Noul statut al Portului Constanta da batai de cap autoritatilor si operatorilor portuari

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* In "portul liber" va continua sa existe o zona si mai libera. In acelasi "port liber" functioneaza doua birouri vamale. * Operatorii portuari, taxati dublu pentru aceeasi activitate * Evidenta crescanda a traficului de marfuri se va realiza manual

De azi, operatorii portuari din Portul Constanta vor beneficia de facilitati vamale. Portul Constanta a devenit, dupa modelul Hamburg, primul port din Marea Neagra unde traficul de marfuri se va face cu o reducere substantiala, pana la zero, a formalitatilor vamale. In asa-numitul "port liber", agentii economici vor beneficia de reducerea birocratiei si de scutire de la plata impozitelor pentru echipamentele portuare. Efectul vizat este cresterea traficului portuar si a investitiilor in echipamente. Trecerea la noul statut presupune, insa, mai mult decat un discurs inaugural tinut de sefi si parlamentari PSD, in aplauzele asistentei cu multi figuranti. Normele de functionare a noii activitati au fost stabilite "stiintific", dar intre teorie si practica este drum lung. Cum se va aplica noul sistem de exploatare din Portul Constanta, astfel incat sa functioneze in conditii optime si cu rezultatele scontate? In primul semestru al anului 2003, traficul de marfuri a crescut cu 20% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Autoritatile mizeaza pe o crestere exponentiala a traficului portuar. Evidenta marfurilor tranzitate va fi rezolvata de Vama in aceleasi conditii "operationale", adica manual. La un volum crescut de munca, personalul specializat - si asa insuficient - nu va fi suplimentat. Sistemul informatic cu care trebuie realizata aceasta evidenta este inca in lucru. "Nu stim cand va fi gata acest program. Dar se lucreaza la el", s-a marginit a declara directorul general al Directiei Generale a Vamilor, Tudor Tanasescu, prezent, vineri, la ceremonia de inaugurare de la Constanta. Seful DGV nu stie cate firme isi desfasoara activitatea in Portul Constanta, cel cu facilitati vamale. "Nu stiu... exista undeva o evidenta, desigur". Tudor Tanasescu stie sigur, insa, ca ei au fost instruiti in vederea aplicarii noilor norme de functionare. "Instruirea" s-a realizat pe cale autodidactica, pentru ca cine a fost interesat de problema s-a adresat autoritatilor portuare. In Portul Constanta functioneaza doua birouri vamale, Constanta si Constanta Sud-Agigea. "Duplexul" creeaza haos, ingreuneaza inutil tranzitul de marfuri, iar operatorii portuari sunt taxati de doua ori pentru activitatea din acelasi perimetru al "portului liber". Seful Vamii recunoaste ca situatia este anormala, dar remedierea anomaliei va fi studiata de acum incolo: "Voi face o nota de fundamentare pentru o hotarare de guvern, prin care voi cere desfiintarea Biroului de la Agigea".

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite