Normele pentru licitaţii, discutate de constructori şi autorităţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Punctele nevralgice în negocieri: experienţa similară în construirea autostrăzilor şi termenele prea strânse de execuţie. În urma sesizărilor repetate ale constructorilor români, care

Punctele nevralgice în negocieri: experienţa similară în construirea autostrăzilor şi termenele prea strânse de execuţie.

În urma sesizărilor repetate ale constructorilor români, care acuză imposibilitatea accesului la licitaţiile pentru drumuri şi autostrăzi, conducerea Ministerului Transporturilor a iniţiat o serie de dezbateri pentru a clarifica lucrurile. Într-o primă sesiune, desfăşurată ieri, la minister, s-au identificat principalele nemulţumiri legate de condiţiile impuse constructorilor prin caietele de sarcini.

Una dintre cele mai dure cerinţe constă în dovedirea unei experienţe similare în construcţia de autostrăzi; având în vedere câţi kilometri (nu) au la activ românii, e limpede că aceştia nu vor fi admişi la licitaţii, criteriul respectiv fiind favorabil numai marilor concerne străine. De asemenea, la anumite lucrări, care în mod obiectiv nu se pot termina decât după o anumită durată, sunt impuse termene de execuţie devansate cu câteva luni.

O altă cerinţă "eliminatorie" pentru români, în concurenţa cu marile concerne multinaţionale, ar fi constituirea unui depozit colateral pentru ca banca finanţatoare să emită scrisorile de garanţie necesare - străinilor nu li se cere aşa ceva, "primesc o hârtie în care se arată că sunt companii mari şi suficient de solide", au explicat constructorii, în faţa oficialilor de la Transporturi.

În plus, unii mai practică şi preţuri de dumping (n.n. - mai mici decât costurile de producţie) la diverse materiale şi materii prime, şi astfel românii sunt, din nou, excluşi din competiţie.

Criteriile absurde nu vor mai fi acceptate

"Nu contestăm necesitatea unor criterii tehnice - obiectiv necesare - de departajare, vrem doar să fim lăsaţi să participăm la aceste licitaţii", au precizat constructorii.
Ei sunt convinşi că drumarii români pot executa, per total, câteva sute de kilometri de autostradă pe an.
În replică la cele semnalate, oficialii Ministerului Transporturilor au dat asigurări că unele criterii nerealiste vor fi reanalizate.

"Va trebui să avem grijă să nu mai acceptăm în caietele de sarcini condiţii care sunt absurde", a recomandat ministrul transporturilor, Leonard Orban. Iar Mihai Grecu, directorul general al CNADNR, a concluzionat pentru constructori: "Dacă aţi fost în stare să construiţi şosele naţionale, puteţi să faceţi şi autostrăzi".

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite