Narcis Dorobanţu - brand managerul unei fabrici de ciocolată

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Odată ajuns brand manager, nu mai ai timp de nimic altceva, pentru că eşti suprasolicitat. Eşti plin de deadline-uri, targeturi, brainstorminguri, tot felul de proiecte, şedinţe, şi aşa mai

Odată ajuns brand manager, nu mai ai timp de nimic altceva, pentru că eşti suprasolicitat. Eşti plin de deadline-uri, targeturi, brainstorminguri, tot felul de proiecte, şedinţe, şi aşa mai departe. Un
job description
de brand manager este o listă lungă de sarcini, care te aruncă în lumea vastă a marketingului", ne-a declarat Narcis Dorobanţu, brand manager al mărcii "Heidi".
Narcis crede că trebuie să fii "o combinaţie fericită de talent şi pregătire teoretică". Experienţa practică a fiecărui brand manager diferă de la o companie la alta, explică el. "Fiecare zi este provocatoare, pentru că nu există două zile la fel. Ziua de lucru este atât de plină şi de fascinantă, încât este greu de descris pe scurt". El descrie cum arată câteva minute dintr-o zi de lucru a unui brand manager într-o fabrică de ciocolată. "Înainte de a muşca, miros ciocolata... inspir aroma şi privesc cu atenţie. Este strălucitoare sau mată? Ce culoare şi textură are? Întocmai ca un cunoscător de vinuri, un cunoscător de ciocolată ţine cont de aspect, miros şi gust... Există mulţi termeni care descriu textura, calitatea şi modul în care se poate simţi o ciocolată. Felul cum se rupe o tabletă, dacă se fărâmiţează sau dimpotrivă se rupe cu un singur "crack", strălucirea unei praline şi fineţea învelişului exterior sunt caracteristici importante. În concluzie, cred că principala calitate de care ai nevoie este pasiunea pentru ceea ce faci", conchide Narcis Dorobanţu.

Ce înseamnă să fii brand manager?
Profesia de brand manager, deşi inexistentă oficial în România, este una dintre cele mai căutate în ultimul timp pe piaţa muncii. Un brand manager lucrează pentru a crea şi dezvolta o marcă (brand) de succes şi este responsabil cu întreaga strategie de marketing asociată acelei mărci. Cristina Preda, preşedinta "Brand Academy", ne-a explicat că, pentru a accede la această poziţie, trebuie să ai atât aptitudini de marketing, cât şi aptitudini de comunicare. Brand Academy este o instituţie privată, organizatoare de programe de pregătire certificate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, care lucrează, împreună cu MEC, pentru introducerea acestei profesii în nomenclatorul oficial al ocupaţiilor, începând din 2007. Dacă în economiile mature ajungi brand manager după ani buni de experienţă, în România, accesul către această poziţie este mult mai uşor, deoarece oferta de brand manageri competenţi este mică. În general, în România, salariul unui brand manager variază între 400 şi 1000 de euro net, în funcţie de complexitatea poziţiei şi de politica salarială a firmei, după cum ne-a declarat Cristina Preda.
Calităţi necesare
Cea mai potrivită pregătire este cea de marketing sau management, pentru că brand managerul este, înainte de toate, om de business şi trebuie să înţeleagă mecanismele administrării afacerii, astfel încât să poată crea şi dezvolta mărci de succes. Iar succesul, ştim cu toţii, se măsoară în bani", spune Cristina Preda. "Cei care îşi aleg această profesie trebuie să aibă abilităţi de leader. Trebuie să lucreze eficient şi cu oamenii de vânzări, şi cu cei de creaţie, pentru că fiecare are alt background şi alte obiective. Dacă, de pildă, oamenii de vânzări vor să vândă, omul de creaţie îşi doreşte o comunicare diferită, care, eventual, să-i aducă premii de creaţie. Nu e simplu să-i împaci, să rezişti tentaţiei de crea un spot publicitar minunat, dar care nu serveşte obiectivele de business. De aceea, prima calitate a unui brand manager este gândirea strategică. Personal, după 10 ani de marketing, am ajuns la concluzia că un bun profesionist de marketing are o minte de matematician, contrar opiniei generale, care spune că trebuie să fie creativ. Un brand manager performant este mai degrabă matematician decât poet", afirmă preşedinta Brand Academy.

Facultăţile nu oferă programe de specializare în brand management
Facultăţile de management şi marketing nu au programe de pregătire în brand management. "Nu există personalul necesar. Mai mult, cred că multe universităţi nu îşi permit, deocamdată, să aloce resurse pe o specializare care nu generează cerere atât de mare, precum dreptul sau psihologia", ne-a declarat preşedinta Brand Academy. Pe de altă parte, noi avem studenţi care au încercat masterate în marketing sau publicitate, crezând că vor descoperi pământul făgăduinţei, dar au fost dezamăgiţi de calitatea materialelor de curs şi de competenţa lectorilor. În condiţiile în care, în România, mediul academic este format mai degrabă din teoreticieni decât din practicieni, studenţii care vin să înveţe lucruri concrete, actuale, proceduri şi mecanisme de lucru moderne, utilizate în marile companii, se trezesc în faţa unor cursuri seci, abstracte, care, de foarte multe ori, descriu un sistem economic anacronic", ne-a declarat Cristina Preda.

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite