negre, aerul care iese prin ţeava de evacuare este mai curat decât cel din atmosferă datorită faptului că trece printr-un filtru intern. "Primii cumpărători vor fi oamenii cărora le pasă de mediul înconjurător", este de părere inventatorul francez. "Această maşină va fi una dintre cele mai mari invenţii de reducere a emisiilor poluante.

Imaginaţi-vă că am putea elimina toate aceste emisii generate de călătorii şi de transporturile de marfă", mai spune Guy Negre. Tata Motors este singurul mare concern care deţine licenţa de fabricaţie, aceasta fiind limitată la India. Pentru restul lumii, Negre speră să convingă sute de investitori să-şi deschidă propriile linii de producţie, fabricând maşina din materiale obţinute în proporţie de 80% din resurse locale.

India are nevoie de OneCAT ca de aer

Analiştii spun că, datorită faptului că proiectul este susţinut de o companie internaţională atât de mare precum Tata Motors, ideea va fi mult mai uşor de lansat pe piaţă. Compania indiană, care în prezent face ultimele perfecţionări la motor, a dezvăluit că ia în calcul folosirea acestei tehnologii la generarea de curent electric. Zone uriaşe ale Indiei au nevoie disperată de surse de electricitate.

Recent, oficialii indieni au anunţat că Delhi şi Moscova au finalizat planurile de construcţie a patru noi centrale nucleare în India. În această ţară, cererea de maşini creşte exponenţial, în special la categoria autovehiculelor mici, cu consum redus de energie şi fără performanţe deosebite de viteză. Modelul ieftin Tata Nano, lansat abia de o lună şi jumătate, va fi un rival puternic al OneCAT, însă, din punctul de vedere al standardelor ecologice, acesta este foarte criticat.

MDI - Model de afaceri inovativ


MDI a creat un model unic de afaceri în industria automobilistică. În locul marilor linii de producţie, cu capacitate de 150.000-200.000 de maşini, MDI promovează fabricile mici, cu o capacitate de 2.000 de vehicule. Aceste făbricuţe îşi pot vinde direct maşinile către clienţi sau prin internet, iar în acest mod se reduc cheltuielile de transport şi emisiile adiacente acestuia.

MDI le vinde investitorilor un drept de prioritate pentru punerea la punct a unei fabrici pentru vehiculele cu poluare zero, însă în perimetrul unui teritoriu de cel puţin 2,5 milioane de locuitori. Spre exemplu, un oraş cu cinci milioane de locuitori are drept de prioritate pentru două fabrici. Acest drept costă 300.000 de dolari. 50 de fabricanţi şi distribuitori din lumea întreagă au obţinut deja licenţa.

Printre ţările care au semnat contracte se numără Franţa, Germania, Spania, Portugalia, Italia, Noua Zeelandă, Israel şi Africa de Sud.
În SUA, vehiculele MDI sunt fabricate de compania Zero Pollution Motors.

Patru modele pe aer comprimat

MiniCAT este un vehicul de mici proporţii cu trei locuri, autonomia sa fiind de 160 de kilometri (sau 10 ore) la o viteză medie de 70 de kilometri. Viteza maximă este de 110 kilometri, la o autonomie de 108 km. Maşina este destinată mediului urban. Acest model a fost deja prezentat la Salonul Mondial Automobilistic de la Paris din 2002.

CityCAT este un model în trei variante: un taxi cu cinci locuri, un pickup cu două locuri şi o camionetă tot cu două locuri. Aceste vehicule pot avea o autonomie de 160 până la 240 de kilometri în mediul urban, la o viteză maximă de 110 kilometri pe oră. Vehiculul cântăreşte aproape o tonă.

MultiCAT este un vehicul bazat pe un proiect modular, destinat transportului de pasageri sau de marfă. Vehiculele autonome se pot constitui în "trenuri" de câte patru module.

OneCAT este o maşină economică (3.500 de euro), cu greutatea sub 500 de kilograme, care va fi vândută în India şi Europa. Vehiculul este monoenergetic sau bienergetic, fiind capabil să folosească alternativ combustibili convenţionali, precum benzina.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite