Niciun taximetru pentru persoanele cu handicap

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nicio companie din oraş nu are maşini pentru persoanele în scaune cu rotile. Conform legii, fiecare firmă de taxiuri care are peste zece maşini este obligată să deţină un autovehicul echipat special pentru transportul persoanelor cu handicap.

Un taxi special, care să permită transportul persoanelor cu dizabilităţi fizice, costă 125.000 de euro şi poate fi achiziţionat doar la comandă. Nicio companie clujeană nu a catadicsit, însă, până acum să cumpere astfel de autoturisme, dotate cu rampă pentru cărucior şi uşi culisante.
Legea a intrat în vigoare în anul 2006, dar degeaba. Lipsa taxiurilor speciale în Cluj ne-a fost confirmată de Ovidiu Haidu, directorul Inspectoratului Social Regional Nord-Vest, instituţie subordonată Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse.
Mai mult decât atât, autorităţile nu iau niciun fel de măsură. „Unele firme ştiau de lege, altele nu. Măsuri nu s-au luat şi amenzi nu am dat, deoarece noi până acum am fost doar în inspecţie. La următorul control vom da şi amenzi cu siguranţă”, ne-a spus Haidu. Pe scurt, de peste doi ani, legea este ca inexistentă, iar instituţiile statului nu au dat nici măcar o amendă.
Conform legii, refuzul conducătorului de taxi de a asigura transportul persoanei cu handicap şi a dispozitivului de mers constituie discriminare.

Nicio maşină pentru 5.000 de invalizi

Potrivit Direcţiei Generale de Asistenţă Socială Cluj, la nivelul judeţului există 5.294 de persoane cu handicap fizic. Din numărul total, 2.149 de persoane se află în municipiul Cluj-Napoca. Gheorghe Aştileanu, un artist imobilizat într-un scaun cu rotile de 25 de ani, crede că nu se va respecta niciodată legea.
„Firmele de taxi ar trebui să consulte cataloage, să vadă ce au europenii. Ar trebui să avem cel puţin 2-3 taxiuri de acest gen, apelabile de la un număr de telefon special, deoarece mulţi dintre cei ca mine nu circulă din cauza faptului că nu există aceste autoturisme echipate special. În cele de acum e dificil să intri, iar căruciorul, dacă încape, este pus în portbagaj”, ne-a spus Aştileanu.
Taximetriştii, însă, au justificări pentru evitarea normei obligatorii. „Legea este foarte generală şi vagă. Ar trebui să fie norme de aplicare, să ţi se spună în ce măsură trebuie să introduci astfel de automobile. Mai mult decât atât, astfel de taxiuri ar trebui să deţină doar companiile care au mai multe maşini”, ne-a declarat Radu Marian, preşedintele Camerei Taximetriştilor din Cluj.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite