Noul Cod Rutier: mai bine pentru politisti si soferi, mai riscant pentru pietoni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Agentii au din nou voie sa incaseze bani

Proiectul de lege al noului Cod Rutier a suferit cateva modificari notabile. in acest moment, legea "Circulatiei pe drumurile publice" se afla pe ultima suta de metri, urmand ca saptamana viitoare sa fie luata in dezbatere de catre senatori. Faptele pentru care se aplica punctele de penalizare au fost reduse semnificativ, de la 184 in prezent la numai 29. Astfel, folosirea incorecta a luminilor de drum, folosirea telefoanelor mobile in timpul conducerii, nerespectarea obligatiei de a purta centura de siguranta, depasirea cu 10-20 km/h a vitezei legale, circulatia pe un drum cu accesul interzis, stationarea neregulamentara sau refuzul prezentarii actelor la cererea politiei vor atrage, pe langa amenda, si 2 puncte de penalizare. Oprirea nejustificata sau circulatia pe banda de urgenta a autostrazilor, depasirea cu 21-30 km/h a vitezei legale, nerespectarea regulilor privind manevra de intoarcere, mersul inapoi, schimbarea benzii de circulatie, daca prin aceasta s-a produs un accident, sau nepastrarea distantei corespunzatoare fata de vehiculul din fata sunt sanctionate cu 3 puncte. Nerespectarea indicatorului "STOP", depasirea cu 31-40 km/h a vitezei legale, conducerea unui autovehicul pe spatiul destinat circulatiei tramvaiului, atunci cand drumul public este prevazut cu mai mult de o banda pe sens, vor "costa" 4 puncte. in fine, 6 puncte de penalizare vor fi acordate pentru refuzul de a permite imobilizarea vehiculului sau verificarea tehnica a acestuia, depasirea cu 41-50 km/h a vitezei legale, nerespectarea semnificatiei indicatoarelor de trecere a caii ferate, incalcarea liniei continue la virajul spre stanga sau patrunderea intr-o intersectie dirijata prin semafoare, daca prin aceasta manevra se produce blocarea intersectiei.
Un punct de amenda, o zecime din salariul minim pe economie
Daca pana acum cuantumul amenzilor era actualizat o data la cativa ani, in noul proiect de lege s-a stabilit ca valoarea unui punct de penalizare sa fie egala cu 10% din salariul minim brut pe economie. Practic, amenzile vor fi traduse in puncte, existand si o clasificare a acestora in cinci categorii, dupa cum urmeaza: Clasa I - intre 2 si 3 puncte; Clasa II - intre 4-5 puncte; Clasa III - 6-8 puncte; Clasa IV - 9-20 puncte si Clasa V - 21-100 puncte. Ultima clasa de amenzi este destinata exclusiv persoanelor juridice. Asadar, in momentul de fata, salariul minim brut fiind 3.100.000 lei, 2 puncte inseamna o amenda in valoare de 620.000 lei, iar 100 de puncte, 31.000.000 lei. in plus, a fost reintrodusa posibilitatea platii pe loc a amenzii la agentul constatator, daca pentru fapta respectiva nu se impune si aplicarea unei sanctiuni mai drastice, respectiv suspendarea dreptului de a conduce. Acest lucru nu se aplica si pentru persoanele juridice. Mai mult, pentru aceasta categorie nu exista nici posibilitatea achitarii a jumatate din minimul amenzii in termen de 48 de ore.
Permisul se suspenda la 15 puncte de penalizare
Suspendarea dreptului de a conduce se dispune pe o perioada de 30 de zile daca titularul permisului a savarsit contraventii care cumuleaza 15 puncte. Automat, politia rutiera trimite o instiintare si, daca persoana vizata nu se prezinta, suspendarea se majoreaza cu inca 30 de zile. In caz de recidiva, respectiv daca posesorul permisului de conducere cumuleaza din nou 15 puncte in urmatoarele 12 luni de la data expirarii ultimei suspendari, perioada de retinere a permisului creste la 60 de zile.
Soferii nu mai raspund pentru viata pietonilor care traverseaza aiurea
O alta prevedere importanta a noului Cod Rutier este aceea care spune ca pietonul surprins si accidentat traversand prin loc nepermis poarta intreaga raspundere a accidentului. Pana acum, in astfel de situatii, conducatorul auto era tarat pe la politie, Parchet si instante chiar daca nu avea nici o vina, si deseori era obligat sa ajunga la o intelegere cu persoana vatamata pentru a scapa de acest calvar. Aceasta prevedere este inclusa de altfel si in regulamentele de circulatie ale multor tari vest-europene.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite