Oleoductul Constanţa-Trieste, un proiect ratat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Proiectul conductei Constanţa-Trieste, în care sunt implicate cinci ţări - România, Serbia, Croaţia, Slovenia şi Italia - pare să se îndrepte către un eşec. Vina ar putea să o aibă atât

Proiectul conductei Constanţa-Trieste, în care sunt implicate cinci ţări - România, Serbia, Croaţia, Slovenia şi Italia - pare să se îndrepte către un eşec. Vina ar putea să o aibă atât discuţiile sterile dintre comisiile interstatale, cât şi interesele Rusiei pentru oleoductul submarin Burgas-Bulgaria şi Alexandroupolis-Grecia, pentru care cele trei state au semnat deja un acord în aprilie 2005.
România - în afara proiectelor petroliere
"România a ratat şansa de a fi traversată de conducta de petrol pan-europeană - PEOP, Constanţa-Trieste. Proiectul a ieşit din cărţile Rusiei, care intenţionează să-l scurteze printr-o conductă submarină între Burgas şi Alexandroupolis. Până şi ruşii s-au săturat de ifosele comisiilor interstatale ale ţărilor interesate de PEOP", au declarat pentru Adevărul înalte surse guvernamentale. Încercând să aflăm informaţii suplimentare, i-am contactat fără succes pe reprezentanţii Ministerului Economiei, direct implicaţi în tratative. Vineri, 10 februarie, secretarul de stat Eugen ţapu Nazare s-a întors de la o reuniune care a avut loc la Zagreb, Croaţia, unde s-au purtat discuţii pe această temă. În acest context, vicepremierul George Pogea ne-a declarat că discuţiile legate de proiect sunt "extrem de greoaie".
800 mil.$ din taxe şi impozite, ratate
Într-un singur an, comisiile interstatale s-au întâlnit de cel puţin şapte ori. Ultima a fost în 9 februarie la Zabreb, iar următoarea va fi la 22-23 martie la Trieste. România pare însă deja ocolită de marile proiecte petroliere. În aprilie 2005, guvernele rus, bulgar şi grec au semnat deja un acord pentru construcţia oleoductului Burgas-Alexandroupolis. Acesta va demara în 2008, iar petrolul rus, cazah şi azer va fi transportat cu petrolierele prin Marea Neagră şi va fi descărcat în terminalele portului Burgas. De aici, printr-un oleoduct subteran, ce va lega Burgasul de Alexandroupolis, acesta va lua calea rafinăriilor internaţionale. Dacă totuşi conducta ar fi traversat prin Constanţa către Trieste, România ar fi câştigat 800 milioane de dolari pe an doar din taxele din tranzit al ţiţeiului.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite